آتش سوزی در پتروشیمی آبادان مهار شد/ محموله‌های PVC در آتش سوخت/ علت حریق؛ قطع و وصل ناگهانی برق

آتش‌سوزی انبار کاتالیست پتروشیمی آبادان مهار شد. علت این آتش سوزی، قطع و وصل ناگهانی برق در داخل این مجتمع اعلام شد. این حادثه خسارت جانی نداشته است.

 

بهرام ایلخاص زاده، فرماندار آبادان از مهار آتش سوزی پیش ازظهر امروز یکشنبه در پتروشیمی این شهر خبر داد و به ایرنا گفت: این حادثه خوشبختانه هیچگونه تلفاتی در پی نداشت.
او افزود: در پی وقوع این آتش سوزی که در محل انبار کاتالیست پتروشیمی آبادان محل نگهداری مواد تولیدی آن روی داد گروههای مختلف امدادی و آتش نشان از پتروشیمی، پالایشگاه و شهرداری بلافاصله برای مهار آتش به محل اعزام شدند و در عملیاتی ضربتی آتش را مهار کردند.
وی با اشاره به این نکته که وقوع اینگونه آتش سوزی ها در واحدهای صنعتی طبیعی است خاطرنشان کرد که واحدهای تولیدی پتروشیمی آبادان فعال هستند و این آتش سوزی در انبار کاتالیست آن هیچگونه خللی در روند تولید واحدهای پتروشیمی ایجاد نکرده است.
هنوز علت آتش سوزی مشخص نشده و از سوی کارشناسان ذی ربط در حال بررسی است.

 

دلیل آتش سوزی در پتروشیمی آبادان

سجاد زینعلی، عضو هیئت مدیره شرکت پتروشیمی آبادان به فارس گفت: علت آتش‌سوزی در پتروشیمی آبادان قطع و وصل ناگهانی برق در داخل مجتمع بود و میزان خسارت بسیار ناچیز است.
زینعلی با اشاره به حادثه آتش‌سوزی در انبار کاتالیست شرکت پتروشیمی آبادان گفت: این آتش‌سوزی به دلیل قطع و وصل مجدد برق در این انبار رخ داد که خوشبختانه خسارت جانی نداشت.
هنوز علت قطع و وصل مجدد برق برای ما مشخص نشده است و به محض کشف این موضوع اطلاع‌رسانی دقیق خواهد شد.
میزان خسارت وارده به انبار حدود 10 تا 15 میلیون تومان است که بسیار ناچیز است.
زینعلی افزود: به دلیل آنکه می‌خواستیم امنیت مجتمع را فراهم کنیم مجبور شدیم برای مدتی پتروشیمی را از مدار تولید خارج کرده و فردا به طور مجدد این پتروشیمی وارد مدار تولید می‌شود.
هم اکنون این آتش سوزی مهار شده و خوشبختانه به هیچ یک از تجهیزات فرایند تولید آسیبی نرسیده است.

 

محموله‌های PVC در آتش سوخت
مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان با تاکید بر اینکه حادثه آتش سوزی در پتروشیمی آبادان با حضور تیم های امداد و آتش نشانی پالایشگاه هم اکنون به طور کامل مهار شده است، اعلام کرد: صبح امروز حادثه آتش سوزی در انبار محموله های PVC این مجتمع پتروشیمیایی به وقوع پیوست.
مسلم رحیمی امروز در گفتگو با مهر با اشاره به وقوع آتش سوزی در انبار محصولات پی.وی.سی مجتمع پتروشیمی آبادان و در جوار پالایشگاه نفت آبادان، گفت: با اعزام تیم های امداد و آتش نشانی از سوی پالایشگاه آبادان هم اکنون آتش سوزی در انبار مجتمع پتروشیمی آبادان به طور کامل مهار شده است.

مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان تصریح کرد: با این وجود این حادثه خسارتی را به پالایشگاه نفت آبادان وارد نکرده است.

این مقام مسئول وجود دود غلیظ در اطراف پالایشگاه نفت آبادان را هم به دلیل حادثه آتش سوزی در پتروشیمی همجوار عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی شرایط در پالایشگاه و پتروشیمی آبادان عادی بوده و جای نگرانی وجود ندارد.

پتروشیمی آبادان یکی از قدیمی ترین واحدهای پتروشیمی ایران بوده که از ظرفیت تولید سالانه حدود 150 هزار تن پی.وی.سی، دی.دی.پی و سودسوزآور برخوردار است.

خوراک گاز مورد نیاز این مجتمع پتروشیمی توسط پالایشگاه نفت آبادان در همسایگی این واحد پتروشیمیایی تامین می شود.

 

آتش سوزی هیچ مشکلی در فرایند تولید پتروشیمی آبادان ایجاد نکرده است
معاون استاندار و فرماندار آبادان گفت: در جریان آتش سوزی در یکی از انبارهای مجتمع پتروشیمی آبادان خوشبختانه این حادثه هیچ مشکل و یا خللی در فرایند تولید ایجاد نکرده است.
بهرام ایلخاص زاده در گفتگو با مهر در اهواز در تشریح این حادثه افزود: یکی از انبارهای مواد شیمیایی (کمک تولید) دچار آتش سوزی شد که بلافاصله نیروهای امدادی و آتش نشانی در محل حاضر شدند.

وی اظهار کرد: گروه های آتش نشان و امدادی با استقرار در محل حادثه سریعا به انجام اقدامات ایمنی پرداختند.

ایلخاص زاده تصریح کرد: در زمان حاضر با توجه به کنترل و مهار آتش سوزی در حال انجام اقدامات تامینی و ایمن سازی هستیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان یادآور شد: حادث مذکور خسارت جانی در بر نداشت، تنها خسارت مالی وجود دارد که برای اعلام میزان خسارت تا قبل از انجام کارهای کارشناسی قدری زود است.

ایلخاص زاده گفت: خوشبختانه با توجه به تدابیری که انجام شده هیچ مشکلی در خصوص فرایند تولید حاصل نشده و شرکت روال طبیعی خود را طی می کند.

وی در خصوص دلیل آتش سوزی افزود: برخی مواد شیمیایی خود اشتعال هستند، گاهی دمای محیطی کمک می کند به مشتعل شدن مواد، هم اینک کارشناسان در حال بررسی موضوع هستند که پس از اتمام بررسیها دلایل اعلام می شود.

به گفته وی در زمان حاضر همه چیز کنترل شده و کارها روال عادی خود را طی می کند.

انباشت بیش از حد مواد در انبار مذکور سبب نرسیدن هوای سرد ناشی از برودت خنک کننده ها به لایه های میانی مواد موجود شده است و این مسئله در نهایت باعث اشتعال مواد شیمیایی شده است.

تاریخ درج خبر: دفعات نمایش خبر: 312 بار
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است
 
 
تعداد نظرات ثبت شده (0)   نظر بدهید