مقیاس سخت رویی کوباسا


مقیاس سخت رویی کوباسا کوباساn

تعریف مفهومی مقیاس سخت رویی کوباسا

معرفی مقیاس سخت رویی کوباسا

مهمترین گرایش شخصیتی که در ارتباط با موضوع فشار روانی اهمیت دارد سخت رویی است. سخت رویی که ریشه در فلسفه وجودی دارد را اولین بار کوباسا (1979)، معرفی کرد و سپس همکارانش آن را گسترش دادند. این مفهوم با واژه هایی چون استقامت، تهور، جسارت، بی پروایی و شهامت وجه مشترک دارد و نوعی سبک شخصیتی است که مجموعه ای از صفات روانی را در بر می گیرد (جمهری،1380). کوباسا (1979)، بر مبنای این نظریه سلیه (1975)، سعی کرد متغیرهای تعدیل کننده عوامل تنش زا را مشخص کند. وی در اولین مطالعه خود این فرضیه را بررسی کرد که ساختار شخصیتی افرادی که درجه بالایی از تنیدگی را بدون بیماری تجربه می کنند، متفاوت از افرادی است که در شرایط تنیدگی زا بیمار می شوند و این تمایز شخصیتی در ساختاری قابل نامگذاری است که وی آن را سخت رویی نامید. سخت رویی مجموعه ای از ویژگی های روان شناختی است که از بروز واکنش های افراد به شرایط یا رویداد های بالقوه فشارزا جلوگیری می کند (کوباسا، مدی و کان، 1982).

سرسختی روان شناختی (سخت رویی) به عنوان یک ویژگی  شخصیتی بسیار بارز و مهم، سهم بسزایی در شناخت انسان به عنوان موجودی مختار و ارزشمند دارد. این ویژگی از انسان فردی کار آمد و توانا می سازد که می تواند حتی در بحرانی ترین شرایط به مقابله ای منطقی و معقولانه و کارساز دست بزند و کماکان روان و جسم خود را حفظ نماید.در واقع یک انگیزش و عامل درونی سرسختی روان شناختی را هدایت می کند و برای همین از ثبات و پایداری زیادی برخوردار است (کوباسا،1979). سخت رویی نگرشی مرکب از سه زیر مولفه تعهد، کنترل و چالش است که با تبدیل شرایط بحرانی به یک تجربه بالنده، به حل موفقیت آمیز تنش کمک می کند (مدی، 1997). در واقع افرادی که در زیر مولفه تعهد نمره بالایی کسب می کنند به جای اجتناب از موقعیت های تنش زا، آن موقعیت را فرصتی برای دستیابی به موفقیت و دستاوردی مهم و جالب می دانند. افرادی که در زیر مولفه کنترل نمره بالایی به دست می آورند براین باورند که تلاش هایشان تاثیر بسزایی در رویارویی و غلبه بر مشکلات دارد و افرادی ک در زیر مولفه چالش نمره بالایی کسب می کنند، رضایت، آسایش و پیشرفت را ناشی از یادگیری های مثبت و منفی یک زندگی فعال می دانند نه ناشی از روزمرگی (مدی، خوشابا، پرسیکو، هاروی و فلیسیا، 2002).

معرفی پرسشنامه سخت رویی کوباسا

مقیاس سخت رویی کوباسا(1982)، ابزاری معتبر برای سنجش سخت رویی و سلامت روانی است (بارتون، اورسانو، رایت و اینگراهام، 1989 و ژاندا2001). این مقیاس شامل 50 ماده است که آزمودنی در برابر هر ماده بر اساس انکه این ماده تا چه میزان درباره او درست است پاسخ خود را در مقیاس 4 درجه ای (از صفر صحیح نیست تا 3 کاملا صحیح است) مشخص می کند (ملک زاده، 1379).

آزمون دارای سه مولفه چالش، تعهد و کنترل است که هر یک به ترتیب 17،16،17 ماده را به خود اختصاص داده اند. نمره های 39 ماده از آزمون به شکل وارونه در نظرگرفته شده در مجموع یک نمره کلی برای سخت رویی و سه نمره برای مولفه های جداگانه به دست می آید(ملک زاده،1379).

کوباسا (1982) ضریب همبستگی 85/0 برای تعهد، 65/0 برای کنترل و 70/0 را برای چالش گزارش می دهد، نتایج او با چندین پژوهش انجام گرفته در مورد سخت رویی همسان است (کوباسا و همکاران، 1982).

روش نمره گذاری پرسشنامه سخت رویی کوباسا داخل فایل توضیح داده شده است.

 

تعدادی از نمونه سوالات پرسشنامه سخت رویی کوباسا:

1- اغلب روزها با شوق از خواب بیدار می شوم تا زندگیم را از جایی که در روز قبل ناتمام مانده است، ادامه دهم.

2-- در کارم تنوع و گوناگونی فراوان را دوست دارم.

 

مشخصات فایل پرسشنامه سخت رویی کوباسا:

روایی و پایایی: دارد

قالب فایل سوالات: Word

منبع: دارد

تعریف مفهومی: دارد

تعداد صفحات:8

تعداد سوالات: 50

مقاله همراه: 1

روش نمره گذاری و تفسیر: دارد

تفکیک مولفه ها: دارد(تعهد، چالش و کنترل)

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره مقیاس سخت رویی کوباسا

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: