پرسشنامه بهزيستی روان‌شناختی ریف و کیز - فرم کوتاه 18 سوالی


پرسشنامه بهزيستی روان‌شناختی ریف و کیز - فرم کوتاه 18 سوالی ریف و کیزn

مشخصات فایل پرسشنامه بهزيستی روان‌شناختی ریف و کیز - فرم کوتاه 18 سوالی

نام نویسنده:
ریف و کیز
نام لاتین:
Psychological Well-Being Revisited
سال انتشار:
1995
تعداد سوالات:
18
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
7 درجه ای لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه بهزيستی روان‌شناختی ریف و کیز - فرم کوتاه 18 سوالی خودمختاری[1](احساس خودتعیین کنندگی و استقلال؛ توانایی مقاومت در مقابل فشارهای اجتماعی که طرز فکر یا عمل خاصی را بر فرد تحمیل می کنند؛ ارزیابی خود با معیارهای شخصی)، سلطه بر محیط[2](احساس شایستگی و توانایی در مدیریت محیط پیچیده اطراف؛ انتخاب یا ایجاد

قالب فایل سوالات پرسشنامه بهزيستی روان‌شناختی ریف و کیز - فرم کوتاه 18 سوالی

روش نمره گذاری پرسشنامه بهزيستی روان‌شناختی ریف و کیز - فرم کوتاه 18 سوالی به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسشنامه بهزيستی روان‌شناختی ریف و کیز - فرم کوتاه 18 سوالی

سازمان بهداشت جهانی(2004, 2001 , WHO[1]) سلامت را به عنوان "حالتی از بهزیستی[2] کامل جسمی، ذهنی و اجتماعی، و نه صرفا غیاب بیماری" تعریف می کند. این سازمان سلامت روانی را نیز به عنوان :"حالتی از بهزیستی که در آن تواناییهای خود را می شناسد، می تواند با فشارهای روانی بهنجار زندگی کنار آید، می تواند به نحو موثر و مولدی کار کند و قادر است برای اجتماع خویش مفید باشد" تعریف می کند. برای سنجش بهزیستی روانشناختی از پرسشنامه بهزيستی روان‌شناختی ریف و کیز استفاده می شود.

به رغم تاکید تعاریف فوق بر مسائل مثبت، غالبا متخصصان سلامت بقدری بر مشکلات افراد دچار بیماری متمرکزند که نیازهای افراد سالم را فراموش می کنند. به بیان دیگر، مراکز سلامت روانی به جای توجه به جنبه های مثبت سلامت، بیشتر درگیر مهار و درمان بیماریهای روانی هستند(پیلگریم، 1997). در واقع آنچه از سلامت روانی در اذهان جا افتاده یک مفهوم روانپزشکی است که فرد را از لحاظ روانشناختی، بیمار یا سالم می پندارند. چنین موضعی بر مبنای این مفروضه آزمون نشده قرار دارد که بیماری و سلامت روانی دو قطب پایانی یک پیوستار واحد را تشکیل می دهند.

کیز(2005) غلبه این روی آورد[3] را به سه علت نسبت می دهد: اول این که به هنگام تاسیس موسسه ملی سلامت روانی در آمریکا (و سایر کشور ها)، حوزه آسیب شناسی روانی، در مقایسه با مفهوم سازیهای مثبت سلامت روانی در ادبیات روانشناختی، از زاویه تجربی رشد یافته تر بود. دوم، شواهد متعددی حکایت از این داشتند که افراد فاقد بیماری روانی (مانند افسردگی) نیستند، در مقایسه با مبتلایان، دارای کنش وری[4] و باروری بهتر بودند(گرینبرگ، استیگلین، فینکل اشتاین و برندت، 1993). سومین دلیل، وجود شواهد قانع کننده حاکی از اهمیت مساله بیماریهای روانی در حوزه سلامت عمومی است؛ میزان شیوع بیماریهای روانی، احتمال عود آنها در طول زندگی، هزینه های سنگین درمان و پیامدهای وخیم حاصل از انها به اندازه ای جدی هستند که باعث شده اند توجه برنامه ریزان و متخصصان کاملا معطوف به بیماریهای روانی شود و سلامت روانی عملا توجه در خودر و کافی را دریافت نکند(کیز و لویز، 2002).

اما نکته حائز اهمیت این است که با وجود وخامت مساله بیماریهای روانی، دلایل تجربی بسیاری تاکید بیش از حد بر این دیدگاه را به چالش کشیده اند؛ نخست این که مساله بیماریهای روانی این واقعیت را که عده کثیری از افراد سالانه از ابتلا به اختلال روانی در امان هستند، تحت الشعاع قرار داده است(کیز و شاپیرو، 2004). در حالی که نباید این حقیقت را نادیده گرفت که حدود نیمی از جمعیت بزرگسال در طول زندگی خود دچار بیماریهای روانی وخیم نمی شوند و حدود 90% سالانه از خطر افسردگی مهاد در امان هستند(کیز، 2002). دوم این که اگر چه تکیه بیش از حد بر الگوی بیماری منجر به پیشرفتهایی در شیوه های دارودرمانگری و روان درمانگری شده است، اما اکثر این درمانها کم دوام و دارای اثربخشی محدودی هستند و افراد، خانواده ها و جوامع همچنان در معرض آسیبهای ناشی از بیماریهای روانی قرار دارند. این سخن به این معناست که تخصیص سرمایه های هنگفت به بررسی علت شناسی[5] و درمان اختلالهای روانی، شیوع بیماریهای روانی را کاهش نداده و منجر به تسکین درد و رنج بشر نشده است(کیز و لوپز، 2002). در نهایت اینکه، میزان سلامت و باروری زندگی افرادی که مبتلا به بیماریهای روانی نیستند، مشابه نیست و الزاما زندگی بارورتر و سالمتری از بیماران روانی ندارند. برای مثال، در بین کسانی که دچار بیماریهای روانی نیستند، آن گروهی که از سطوح بهزیستی بالایی برخوردارند، نسبت به گروهی که از سطوح بهزیستی پایینتری برخوردارند، کمتر دچار  بیماریهای قلبی-عروقی می شوند(کیز، 2004). چنین یافته هایی بر لزوم گسترش پژوهشها و ضرورت در نظرگرفتن سلامت روانی، در کنار بیماریهای روانی، به عنوان یک متغیر پیش بینی کننده قدرتمند صحه می گذارند.

به طور خلاصه، به رغم اهمیت مساله بیماریهای روانی، بر اساس دلایل سه گانه فوق، زمان آن رسیده که نگرش حاکم بر سیاستگذاری و سرمایه گذرای در حوزه سلامت روانی تغییر کند و دیگاه های مثبت تری بر اذهان مردم و متخصصان حاکم شوند. خوشبختانه ادبیات روانشناختی از توجه به جنبه های مثبت سلامت روانی غافل نمانده است. از مدتها پیش این علم علاقه مند به کشف عواملی بوده است که کنش وری مثبت روانشناختی را به ارمغان می آورد(ریف و سینگر، 2002). روانشناسان بزرگی مانند جیمز[6]، راجرز[7]، مزلو[8]، فروم[9]، فرانکل[10] و یونگ[11] برداشتهای مثبتی از شخصیت سالم و کنش وری مثبت به دست داده اند. در بطن جنبش نوین روانشناسی مثبت نگر نیز پژوهشگران برجسته ای چون سلیگمن و چیکسنت مهایی(2000)، ریف و سینگر(1998) و کیز(2002) بر لزوم در نظرگرفتن جنبه های مثبت بشر و مفهوم بهزیستی در تعریف سلامت روانی تاکید کرده اند. در کشور ما نیز لزوم انجام تحقیقات بیشتری با توجه به جنبه های مثبت سلامت روانی احساس می شود. و فرم کوتاه پرسشنامه بهزیستی روانشناختی کیز یکی از ابزارهای موجود در این زمینه است. 

برای سنجش سلامت روانی از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر نیز استفاده می شود.

معرفی پرسشنامه بهزيستی روان‌شناختی ریف و کیز - فرم کوتاه 18 سوالی

مقیاس بهزیستی روانشناختی فرم کوتاه مشتمل بر 18 ماده برای سنجش ابعاد بهزیستی روانشناختی است که بر اساس مقیاسی هفت درجه ای از "کاملا مخالف" تا "کاملا موافق" پاسخ داده می شود. مقدار آلفای کرونباخ زیر مقیاسهای این مقیاس در مطالعه اعتبار یابی این مقیاس .....

ریف و کیز(1995) مولفه های سازنده بهزیستی روانشناختی را در برگیرنده شش عامل دانسته اند: خودمختاری[1](احساس خودتعیین کنندگی و استقلال؛ توانایی مقاومت در مقابل فشارهای اجتماعی که طرز فکر یا عمل خاصی را بر فرد تحمیل می کنند؛ ارزیابی خود با معیارهای شخصی)، سلطه بر محیط[2](احساس شایستگی و توانایی در مدیریت محیط پیچیده اطراف؛ انتخاب یا ایجاد روابط شخصی مناسب)؛ رشد شخصی[3](داشتن احساس رشد مداوم و پتانسیل آن؛ پذیرا بودن نسبت به تجربه های جدید؛ احساس کارآمدی و دانایی روزافزون)، روابط مثبت با دیگران[4](داشتن روابط گرم، رضایتبخش و توام با اطمینان؛ به فکر خوشبختی دیگران بودن، توانایی همدلی، صمیمیت و مهربانی)، هدفمندی در زندگی[5](داشتن هدف و جهت گیری در زندگی و این که فرد احساس کند زندگی گذشته اش معنایی دارد؛ اعتقاد به باورهایی که به زندگی جهت می دهند) و پذیرش خود[6](داشتن نگرش مثبت نسبت به خود؛ پذیرفتن جنبه های متفاوت خود؛ داشتن احساس مثبت در مورد زندگی گذشته).]

مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و کیز در قالب فایل Word به همراه مقاله اصلی به انگلیسی و فارسی آماده شده است که به محض پرداخت موفق لینک دانلود آن در اختیار شما قرار می گیرد.

برای دانلود پرسشنامه بهزیستی روانشناختی 84 سوالی اینجا کلیک کنید.

نمونه سوالات پرسشنامه بهزيستی روان‌شناختی ریف و کیز - فرم کوتاه 18 سوالی :

1. اكثر جنبه‌هاي شخصيتم را دوست دارم.
2. وقتي داستان زندگي‌ام را مرور مي‌كنم، از اتفاقات روي‌داده در زندگي‌ام احساس خرسندي و رضايت مي‌كنم.
3. بعضي افراد در زندگي بي‌هدف و سرگردان هستند، اما من جزء آنها نيستم.
4. مشغله‌هاي روزمره زندگي، اغلب مرا كسل و بي‌حوصله مي‌كنند.
5. از جهات بسياري، از دستاوردهاي زندگي‌ام مایوس و ناراضي هستم.
6. حفظ روابط نزديك با ديگران برايم مشكل و دست‌نيافتني بوده است.
7. در حال زندگي مي‌كنم و به آينده فكر نمي‌كنم.
8. در كل احساس مي‌كنم كه خودم مسئول وضع زندگي‌ام هستم نه كسي ديگر.
9. به خوبي مسئوليت‌‌هاي زندگي‌‌ام را اداره مي‌كنم.
10. بعضي از مواقع فكر مي‌كنم كه هيچ كار جالب و لذت‌بخشي باقي نمانده است كه انجام دهم.
11. زندگي، براي من فرايند مداومِ يادگيري، تغيير و رشد بوده است.
12. معتقدم، كسب تجارب جديدي كه مي تواند ديد ما را نسبت به خود و جهان تغيير دهد، مهم است.
13. مردم مرا فردي اهل کمک کردن مي‌دانند كه مايل است براي ديگران وقت بگذارد.
14. مدت‌هاست که تلاش براي ايجاد تغييرات و پيشرفت‌هاي بزرگ در زندگي‌ام را رها كرده‌ام.
15. معمولا تحت تاثیر افرادی که نظرات قوی و محکمی دارند قرار مي‌گيرم.
16. روابط گرم و توام با اطمينان با ديگران را زياد تجربه نكرده‌ام.
17. به عقايد خودم اطمينان دارم، حتي اگر مخالف نظر و عقيده عموم مردم باشد.
18. در مورد خودم، بر اساس ارزش‌ها و معيار‌هاي شخصي خودم قضاوت مي‌كنم نه بر اساس معيارهاي ديگران.

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه بهزيستی روان‌شناختی ریف و کیز - فرم کوتاه 18 سوالی

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: