خبرهایی از کهریزک،‌ پالیزدار، کرسنت،‌حادثه۲۲بهمن‌قم، جوانفکر،ستار بهشتی وخانواده ‌هاشمی از زبان اژه‌ای

 پنجاهمین نشست خبری حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضاییه امروز ۲۸ مرداد ۹۲ برگزار شد.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در ابتدای جلسه گفت: چندی پیش در کارون 3 حادثه ناگواری رخ داد که تعدادی از هموطنان فوت کردند،پس از آن قوه‌قضاییه وارد عمل شد و رئیس قوه‌قضاییه به بنده دستور داد پیگیری کنیم.
وی ادامه داد:در این دریاچه و سد احداثی که سال 83 آبگیری شد، قرار بوده پلی احداث شود تا مردم عبور و مرور کنند زیرا مردم از روی پل عبور می‌کردند که پل قدیمی زیر آب رفته بود. به مرور زمان بعضی تجهیزاتی که باید در اطراف دریاچه پیش‌بینی می‌شد، کوتاهی شد. دادستانی کل کشور از وزیر وقت دعوت کرد، مسئول مرتبط هم آمد. از وزیر وقت که کمک و مساعدت کردند تشکر می‌کنم.
دادستان کل کشور ادامه داد: کار خوبی که صورت گرفت این بود که پرداخت وجه علی‌الحساب به خانواده قربانیان بود که برای هرکدام با وجود اینکه حکمی صادر نشده، اما وزارت نیرو مساعدت کرد و برای هر فردی که تلف شده به میزان یک دیه مشخص کرد که بدون تفاوت بین زن و مرد بود. بیش از یک میلیارد و 300 میلویون تومان تأمین اعتبار و واریز شد.
وی افزود: ساعت عبور و مرور و ظرفیت مشخص بود که اگر خارج از این ساعت بود، تردد با مشکل روبه‌رو می‌شد، الان امکانات به گونه‌ای است که به صورت شبانه‌روزی تردد صورت می‌گیرد. تجهیزات، نیرو و امکانات حضور دارند. درباره پل‌ها هم مقدمات انجام شده و قرار شده در مزایده تعیین تکلیف شود. پرونده قضایی تشکیل شده است و تاکنون 2 نفر بازداشت هستند.


پرونده کهریزک و پالیزدار
سخنگوی قوه‌قضاییه با بیان اینکه پرونده کهریزک با اعتراض طرفین به دیوانعالی کشور ارسال شده است، به پرونده بیمه ایران اشاره کرد و گفت: این پرونده حجیم در دیوانعالی کشور است، هنوز به پایان نرسیده و به زودی حکم صادر می‌شود.
دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی درباره پرونده پالیزدار گفت: پرونده‌ای تشکیل شده و شاکی هم دارد اما اینکه کسی در این زمینه احضار شده یا نه اطلاعی ندارم.
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با اشاره به پرونده فساد بزرگ 3 هزار میلیاردی، گفت: هنوز حداقل 20 نفر از متهمان بانک صادرات و ملی در نوبت رسیدگی دادگاه هستند.
وی افزود: برای برخی از متهمان این پرونده امکان دارد 2 کیفرخواست صادر شده باشد. ممکن است شبیه کسانی که در رابطه با پرونده آریا دستگیر شده‌اند، این افراد نیز در دو پرونده نقش داشته باشند.
اژه‌ای از برخورد قاطع قوه قضائیه با مجرمان جرائم خشن نظیر تجاوز خبر داد و تاکید کرد: در مورد اینگونه افراد هیچگونه اغماضی صورت نمی‌گیرد و به شدت با آنها برخورد می‌شود.
رئیس جدید سازمان بازرسی
وی در مورد انتخاب رئیس جدید سازمان بازرسی کل کشور نیز یادآور شد که گزینه انتخابی هنوز قطعی نشده است و به محض قطعی شدن، آن را به اطلاع می‌رسانیم، البته شاید تا پایان هفته رئیس جدید معرفی شود.


دیوان عدالت کشوری
محسنی‌اژه‌ای با اشاره به قانون جدید دیوان عدالت اداری، گفت: قانون جدید دیوان عدالت اداری در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و با بعضی از مواد آن در شورای نگهبان دچار اختلاف نظر شدند که این قانون به تشخیص مصلحت نظام رفت و در نهایت تصویب، ابلاغ و لازم‌الاجرا شد. وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مثبت این قانون این است که در گذشته نظرات در هیات عمومی دیوان عدالت اداری مطرح می‌شد و در قانون جدید پیش‌بینی شده است که قبل از مطرح شدن در هیات عمومی یک هیات تخصصی در رابطه با آن اظهارنظر کنند و بعد در هیات عمومی مطرح شود.
وی گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این است که اگر دیوان عدالت اداری موردی را تشخیص و در رابطه با آن نظر و رای داد و سازمان ذیربط به آن اعتنایی نکرد، دیوان عدالت اداری وارد می‌شود و به آن رسیدگی می‌کند.
احضار دادستان
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود احضار مجلس در جلسه کمیسیون قضایی برای بررسی وضعیت پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی حاضر نشده‌اید، گفت: مجلس من را احضار نکرده و حق احضار من را هم ندارد.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: ارتباط ما با مجلس خوب است و بسیاری از اوقات بدون دعوت به آن‌جا می‌رویم و در جلسات شرکت می‌کنیم، اما آن روزی که دعوت کرده بودند، من در جلسه دیگری حضور داشتم.


حادثه قم
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره وضعیت رسیدگی به پرونده حادثه قم که گفته می‌شود از مجلس به قوه قضاییه ارسال شده است، گفت: پرونده‌هایی که از ناحیه مجلس می‌آید، به دادسرای تهران ارجاع می‌شود و دادسرای تهران هم آن را به شعبه ذی‌ربط ارجاع می‌دهد.
وی گفت: امروز من شنیدم که این پرونده به قوه قضاییه واصل شده است.
محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور در نشست خبری خود در پاسخ به این سوال که برخی از ساختمانهای ریاست جمهوری در اختیار رئیس جمهور سابق گذاشته شده است، این موضوع غیرقانونی بوده یا خیر؟ آیا قوه قضائیه ورود می‌کند یا خیر؟ اظهار داشت: مواردی که مصوب کرده باشد به دو حالت خواهد بود اگر مصوبه دولت باشد و چنانچه تذکر داده شود اقدام صورت می‌گیرد و اگر دولت جدید یعنی دولت یازدهم مصوبه داد و دانست که این موضوع خلاف است می‌تواند یک مصوبه دیگر داشته باشد. همچنین می‌تواند مصوبات قبلی را لغو کند.
وی در ادامه گفت: اگر این موضوع برخلاف قانون باشد می‌تواند به رئیس قوه و رئیس دیوان عدالت اداری ارجاع دهد و این موضوع را رسیدگی کند و بگوید که خلاف قانون است.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از وزاری پیشنهاد دولت رای اعتمادشان از قوه تاثیر می‌گرفت آیا این موضوع درست است، اظها رداشت: این موضوع را مجلس باید ببیند که برخی مسائل آشکار است و مجلس باید توضیح دهد در واقع چنانچه خلاف باشد و شکایت شود پیگیری صورت می‌گیرد اما چیزی به دستگاه قضائی منعکس نشده است و اگر چنانچه علیه کسی شاکی خصوصی وجود د اشته باشد قوه قضائیه ورود می‌کند.


جوانفکر دوران محکومیت را سپری می‌کند
وی درباره آخرین وضعیت پرونده جوانفکر گفت: پرونده‌ای که فردی در آن محکوم شده و حکمی هم صادر شده باشد به چند شکل مختوم می‌شود. اول اینکه فرد متهم محکومیت را متحمل شود، دوم اینکه مورد عفو قرار گیرد و سوم اینکه در موارد خاص شاکی خصوصی رضایت بدهد و چهارم اینکه شخص به دلایلی از جمله بیماری و به تشخیص پزشکی قانونی تحمل کیفر را نداشته باشد.
دادستان کل کشور ادامه داد: آقای جوانفکر نیز با توجه به روند پرونده محکوم شده و باید محکومیت را تحمل کند مگر اینکه مشمول یکی از موارد فوق شود.


بانک ملی و صادرات در نوبت محاکمه
سخنگوی قوه قضائیه گفت: بانک‌های ملی و صادرات در نوبت محاکمه دادگاه قرار دارند و رئیس سازمان بازرسی هم احتمالاً در همین هفته تعیین می‌شود.
وی درباره اینکه در دادگاه پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی نام افرادی برده شد که مسئولان مدعی بودند این افراد خط قرمز دولت هستند آیا با اتمام دولت دهم قرار نیست به وضعیت آنها رسیدگی شود گفت: در تمام پرونده کسانی که متهم بودند مورد رسیدگی قرار گرفتند، برای عده‌ای منع تعقیب صادر شد و عده‌ای دیگر محکوم شدند.
وی افزود: عده قابل توجهی هنوز در نوبت محاکمه قرار دارند و برخی دیگر برایشان کیفر خواست صادر شده، به دادگاه رفتند.
محسنی‌اژه‌ای گفت: البته گاهی برای یک فرد دو کیفر خواست صادر می‌شود برای مثال برای متهمان بانک آریا که بالغ بر 30 نفر بودند به بخشی از اتهاماتشان در مرحله اول رسیدگی و حکم صادر شد اما به سایر اتهامات آنها در این دادگاه رسیدگی می‌شود.
وی افزود: بانک ملی و صادرات در نوبت محاکمه دادگاه قرار دارد.
وی درباره حادثه نوشهر و سد دز پرسید که محسنی‌اژه‌ای گفت: به طور طبیعی هر اتفاقی که می‌افتد با تشکیل پرونده همراه است اما باید ثابت شود که در این پرونده کسی مقصر است یا نه تا به موضوع رسیدگی شود.


سیف در پرونده کرباسچی نقشی نداشته
وی درباره ریاست ولی‌الله سیف به عنوان گزینه ریاست کل بانک مرکزی گفت: ولی‌الله سیف در پرونده کرباسچی متهم نبوده و گاهی از ما استعلام می‌گیرند ما اطلاعات می‌دهیم اما گاهی پیش می‌آید که نظر شخصی ما را طلب می‌کند. که در صورت نیاز اطلاعات خود را ارائه می‌دهیم. وی در خصوص پرونده 11 متهم که با خرید 11 فروند هواپیما پورسانت چند میلیونی گرفته بودند اظهار بی‌اطلاعی کرد که پرونده در چه مرحله‌ای قرار دارد.


رسیدگی به پرونده مجرمان خارج از کشور
دادستان کل کشور در ادامه پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه رسیدگی به پرونده مجرمان خارج از کشور با توجه به تغییر دولت به چه صورت خواهد بود، عنوان کرد: مسلما تغییر دولت تفاوتی در رسیدگی پرونده مجرمان خارج از کشور نمی‌کند و کسانی که علیه ایران چه در داخل و خارج از کشور جرمی مرتکب شده باشند حال اگر ایرانی یا غیرایرانی باشند تحت تعقیب و به پرونده آنان رسیدگی می‌شود. همانطور که بعضی از عوامل بعد از فتنه 88 که به خارج فرار کردند تحت تعقیب قرار گرفتند و غیابا به پرونده آنان رسیدگی و احیانا نیز محکوم شده‌اند.


پیگیری پرونده دیپلمات مست سعودی از سوی وزارت خارجه
اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که درباره آخرین وضعیت دیپلمات سعودی که طی تصادفی باعث کشته‌شدن یکی از شهروندان کشورمان شده بود بیان داشت: پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شده است و چون مربوط به مسائل ایران و عربستان است. وزارت امورخارجه به آن رسیدگی می‌کند و این پرونده شاکی خصوصی دارد و وزارت امورخارجه پیگیر این مسئله است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه دستگاه قضا قرار بود مرکز رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی قوه قضائیه را راه‌اندازی کند اما خبری نشده است، افزود: این مسئله به جد دنبال می‌شود و برای راه‌اندازی آن و همچنین تعیین مسئول این مرکز با 2،3 نفر صحبت شده است اما می‌توانم عنوان کنم که ساختار این مرکز تشکیل شده است.
دادستان کل کشور در تشریح ضرورت ایجاد مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه بیان داشت: مسلما برگزاری نشست‌های سخنگوی قوه قضائیه که هر 2 هفته یا 3 هفته و یا هر 4 هفته کفاف نمی‌دهد و هر چقدر بتوانیم آگاهی‌ مردم در این مقوله افزایش یابد مسلما حادثه‌ای رخ نخواهد داد که بخواهد پرونده‌ای در قوه قضائیه تشکیل شود.


برخورد قاطع با متجاوزین و ناامن کنندگان جامعه
سخنگوی دستگاه قضا در ادامه با اشاره به برخورد قاطع دستگاه قضا با متجاوزین و مرتکبین جرایم خشن اظهار داشت: بارها گفتیم کسانی که مرتکب جرایم خشن، تجاوز به عنف، مزاحمت برای مردم، سرقت مسلحانه و آدم ربایی می شوند از سوی قوه قضائیه با قاطعیت با آن ها برخورد خواهد شد و در این زمینه هیچ اغماضی صورت نمی گیرد. آن دسته از مجرمان که به اعدام محکوم شوند حکمشان در کمترین زمان ممکن اجرا می شود به طوری که در روزهای گذشته شاهد اعدام سه متجاوز در کرج و 6 متجاوز در استان خوزستان بودیم. از مردم می خواهم بیشتر مراقب فرزندان خود باشند تا جوانان و نوجوانان به سمت ارتکاب جرایم نروند. مجرمان نیز بدانند مجازاتی سنگین در انتظارشان خواهد بود و این پرونده ها به صورت ویژه و در وقت فوق العاده رسیدگی می شود.

حسنی اژه ای، سخنگوی قوه‌قضاییه درباره متهمین خارجی و داخلی قرارداد کرسنت گفت: این پرونده از سالها پیش تشکیل شده و در همان مقطع برای افراد متهم که وجهی دریافت کرده بودند حکم صادر شده و به وضعیت آنها رسیدگی شد. برخی از افراد که جزء مسئولان و از طرفین این قرارداد بودند نیز پرونده تشکیل شد که بخشی از این پرونده‌ها با توجه به نوع آن در دادگاه و بخشی از آنها در دادسرا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد اما باید توجه کرد که ممکن است افرادی که این قراردادها می‌نویسند خود بی‌تقصیر بوده و افراد دیگری که قصد سوءاستفاده را دارند مشکل‌ساز شوند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در پرونده اورینتال کیش اتهاماتی به سپاه وارد شد، گفت: مطلبی که شما می‌گویید مربوط به مجلس است و من صلاحیت اظهار نظر درباره آن را ندارم. زیرا باید مطابق صحن مجلس در مورد آن اقدام شود.

زندانیان خارج از کشور

دادستان کل کشور همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد زندانیان خارج از کشور و اقداماتی که در مورد آنها صورت می‌گیرد تصریح کرد: در وزارت امور خارجه بخشی به صورت منحصر به امور ایرانیانی که در خارج از کشور زندانی هستند می‌پردازد. کشور ما قراردادهایی مانند مبادله زندانی، استرداد مجرمین و انتقال متهمین با برخی از کشورها دارد. اگر با کشوری قرارداد داشته باشیم طبق آن به امور زندانیان رسیدگی می‌کنیم. اما اگر قرارداد نداشته باشیم وزارت امور خارجه امور زندانیان ایرانی در آن کشورها را به صورت گرفتن وقت ملاقات وکیل و دادن راهنمایی و مشاوره به آنان انجام می‌دهد. در پاره‌ای از موارد نیز اداره روابط بین‌الملل قوه قضائیه در این خصوص فعالیت می‌کند. در مورد زندانیان موارد مخدر که در داخل کشور نیز تحت تعقیب هستند دستگاه قضایی، دادگاه و روابط بین‌الملل قوه قضائیه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.


پناهندگان ایرانی

اژه‌ای همچنین در خصوص خروج غیرقانونی افراد از کشور، پناهندگی برخی از افراد، و خصوصا پناهندگان استرالیایی و اقداماتی که در مورد آنها انجام می‌شود عنوان کرد: توجه کنید که افراد نباید به صورت قاچاق از کشور خارج شوند چرا که علاوه بر به خطر افتادن جان و مال آنها بسیاری از آنها در دریاها و کوه‌ها و دشت‌ها گرفتار می‌شوند. یکی از مشکلاتی که در مورد این افراد داریم این است که برخی از آنها با مدرک جعلی از کشور خارج می‌شوند که در این صورت و در هنگام وقوع مشکل کشور نمی‌تواند برای آنها کاری انجام دهد. برخی نیز به صورت قانونی از کشور خارج می‌شوند و در مراحل بعدی از کشور مقصد تقاضای پناهندگی می‌کنند. اما در مورد افرادی که مجرم بوده و از کشور خارج می‌شوند اگر شاکی خصوصی وجود داشته باشد نمی‌توان قضیه را دنبال نکرد. اما اگر شاکی خصوصی نداشته باشند ممکن است مشمول مرور زمان شده یا مشمول امور زمان نیز نشود.
سخنگوی قوه‌قضاییه افزود: وزارت امور خارجه در مورد همه این افراد کار را پیگیری می‌کند اما خانواده‌های این افراد نیز باید همکاری لازم را با این دستگاه‌ها داشته باشند و اطلاعات لازم را در اختیار وزارت امور خارجه بگذارند. چرا که در غیر این صورت کاری از پیش نمی‌رود.

پرونده ستار بهشتی

اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی و جوانی که به جرم سرقت دستگیر گفت: من در 2،3 جلسه قبل توضیحات مثبوتی درباره پرونده ستار بهشتی ارائه کردم.
وی در توضیح بیشتر افزود: اطاله دادرسی زمانی است که روی یک پرونده‌ای کار نشود و یا کارهای غیرضروری صورت پذیرد که باعث طول کشیدن رسیدگی به پرونده شود و مسلما مضر است ولی اگر برای روشن شدن پرونده‌ای کار رسیدگی دادگاه و دادسرا به طول یبنجامد مسلما به نفع همه است. پرونده ستار بهشتی نیز جز پرونده‌هایی است که طولانی شدن آن به نفع فرد متوفی شده و دیگر بنده در این جلسه به دلیل توضیح در جلسات قبلی توضیح بیشتری نمی‌دهم.
دادستان کل کشور ادامه داد: به هر حال قاضی و دستگاه قضا در این پرونده همه راهها را برای برطرف شدن ابهامات پیش رفتند و هر کدام شما هم اگر روی این پرونده کار کنید مشاهده خواهید کرد بازپرس هر تحقیقی را انجام داده بنابراین اطاله آن یا بهتر بگویم طولانی شدن این پرونده بی‌دلیل نیست و در حال حاضر قرار مجرمیت صادر شده است و این قرار مجرمیت نیز بسیار مفصل است به طوری که از 10 صفحه بیشتر بوده و اگر مشکلی پیش نیاید و دادستان اختلافی نداشته باشد به زودی کیفرخواست آن صادر می‌شود.

در جریان فوت سارق نیستم
اژه‌ای در پاسخ به پرسش دوم خبرنگار مربوطه درباره فوت جوان سارقی که پس از 48 ساعت عنوان شد که خودکشی کرده است گفت: در جریان این موضوع نیستم که بدانم ارتباطی با پرونده ستار بهشتی دارد یا خیر. ولی اگر چنین اتفاقی افتاده باشد بخصوص اگر شاکی خصوصی داشته باشد به آن رسیدگی می‌شود که این حادثه خودکشی بوده یا غیرخودکشی و مقصر آن نیز مشخص خواهد شد.
وی ادامه داد: در مورد طولانی شدن پرونده‌ها نیز ما سعی می‌کنیم رسیدگی به پرونده‌ها با سرعت انجام شود زیرا سرعت در رسیدگی پرونده‌ها حقیقتا بسیار موثر واقع خواهد بود و می‌تواند در جلوگیری از جرائم موثر باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توزیع نامه‌هایی بین نمایندگان مجلس در جریان جلسات رای اعتماد وزرا جرم است یا خیر، گفت: بعضی از مسائل اصلا وظیفه مجلس است و بعضی مسائل اگر خلاف باشد، طبیعی است که پیگیری می‌شود و در این مورد حراست مجلس نیز پیگیری می‌کند اما تاکنون در این زمینه چیزی به قوه قضاییه نرسیده است.

 

بازداشت 2 مدیر صنعتی و بازگشت میلیاردها تومان به ایران

اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که چند روز پیش مطلبی مبنی بر اینکه مدیران صنعت و معدن بازدداشت شدند این موضوع صحت دارد یا نه گفت: این موضوعی که شما می‌گویید بسیار کلی است اما در این مورد 2 نفر بازداشت شده که مبلغ قابل توجهی از آن به ایران بازگردانده شده و بقیه هم بازگردانده خواهد شد.

خانواده هاشمی
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خانواده هاشمی 3 موضوع در موردشان مطرح شده که مربوط به احضار فاطمه هاشمی، تبرئه فائزه هاشمی و به نتیجه نرسیدن پرونده مهدی هاشمی بوده در این ارستا توضیح دهید، گفت: خانم فائزه هاشمی آزاد شده و زمانی که در زندان بودند پرونده‌ای علیه وی تشکیل شده بود که مربوط به اخلال در نظم زندان بوده که به دادگاه رفت و شانزدهم نوبت دادگاه او بود و ایشان حضور پیدا کرده و دادگاه حکم را صادر کرده است در واقع اقدامات انتظامی خود زندان کار را انجام داده و فائزه هاشمی تبرئه شدند.
وی در ادامه افزود: اینکه فاطمه هاشمی احضار شده بوده باید بگویم که پرونده در این راستا تشکیل شده و شکایت صورت گرفته است همچنین موضوع آقای مهدی هاشمی که قرار است رفع نقص شود در حال پیگیری است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ا ینکه آیا پرونده آقای مهدی هاشمی برای رفع نقص طولانی نشده است گفت: این موضوع طولانی شده است ولی طولانی شدن آن مهم نیست باید به نتیجه برسد.

زندانیان اوین
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای روشنی که قربانی اسیدپاشی بودند دستگیرو برای پیگیری پرونده‌شان صورت گرفته ولی قاضی در اجرای حکم تعلل می‌کند گفت: باید موضوع بررسی شود و تعللی صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته‌اند که طاهری یک مجرمان در اوین بوده و اعتصاب غذا کرده و حال خوبی ندارد صحت دارد یا خیر اظهرا داشت: هر چند گاهی از این اخبار مطرح می‌شود که اکثریت قریب به اتفاق آن صحیح نیست و حتی برخی از موارد را که خود متهمان می‌شنوند خنده‌شان می گیرد.

وی در ادادمه گفت: اینکه برخی اعتصاب می‌کنند گاهی درست است که با صحبت خانوده حل می‌شود و این اعتصاب را می‌شکنند. ولی فردی که می‌گویید خواهش می‌کنم اگر جواب می‌خواهید من در جریان نیستم و بنده ابایی برای جواب دادن ندارم اما موارد زیادی در خصوص اعتصاب دروغ است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به اینکه گفته اند برخی از زمین‌های تامین اجتماعی در زمان مدیریت وقت به بهانه حسینیه و دانشگاه در اختیار برخی مسئولین قرار گرفته است آیا این موضوع صحت دارد یا خیر گفت: خود دولت باید این موضوع را رسیدگی کنند و اگر خلاف باشد مصوبه‌ای بدهد و مصوبه‌ای را لغو کند. ولی در حال حاضر قوه قضائیه در این راستا و در این خصوص وارد نشده است در واقع باید طبق مقررات کارها صورت گیرد.

امر به معروف و نهی از منکر
محسنی اژه‌ای در حاشیه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در راستای امر به معروف و موارد اخیر در این راستا، اظهار داشت: متاسفانه برای این امر یعنی امر به معروف قانونی پیش‌بینی نشده و آنچه که باید به این امر بپردازیم نشده است و این به معنای این نیست که دستگاه‌ها نقشی نداشته باشند که هم وظیفه حاکمیت و هم آحاد مردم است.

وی در ادامه گفت:3 هفته پیش رئیس قوه قضائیه مطرح کردند که اگر کسانی امر به معروف می‌کنند با رعایت شرایط این کار را انجام دهند و اگر کسی با رعایت شرایط امر به معروف کرد و کسی معترض بود دستگاه قضائی بطور جدی با آن برخورد خواهد کرد.

اژه‌ای افزود: دستگاه‌های فرهنگی باید کار خود را در این زمینه انجام دهند و افراد اگر می‌خواهد امر به معروفی بکنند خارج از مقررات کاری نکرده و با افراد خشن برخورد نکنند در واقع با رعایت شرایط امر به معروف کنند.

دادستان کل کشور در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه برای دیه یک قیمت مشخص براساس 100 شتر مشخص شده‌اند چرا برای دیه یک رقم مشخصی تعیین نمی‌کنند خاطرنشان کرد: این قیاس مع‌الفارقی است زیرا برای دیه هر سال رقمی مشخص می‌شود و برای مهریه نیز تعداد مشخصی از سکه بهار آزادی تعیین شده است. 

تاریخ درج خبر: دفعات نمایش خبر: 348 بار
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است
 
 
تعداد نظرات ثبت شده (0)   نظر بدهید