مقیاس سندرم شناختی/توجهی


مقیاس سندرم شناختی/توجهی n

مشخصات فایل مقیاس سندرم شناختی/توجهی

نام لاتین:
CAS-1
سال انتشار:
تعداد سوالات:
16
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
ندارد
مقیاس نمره گذاری:
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

مقیاس سندرم شناختی/توجهی

معرفی مقیاس سندرم شناختی/توجهی

اختلال اضطراب فراگیر شایع ترین اختلال اضطرابی است[2،1]. خصوصیت اصلی این اختلال، نگرانی مفرّط و دایمی است[3]. بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر با گذشت زمان به این نتیجه می رسند که نگرانی های آن ها غیرقابل کنترل بوده و همین امر منجر به پریشانی ذهنی آنها می شود. هم چنین، این بیماران تنیدگی عضلانی، تحریک پذیری، دشواری در خواب و بی قراری را تجربه می کنند و درگیر نشانه های پر کاری دستگاه عصبی خودمختار شامل کوتاه شدن تنفس، تعریق مفرّط، تپش قلب و علایم گوارشی ناگوار می شوند[4].  

اختلال اضطراب فراگیر با ناتوانی شدید در انجام فعالیت های روزانه و وظایف شغلی و همچنین ناتوانی گسترده در عملکرد جسمی همراه است[5]. از یک سو، با توجه به ارتباط بین نگرانی مفرط و عوامل زیربنایی آن با برخی از ابعاد شخصیت[6] و هم چنین تاثیر اختلال اضطراب فراگیر(GAD)بر کارکردهای اجرایی مثل توجه[7]، و از سوی دیگر، با نظر به اینکه همبودی اختلال اضطراب فراگیر با اختلالات دیگر، برای مثال افسردگی، اختلالات اضطرابی و بیمارهای جسمانی[9،8] به میزان نگران کننده ای بالا بوده و منجر به تقویت پیامدهای زیان بار اختلالات همبود با خود می شود، بنابراین درمان موفقیت آمیز این اختلال در کاهش هزینه های پرداختی این بیماران موثر است و می تواند وخامت اختلالات همبود را کاهش دهد.

به رغم شیوع بالای اختلال اضطراب فراگیر و ناراحتی مرتبط با آن، این اختلال نسبت به اختلالات اضطرابی دیگر ابهام آمیزتر باقی مانده و در نتیجه درمان آن نیز دشوار است[8]. ماهیت ظاهراً پیچیده اختلال اضطراب فراگیر، مفهوم سازی و هم چنین درمان آن را مشکل می سازد. زمانی که اختلال اضطراب فراگیر با اختلالات دیگر مقایسه می شود، شاهد آن هستیم که پژوهش های بسیار کم تری مکانیسم های آسیب شناختی روانی درگیر در این اختلال را مورد آزمایش قرار داده اند. از طرفی دیگر، پژوهش ها نشان می دهد درمان های مرسوم برای این اختلال، تاکنون نتوانسته اند آنچنان که شایسته است این مکانیسم های زیربنایی را مورد توجه قرار دهند و بتوانند به عنوان درمانی اثر بخش در مورد این اختلال شناخته شوند.

معرفی مقیاس سندروم شناختی/ توجهی(CAS-1)

مقیاس سندروم شناختی/ توجهی (CAS)، مقیاسی 16 ماده ای است که به منظور ارزیابی فعال شدن سندروم شناختی/توجهی (CAS) ایجاد شده است[18]، دو سوال اول آن به ترتیب میزان فراوانی نگرانی بیمار و توجه وی را بر موارد تهدید کننده می سنجد. شش ماده ی بعدی با فراونی راهبردهای که افراد برای مقابله با احساسات و افکار منفی به کار می برند، ارتباط دارد. پاسخ به این 8 ماده براساس مقیاس 8 درجه ای لیکرتی از 0 تا 8 صورت می گیرد.

هشت ماده ی بعدی میزان اعتقاد فرد به هر یک از باورهای فراشناختی درباره سندروم شناختی/ توجهی (CAS) را براساس مقیاس 0تا100 درجه بندی می کند. نمرات کلی مقیاس سندرم شناختی/ توجهی (CAS-1) از مجموع تمام 16 ماده به دست می آید. در حال حاضر، داده های محدودی برای حمایت از خصوصیات روان سنجی مقیاس سندرم شناختی-توجهی وجود دارد. با این وجود، مقیاس سندرم شناختی-توجهی تنها ابزار شناخته شده ای است تاکنون به منظور ارزیابی همزمان تمامی مولفه های سندرم شناختی/ توجهی (CAS) ساخته شده است

 

روش نمره گذاری مقیاس سندرم شناختی/ توجهی در داخل فایل توضیح داده شده است.

 

 

تعدادی از نمونه سوالات مقیاس سندرم شناختی-توجهی(CAS-1)::

1- طی هفته‌ی گذشته، چه‌قدر از وقت خود را در حال تفکر یا نگرانی درباره‌ی مسایل‌تان گذراندید؟

2-- طی هفته‌ی گذشته، چه‌قدر به چیزهایی که تهدیدآمیزمی‌دانید (مانند علایم، افکار، خطر)، توجه نشان می‌داید؟

 

مشخصات فایل مقیاس سندرم شناختی-توجهی(CAS-1):

روایی و پایایی: دارد

قالب فایل سوالات: Word

منبع: دارد

تعریف مفهومی: دارد

تعداد صفحات:4

تعداد سوالات: 16

مقاله همراه: 1

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره مقیاس سندرم شناختی/توجهی

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: