پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز - 33 سوالی


پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز - 33 سوالی کیزn

مشخصات فایل پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز - 33 سوالی

نام نویسنده:
کیز
نام لاتین:
Social well-being Keyes-SWS
سال انتشار:
1998
تعداد سوالات:
33
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز - 33 سوالی دارای 5 خرده مقیاس 6 گویه مربوط به عامل مشارکت اجتماعی، 7 گویه مربوط به عامل انسجام اجتماعی، 7 گویه مربوط به عامل پذیرش اجتماعی، 6 گویه مربوط به عامل همبستگی اجتماعی، و 7 گویه مربوط به عامل شکوفایی اجتماعی می باشد.

قالب فایل سوالات پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز - 33 سوالی

روش نمره گذاری پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز - 33 سوالی به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

معرفی پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز - 33 سوالی

بهزیستی عبارت است از حالت مثبت جسمانی، اجتماعی و روانی و صرفا به معنای نداشتن درد، ناراحتی و ناتوانی نیست. بهزیستی مستلزم آن است که نیازها ارضا شوند و افراد احساس هدفمندی داشته باشند و احسا کنند که قادر به تحقق اهداف فردی مهم هستند و در جامعه مشارکت کنند. بهزیستی از طریق شرایط دربردارنده روابط فردی حمایت کننده، سلامت مطلوب، امنیت مالی و فردی، مشاغل پاداش دهنده و محیط جذاب و سالم ارتقاء پیدا می کند(ادازه سلامت انگلستان، 2004). در سال 1984 سازمان بهداشت جهانی، بهزیستی اجتماعی را یکی از چند متغیر کلی سلامت فرد تعریف کرده است. بر این اساس کیز(1998) معتقد است بهزیستی اجتماعی به شرایط و عملکرد فرد در جامعه اشاره دارد.

مدل چند وجهی کیز(1998) از بهزیستی اجتماعی شامل پنج جنبه می شود که میزان کارکرد بهینه افراد را در عملکرد آنها معلوم می کند. پنج بعد یا جنبه بهزیستی اجتماعی از نظر کیز(1998) یعنی انسجام، همبستگی، پذیرش، مشارکت و شکوفایی با اندازه های مبوط به سلامت روان مرتبط هستند. به نظر کیز(1998) شناخت و پذیرش دیگران، عنصر پذیرش و ارزش فرد به عنوان یک شریک اجتماع، عنصر مشارکت و سرانجام باور به تحول مثبت اجتماعی، عنصر شکوفایی بهزیستی اجتماعی است. این عناصر می تواند وحدت اجتماعی، همیاری، پیوند اجتماعی و حس ظرفیت برای رشد مداوم جامعه و میزان راحتی افراد را در پذیرش دیگران ارزیابی کنند(کیز، 2002، 2003، 2004، 2005).

به طور کلی بهزیستی ذهنی ارزیابی یک فرد از کیفیت تجربیات، آگاهی ها، ارتباطها و سایر مسائل فرهنگی و مرتبط با ارزشمندیهای فرد در حیات اوست(دینر، ساح، لوکاس و اسمیت، 1999؛ کیز، اشموتکین و ریف، 2002). بر اساس نظریه کیز(1998) بهزیستی اجتماعی به شرایط و عملکرد فرد در جامعه اشاره دارد. افراد برخوردار از درجات بالای بهزیتسی اجتماعی معمولا قادر به برقراری روابط با سایرین و حفظ آن روابط هستند(هویی شان و همکاران، 2008). کیز و همکاران(2002)، مک گرگور و لیتل(1998)، ریان و دسی(2001)، ریف(1989)، واترمن(1993) و دیگر پژوهشگران ابعاد گوناگونی از احساس ذهنی بهزیستی را مورد نظر قرار داده اند. کیز(1998) بهزیستی اجتماعی را به عنوان گزارش شخصی افراد از کیفیت ارتباطات آنها با دیگران تعریف می کند. از ابتدا نیز بهزیستی اجتماعی به عنوان ادراک افراد از یکپارچگی آنها با جامعه، پذیرش دیگران، پیوستگی با اجتماع و احساس فرد از مشارکت با جامعه تعریف می شد(لارسون، 1996). چنانچه در سال 1948 سازمان بهداشت جهانی، بهزیستی اجتماعی را یکی از چند متغیر کلی سلامت فرد تعریف کرد.

پرسشنامه 33 گویه ای بهزیستی اجتماعی توسط کیز(1998) بر اساس مدل نظری او از سازه بهزیستی اجتماعی تهیه شده است. او طی دو مطالعه بر روی دو نمونه 373 و 2887 نفری در آمریکا با استفاده از تحلیل عوامل، مدل 5 بعدی به کار رفته در پرسشنامه خود را از نظر تجربی مورد تایید قرار داده است. در این مقیاس، 6 گویه مربوط به عامل مشارکت اجتماعی، 7 گویه مربوط به عامل انسجام اجتماعی، 7 گویه مربوط به عامل پذیرش اجتماعی، 6 گویه مربوط به عامل همبستگی اجتماعی، و 7 گویه مربوط به عامل شکوفایی اجتماعی است. کیز(1998) جهت پاسخگویی از یک مقیاس لیکرت 1 تا 5 درجه ای استفاده کرده است. او جهت بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده کرد که ضرایب قابل قبولی نیز به دست آورد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نیز نشان دهنده برازش خوب مدل پنج عاملی بوده است.

 

پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز با 33 سوال دارای نمونه سوالات زیر می باشد:

1-احساس می کنم به چیزی که آن را جامعه می نامم، تعلقی ندارم.
2-دنیا برای من بیش از اندازه پیچیده است.
3- رفتار من بر رفتار سایر افراد جامعه اثر می گذارد.
4-فکر می کنم چیز با ارزشی برای ارائه دادن به دنیا دارم.

پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز همراه با مقاله اصلی به زبان فارسی با روایی، پایایی، روش نمره گذاری و در قالب فایل Word در اختیار شما قرار می گیرد. به محض پرداخت موفق لینک دانلود در اختیار شما قرار می گیرد و همزمان به ایمیل نیز ارسال می گردد.

 

 

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه بهزیستی اجتماعی کیز - 33 سوالی

نام و نام خانوادگی:
 
شماره همراه:
 
آدرس ایمیل:
   
نظر شما:
 
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: