آتش سوزی در پاساژ جواد مشهد

آتش سوزی پاساژ جواد مشهد با تلاش بیش از 50 آتش نشان اطفا شد.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آتش نشانی مشهد، در بامداد سه شنبه ۵ شهریور ۹۲، سرایدار پاساژ جواد واقع در خیابان خسروی پس مشاهده دود و زبانه کشیدن شعله های آتش از طبقه منفی یک، حادثه را به سازمانی آتش نشانی اعلام کرد. 

 ستاد فرماندهی آتش نشانی بلافاصله اولین خودرو و نیروهای عملیاتی را عازم محل کرد، اما با توجه به گستردگی آتش و بافت تجاری محل حادثه و همچینین وجود مقادیر زیادی از اجناس قابل اشتعال و تند سوز، بر شدت دود و حریق افزوده می شد، همین امر و حجم انبوهی از مواد قابل اشتعال، باعث گسترش شعله های آتش و دود به سایر طبقات دیگر شد که آتش نشانان بلافاصله درخواست نیروی کمکی کردند.

پس از درخواست کمک از سامانه 125، ستاد فرماندهی آتش نشانی مشهد بلافاصله بیش از 50 آتش نشان از 10 ایستگاه (24 ، 28 ، 3 ، 11 ، 38 ، 1 ، 27 ، 2 ، 4 و 7 ) را به همراه 18 دستگاه خودروی سبک و سنگین اطفاء حریق به محل حادثه اعزام کرد.

معاون عملیات سازمان آتش نشانی در این رابطه گفت: با توجه به اینکه این آتش سوزی با تأخیر زیاد و در شرایط گسترده شدن حریق به ستاد فرماندهی سازمان اطلاع داده شده بود، هر لحظه امکان داشت شعله های آتش به سرعت به کل ساختمان و اماکن تجاری مجاور نیز سرایت و گسترش یابد که با حضور آتش نشانان در محل حادثه و شناسایی کانون های آتش سوزی و انجام اقدامات اطفائی از گسترش بیشتر آن به سایر طبقات جلوگیری شد و آتش نشانان توانستند در یک عملیات مستمر و نفس گیر در ساعت 3:4 آتش را مهار و خاموش کنند.

مسعود ظهوریان  با بیان اینکه این حادثه در طبقه منفی یک اتفاق افتاده بود، ادامه داد: شعله های سرکش آتشی که 6 باب از مغازه های این طبقه را فرا گرفته بود به سرعت تا طبقات فوقانی پاساژ نیز زبانه کشید. آتش نشانان و نجاتگران سازمان به محض رسیدن در محل حادثه با استفاده از تجهیزات خاموش کننده، اقدام به اطفاء حریق کردند. مأموران شرکت گاز و برق نیز به منظور اقدامات لازم در خصوص قطع گاز و برق منطقه در محل حادثه حضور داشتند.

ظهوریان گفت: پس از اطفاء حریق در ساعت 3:4 دقیقه چند خودرو آتش نشانی در محل مستقر بودند تا ضمن بررسی، جستجو و لکه گیری از برگشت حریق احتمالی در محل حادثه اطمینان حاصل کنند و این عملیات تا ساعت 8 صبح ادامه داشت.

به گفته او این حادثه هیچ مصدومی نداشته است: با توجه به گستردگی آتش سوزی ، علت حریق و اعلام دقیق آن توسط کارشناسان حاضر در محل امکان پذیر نبود که پس از بررسی های لازم و کارشناسانه در اسرع وقت علت وقوع آن نیز اعلام خواهد شد.

 

8 واحد صنفی بین 30 تا 100 درصد خسارت دید

ابوالفضل تیموری، مدیر حوزه یک آتش نشانی مشهد به واحد مرکزی خبر گفت: آتش سوزی در مجتمع تجاری 300 واحدی در مشهد مهار شد. این حریق که ساعت حدود 2 و 30دقیقه بامداد در بازار امام جواد روی داد، پس از اعلام به آتش نشانی در مدت 30 دقیقه مهار شد. در این حادثه بیش از هشت واحد صنفی بین 30 تا 100 درصد خسارت دید و دهها مغازه دچار دود گرفتگی شد.
مشاهدات خبرنگار واحد مرکزی خبر حاکی از دود گرفتگی شدید 48 واحد صنفی است.

مدیر حوزه یک آتش نشانی مشهد با انتقاد از این که این مجتمع تجاری به هیچگونه سیستم اعلام و اطفاء حریق مجهز نیست، افزود: با اعلام به موقع به آتش نشانان از گسترش آتش در این مجتمع و سرایت به هتل طبقه فوقانی این بازار جلوگیری شد. با توجه به اینکه این حادثه در ساعات اولیه بامداد روی داد، تلفاتی نداشت، اما حجم خسارات آن وسیع و رقم دقیق آن در دست بررسی است. این مجتمع تجاری تا زمان تعیین دقیق علت حادثه تعطیل است.

بازار امام جواد مشهد معروف به پاساژ امام جواد واقع در چهارراه خسروی در سه طبقه دارای بیش از 300 واحد صنفی با بیش از 50 واحد فعال است که صنوفی چون طلا سازی، لباس، لوازم خیاطی، گلسازی، گلدوزی و ترمه دوزی در آن فعالیت می کند.
 

تاریخ درج خبر: دفعات نمایش خبر: 348 بار
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است
 
 
تعداد نظرات ثبت شده (0)   نظر بدهید