مقاله کیفیت زندگی دربیماران مبتلا به نارسایی قلبی: ارزیابی با استفاده از ابزار اختصاصی کیفیت زندگی مینه سوتا (MLHF)


تعریف مفهومی مقاله کیفیت زندگی دربیماران مبتلا به نارسایی قلبی: ارزیابی با استفاده از ابزار اختصاصی کیفیت زندگی مینه سوتا (MLHF)

معرفی مقاله کیفیت زندگی دربیماران مبتلا به نارسایی قلبی: ارزیابی با استفاده از ابزار اختصاصی کیفیت زندگی مینه سوتا (MLHF)

بیماری نارسایی قلبی یک بیماری مزمن است که تاثیرات منفی بر کیفیت زندگی افراد می گذارد. بررسی کیفیت زندگی اختصاصی معیار مهمی در تاثیر بیماری، درمان و دیگر متغیرهای موثر در زندگی بیماران است. پژوهش حاضر  با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران نارسایی قلبی مینه سوتا و به منظور تعیین نمره کیفیت زندگی اختصاصی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و عوامل مرتبط با آن انجام گرفته است. در این مطالعه 210 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی بستری در مراکز آموزشی درمانی منتخب شهر تهران در سال1392 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، مقیاس کیفیت زندگی مینه سوتا Minnesota Living with Heart Failure Questionnaire-MLHF و پرسشنامه اطلاعات فردی و بیماری بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه و تحلیل رگرسیون در محیط نرم افزار آماری SPSS 16 انجام گرفت. بیشترین و کمترین نمره کیفیت زندگی به ترتیب مربوط به بُعد جسمانی و روانی بود. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد از بین متغیرهای مورد بررسی، تنها کلاس بیماری با کیفیت زندگی ارتباط معنی دار داشت. یافته ها نشان داد کیفیت زندگی بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مخصوصا در بعد جسمانی، پایین است. تمرکز و توجه بیشتر در مراقبت های درمانی و پرستاری، جهت ارتقای و بهبود کیفیت زندگی این گروه از بیماران ضروری به نظر می رسد.

برای دانلود پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران نارسایی قلبی مینه سوتا اینجا کلیک کنید.

قیمت به تومان:
1,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

مطالب مشابه

فرم ثبت نظرات شما درباره مقاله کیفیت زندگی دربیماران مبتلا به نارسایی قلبی: ارزیابی با استفاده از ابزار اختصاصی کیفیت زندگی مینه سوتا (MLHF)

نام و نام خانوادگی:
 
شماره همراه:
 
آدرس ایمیل:
   
نظر شما:
 
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: