پرسشنامه احساس خصومت رادفورد


پرسشنامه احساس خصومت رادفورد  رادفوردn

تعریف مفهومی پرسشنامه احساس خصومت رادفورد

معرفی پرسشنامه احساس خصومت رادفورد

بسیاری از عواطف(خشم، اسرس، غمگینی، احساس گناه) به خودی خود مشکل زا نیستند؛ بلکه به دلیل شدت، فراوانی یا اهمیتشان بر رفتار تاثیر می گذارند(13). استرس به عنوان انتظار انطباق، مقابله وسازگاری از سوی ارگانیسم تعریف شده است(14). استرس ناشی از شغل استرس فرد بر سر شغل خاص است که از کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگیهای فردی شاغل به وجود می آید به گونه ای که خواسته های محیط کار و فشارهای مرتبط با آن بیش از تحمل فرد است(15). خشم حالت عاطفی و هیجانی شدید در پاسخ به یک محرک خاص است که می تواند برای فرد مشکل زا و دلیلی برای جستجوی درمان شود(16). عدم کنترل خشم علاوه بر ایجاد مشکلات بین فردی، شغلی، جرم، بزه و تجاوز به حقوق دیگران می تواند درون ریزی شده و مشکلات جسمی و روانی مختلف مثل زخم معده، سردردهای میگرنی و افسردگی را به وجود آورد(17).

آندروود(18) نشان داد که بین استرس، خشم و وقوع تصادف بعد از آن رابطه وجود دارد. پژوهشها بر این امر دلالت می کنند که اکثر رانندگان، تجرهب نوعی از رفتار پرخاشگرانه را داشته اند. گزارشهای اخیر نشان می دهد بروز رانندگی پرخاشگرانه از سال 1990، 51 درصد افزایش یافته است و در هر سال حدود هفت درصد به افزایش خود ادامه خواهد داد(19).

اصطلاح خشم جاده ای(Road Rage) نخستین بار در سال 1988(20) مورد استفاده قرار گرفت و در سال 1997 در واژه نامه آکسفورد به عنوان خشم پرخاشگرانه ناشی از استرس و ناکامی رانندگی در ترافیک سنگین تعریف شد. اسمارت و من(21) خشم جاده ای را اقدام به ترساندن، تهدید کردن، زخمی کردن یا کشتن رانندگان دیگر یا عابران پیاده می داند. در زمینه یابی انجام شده توسط انجمن آمریکایی کاربران وسایل نقلیه موتوری (American Association of Motor Vehichle) (22) 90 درصد از پاسخ دهندگان گزارش داده اند که در سال گذشته در یک خشم جاده ای درگیر شده اند و 60 درصد آنها پذیرفته اند در هنگام رانندگی استرس بالایی را تجربه می کنند. رانندگان تمایل دارند به صورت افراطی به تهدیدهای دریافت شده واکنش نشان دهند. زمانی که یک راننده دیگر مرتکب خطا می شود، برای راننده دشوار است که تنها با عبارت "معذرت می خواهم" او را ببخشد. در مقابل، ماشین محیطی را فراهم می آورد که افراد در آن برای ابراز خشونت خود احساس امنیت می کنند. یک ماشین به راننده اش قدرت، حفاظت و توانایی فرار آسان می دهد. بنابراین عجیب نیست که رفتار خشونت آمیز در میان رانندگان شیوع بالایی دارد(23، 24، 25).

سیاهه احساس خصومت رادفورد-ویلیامز توسط رادفورد(1998) ساخته شده و دارای 14 آیتم است. این ابزار، احساس خصومت و رابطه احساس خصومت را با حملات قلبی مورد ارزیابی قرار می دهد. پاسخدهی به این سیاهه در یک طیف پنج نقطه ای لیکرت از همیشه(4) تا هرگز(0) صورت می گیرد. ضریب بازآزمایی گزارش شده برای آن در یک نمونه 20 نفری، 82/0 و ضریب همسانی درونی آن 85/0 بوده است. همچنین روایی محتوایی آن مورد تایید قرار گرفته است(45).

 

تعدادی از نمونه سوالات پرسشنامه :

1- از یادآوری حوادث ناراحت کننده نیز احساس عصبانیت می کنم.

2-هنگام عصبانیت در را محکم به هم می کوبم.

 

مشخصات فایل پرسشنامه:

روایی و پایایی: دارد

قالب فایل: Word

منبع: دارد

تعریف مفهومی: دارد

تعداد صفحات: 4

تعداد سوالات:14

نمره گذاری و تفسیر: دارد

مقاله همراه: 1

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه احساس خصومت رادفورد

نام و نام خانوادگی:
 
شماره همراه:
 
آدرس ایمیل:
   
نظر شما:
 
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: