سخنگوی قوه قضاییه: طولانی شدن پرونده ستار بهشتی به نفع او شد/ توضیحاتی درباره پرونده کرسنت

 دادستان کل کشور در ادامه جلسه امروز خود درباره متهمان قراداد کرسنت، پناهندگان ایرانی در استرالیا و پرونده ستار بهشتی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه‌قضاییه درباره متهمین خارجی و داخلی قرارداد کرسنت گفت: این پرونده از سالها پیش تشکیل شده و در همان مقطع برای افراد متهم که وجهی دریافت کرده بودند حکم صادر شده و به وضعیت آنها رسیدگی شد. برخی از افراد که جزء مسئولان و از طرفین این قرارداد بودند نیز پرونده تشکیل شد که بخشی از این پرونده‌ها با توجه به نوع آن در دادگاه و بخشی از آنها در دادسرا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد اما باید توجه کرد که ممکن است افرادی که این قراردادها می‌نویسند خود بی‌تقصیر بوده و افراد دیگری که قصد سوءاستفاده را دارند مشکل‌ساز شوند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در پرونده اورینتال کیش اتهاماتی به سپاه وارد شد، گفت: مطلبی که شما می‌گویید مربوط به مجلس است و من صلاحیت اظهار نظر درباره آن را ندارم. زیرا باید مطابق صحن مجلس در مورد آن اقدام شود.

زندانیان خارج از کشور

دادستان کل کشور همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد زندانیان خارج از کشور و اقداماتی که در مورد آنها صورت می‌گیرد تصریح کرد: در وزارت امور خارجه بخشی به صورت منحصر به امور ایرانیانی که در خارج از کشور زندانی هستند می‌پردازد. کشور ما قراردادهایی مانند مبادله زندانی، استرداد مجرمین و انتقال متهمین با برخی از کشورها دارد. اگر با کشوری قرارداد داشته باشیم طبق آن به امور زندانیان رسیدگی می‌کنیم. اما اگر قرارداد نداشته باشیم وزارت امور خارجه امور زندانیان ایرانی در آن کشورها را به صورت گرفتن وقت ملاقات وکیل و دادن راهنمایی و مشاوره به آنان انجام می‌دهد. در پاره‌ای از موارد نیز اداره روابط بین‌الملل قوه قضائیه در این خصوص فعالیت می‌کند. در مورد زندانیان موارد مخدر که در داخل کشور نیز تحت تعقیب هستند دستگاه قضایی، دادگاه و روابط بین‌الملل قوه قضائیه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند.

پناهندگان ایرانی

اژه‌ای همچنین در خصوص خروج غیرقانونی افراد از کشور، پناهندگی برخی از افراد، و خصوصا پناهندگان استرالیایی و اقداماتی که در مورد آنها انجام می‌شود عنوان کرد: توجه کنید که افراد نباید به صورت قاچاق از کشور خارج شوند چرا که علاوه بر به خطر افتادن جان و مال آنها بسیاری از آنها در دریاها و کوه‌ها و دشت‌ها گرفتار می‌شوند. یکی از مشکلاتی که در مورد این افراد داریم این است که برخی از آنها با مدرک جعلی از کشور خارج می‌شوند که در این صورت و در هنگام وقوع مشکل کشور نمی‌تواند برای آنها کاری انجام دهد. برخی نیز به صورت قانونی از کشور خارج می‌شوند و در مراحل بعدی از کشور مقصد تقاضای پناهندگی می‌کنند. اما در مورد افرادی که مجرم بوده و از کشور خارج می‌شوند اگر شاکی خصوصی وجود داشته باشد نمی‌توان قضیه را دنبال نکرد. اما اگر شاکی خصوصی نداشته باشند ممکن است مشمول مرور زمان شده یا مشمول امور زمان نیز نشود.
سخنگوی قوه‌قضاییه افزود: وزارت امور خارجه در مورد همه این افراد کار را پیگیری می‌کند اما خانواده‌های این افراد نیز باید همکاری لازم را با این دستگاه‌ها داشته باشند و اطلاعات لازم را در اختیار وزارت امور خارجه بگذارند. چرا که در غیر این صورت کاری از پیش نمی‌رود.

پرونده ستار بهشتی

اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی و جوانی که به جرم سرقت دستگیر گفت: من در 2،3 جلسه قبل توضیحات مثبوتی درباره پرونده ستار بهشتی ارائه کردم.
وی در توضیح بیشتر افزود: اطاله دادرسی زمانی است که روی یک پرونده‌ای کار نشود و یا کارهای غیرضروری صورت پذیرد که باعث طول کشیدن رسیدگی به پرونده شود و مسلما مضر است ولی اگر برای روشن شدن پرونده‌ای کار رسیدگی دادگاه و دادسرا به طول یبنجامد مسلما به نفع همه است. پرونده ستار بهشتی نیز جز پرونده‌هایی است که طولانی شدن آن به نفع فرد متوفی شده و دیگر بنده در این جلسه به دلیل توضیح در جلسات قبلی توضیح بیشتری نمی‌دهم.
دادستان کل کشور ادامه داد: به هر حال قاضی و دستگاه قضا در این پرونده همه راهها را برای برطرف شدن ابهامات پیش رفتند و هر کدام شما هم اگر روی این پرونده کار کنید مشاهده خواهید کرد بازپرس هر تحقیقی را انجام داده بنابراین اطاله آن یا بهتر بگویم طولانی شدن این پرونده بی‌دلیل نیست و در حال حاضر قرار مجرمیت صادر شده است و این قرار مجرمیت نیز بسیار مفصل است به طوری که از 10 صفحه بیشتر بوده و اگر مشکلی پیش نیاید و دادستان اختلافی نداشته باشد به زودی کیفرخواست آن صادر می‌شود.

در جریان فوت سارق نیستم
اژه‌ای در پاسخ به پرسش دوم خبرنگار مربوطه درباره فوت جوان سارقی که پس از 48 ساعت عنوان شد که خودکشی کرده است گفت: در جریان این موضوع نیستم که بدانم ارتباطی با پرونده ستار بهشتی دارد یا خیر. ولی اگر چنین اتفاقی افتاده باشد بخصوص اگر شاکی خصوصی داشته باشد به آن رسیدگی می‌شود که این حادثه خودکشی بوده یا غیرخودکشی و مقصر آن نیز مشخص خواهد شد.
وی ادامه داد: در مورد طولانی شدن پرونده‌ها نیز ما سعی می‌کنیم رسیدگی به پرونده‌ها با سرعت انجام شود زیرا سرعت در رسیدگی پرونده‌ها حقیقتا بسیار موثر واقع خواهد بود و می‌تواند در جلوگیری از جرائم موثر باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توزیع نامه‌هایی بین نمایندگان مجلس در جریان جلسات رای اعتماد وزرا جرم است یا خیر، گفت: بعضی از مسائل اصلا وظیفه مجلس است و بعضی مسائل اگر خلاف باشد، طبیعی است که پیگیری می‌شود و در این مورد حراست مجلس نیز پیگیری می‌کند اما  تاکنون در این زمینه چیزی به قوه قضاییه نرسیده است.

بازداشت 2 مدیر صنعتی و بازگشت میلیاردها تومان به ایران
   اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری که چند روز پیش مطلبی مبنی بر اینکه مدیران صنعت و معدن بازدداشت شدند این موضوع صحت دارد یا نه گفت: این موضوعی که شما می‌گویید بسیار کلی است اما در این مورد 2 نفر بازداشت شده که مبلغ قابل توجهی از آن به ایران بازگردانده شده و بقیه هم بازگردانده خواهد شد.

خانواده هاشمی
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خانواده هاشمی 3 موضوع در موردشان مطرح شده که مربوط به احضار فاطمه هاشمی، تبرئه فائزه هاشمی و به نتیجه نرسیدن پرونده مهدی هاشمی بوده در این ارستا توضیح دهید، گفت: خانم فائزه هاشمی آزاد شده و زمانی که در زندان بودند پرونده‌ای علیه وی تشکیل شده بود که مربوط به اخلال در نظم زندان بوده که به دادگاه رفت و شانزدهم نوبت دادگاه او بود و ایشان حضور پیدا کرده و دادگاه حکم را صادر کرده است در واقع اقدامات انتظامی خود زندان کار را انجام داده و فائزه هاشمی تبرئه شدند.
وی در ادامه افزود: اینکه فاطمه هاشمی احضار شده بوده باید بگویم که پرونده در این راستا تشکیل شده و شکایت صورت گرفته است همچنین موضوع آقای مهدی هاشمی که قرار است رفع نقص شود در حال پیگیری است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ا ینکه آیا پرونده آقای مهدی هاشمی برای رفع نقص طولانی نشده است گفت: این موضوع طولانی شده است ولی طولانی شدن آن مهم نیست باید به نتیجه برسد.

زندانیان اوین
محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای روشنی که قربانی اسیدپاشی بودند دستگیرو برای پیگیری پرونده‌شان صورت گرفته ولی قاضی در اجرای حکم تعلل می‌کند گفت: باید موضوع بررسی شود و تعللی صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته‌اند که طاهری یک مجرمان در اوین بوده و اعتصاب غذا کرده و حال خوبی ندارد صحت دارد یا خیر اظهرا داشت: هر چند گاهی از این اخبار مطرح می‌شود که اکثریت قریب به اتفاق آن صحیح نیست و حتی برخی از موارد را که خود متهمان می‌شنوند خنده‌شان می گیرد.

وی در ادادمه گفت: اینکه برخی اعتصاب می‌کنند گاهی درست است که با صحبت خانوده حل می‌شود و این اعتصاب را می‌شکنند. ولی فردی که می‌گویید خواهش می‌کنم اگر جواب می‌خواهید من در جریان نیستم و بنده ابایی برای جواب دادن ندارم اما موارد زیادی در خصوص اعتصاب دروغ است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به اینکه گفته اند برخی از زمین‌های تامین اجتماعی در زمان مدیریت وقت به بهانه حسینیه و دانشگاه در اختیار برخی مسئولین قرار گرفته است آیا این موضوع صحت دارد یا خیر گفت: خود دولت باید این موضوع را رسیدگی کنند و اگر خلاف باشد مصوبه‌ای بدهد و مصوبه‌ای را لغو کند. ولی در حال حاضر قوه قضائیه در این راستا و در این خصوص وارد نشده است در واقع باید طبق مقررات کارها صورت گیرد.

امر به معروف و نهی از منکر
  محسنی اژه‌ای در حاشیه  نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در راستای امر به معروف و موارد اخیر در این راستا، اظهار داشت: متاسفانه برای این امر یعنی امر به معروف قانونی پیش‌بینی نشده و آنچه که باید به این امر بپردازیم نشده است و این به معنای این نیست که دستگاه‌ها نقشی نداشته باشند که هم وظیفه حاکمیت و هم آحاد مردم است.

وی در ادامه گفت:3 هفته پیش رئیس قوه قضائیه مطرح کردند که اگر کسانی امر به معروف می‌کنند با رعایت شرایط این کار را انجام دهند و اگر کسی با رعایت شرایط امر به معروف کرد و کسی معترض بود دستگاه قضائی بطور جدی با آن برخورد خواهد کرد.

اژه‌ای افزود: دستگاه‌های فرهنگی باید کار خود را در این زمینه انجام دهند و افراد اگر می‌خواهد امر به معروفی بکنند خارج از مقررات کاری نکرده و با افراد خشن برخورد نکنند در واقع با رعایت شرایط امر به معروف کنند.

دادستان کل کشور در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه برای دیه یک قیمت مشخص براساس 100 شتر مشخص شده‌اند چرا برای دیه یک رقم مشخصی تعیین نمی‌کنند خاطرنشان کرد: این قیاس مع‌الفارقی است زیرا برای دیه هر سال رقمی مشخص می‌شود و برای مهریه نیز تعداد مشخصی از سکه بهار آزادی تعیین شده است. 

تاریخ درج خبر: دفعات نمایش خبر: 309 بار
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است
 
 
تعداد نظرات ثبت شده (0)   نظر بدهید