2800 پزشک عمومی در مناطق محروم کم داریم

ک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این که 2 هزار و 800 پزشک عمومی در سطح مناطق محروم و مناطق مرزی کمبود وجوددارد گفت: کمبود پزشک عمومی در این مناطق به دلیل عدم نیاز سنجی و آمایش سرزمینی است.
رسول خضری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی طرح سهمیه‌ی 30 درصدی مناطق محروم در آزمون دستیاری گفت: سال گذشته چنین طرحی از طرف کمیسیون آموزش با عنوان عدالت آموزشی مطرح شد که 25 درصد سهمیه به مناطق بومی اختصاص می‌یافت تا همان افراد پس از فراغت از تحصیل بتوانند در همان مناطق کار کنند.
ین عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطر نشان کرد: در آزمون دستیاری قطعا ایثارگران آن منطقه می‌توانند سهم داشته باشند کما این که سالهای گذشته نیز سهمیه 10 درصدی مناطق محروم را داشتیم.
وی در ادامه با اشاره به این که تراکم پزشک در مرکز بسیار زیاد و درشهرهای محروم بسیار کم است اظهار کرد:‌ یک نمونه ساده این است که 2 هزا رو 800 پزشک عمومی در سطح مناطق محروم و نوارهای مرزی کم داریم در واقع اگر بر اساس آمایش سرزمینی و نیاز سنجی مناطق این کار را انجام می‌شد با این مشکل مواجه نبودیم.
خضری با بیان این که یکی از چالش‌های بیسار جدی نحوه آموزش در کشور ما است گفت: آنچه که آموزش داده می‌شود از 30 سال گذشته بر جای مانده است و طبعا اگر بخواهد تحولی صورت بگیرد باید ارتقاء کیفی داشته باشند. بنابراین نحوه آموزش پزشکی در کشور نیاز به بازنگری دارد.
نمایند‌ی مردم پیرانشهر در مجلس با بیان اینکه حدود 12 هزار پزشک در طرح تحول سلامت به فعالیت مشغول شده اند گفت: از این میان حدود 3 یا 4 هزار نفر پزشک عمومی هستند در حالی که اگر به درستی حساب کنیم بالای 70 درصد بدنه‌ی جامعه پزشکان ما پزشک عمومی هستند.
وی همچنین با انتقاد از این که طرح پزشک خانواده به درستی اجرایی نشده است، خاطر نشان کرد:‌ یکی از چالش‌های بسیار جدی حوزه سلامت همین مساله است در حالی که در تمام کشورهای پیشرفته دنیا به صورت سیستم ارجاع و نظام صف بندی پزشک خانواده کار خود را انجام می‌دهد اما ما فقط شعار داده‌ایم و تعریف صحیحی از پزشک خانواده انجام نشده است.

تاریخ درج خبر: دفعات نمایش خبر: 360 بار
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است
 
 
تعداد نظرات ثبت شده (0)   نظر بدهید