پرسشنامه سواد سلامت الکترونیک نورمن


پرسشنامه سواد سلامت الکترونیک نورمن نورمن و اسکینرn

مشخصات فایل پرسشنامه سواد سلامت الکترونیک نورمن

نام نویسنده:
نورمن و اسکینر
نام لاتین:
eHealth Literacy Scale: eHEALS
سال انتشار:
2006
تعداد سوالات:
8
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
5 درجه ای طیف لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه سواد سلامت الکترونیک نورمن

قالب فایل سوالات پرسشنامه سواد سلامت الکترونیک نورمن

روش نمره گذاری پرسشنامه سواد سلامت الکترونیک نورمن به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسشنامه سواد سلامت الکترونیک نورمن

سواد سلامت یک مسئله مهم در سلامت جامعه بوده و توجهات به آن در حال افزایش است (۴)، به توانایی یافتن، درک و ارزیابی مرتبط با سلامت از منابع الکترونیک و استفاده از این اطلاعات برای شناسایی یا حل یک مشکل بهداشتی، سواد سلامت الکترونیک می گویند (۵). سواد سلامت الکترونیک (E-Health Literacy) به عنوان یک هدف عمومی سلامت در قرن حاضر در نظر گرفته شده است (۶) چرا که به دست آوردن سواد سلامت الکترونیک نیازمند ترکیبی از بهداشت، اطلاعات، دانش، رسانه، رایانه و سواد استفاده از اینترنت می باشد(۷)، مطالعات نشان می دهد از هر ۱۰ نفر استفاده کننده اینترنت در کره جنوبی ۹ نفر اطلاعات برخط مرتبط با سلامت را جستجو کرده اند (۲) با وجود مزایای فراوانی که استفاده از اینترنت در ارائه خدمات سلامت دارد، هنوز نفوذ کاملی در جامعه ایرانی نداشته و همچنان تعداد قابل توجهی از جامعه پزشک و بیمار به روند سنتی شناسایی بیماری و معرفی دارو تمایل دارند. دلیل چنین تمایلی را می توان در ناتوانی استفاده از فناوری اطلاعات در راستای حفظ سلامت دانست که مستلزم توانایی خواندن، استفاده از رایانه، جستجوی اطلاعات، درک اطلاعات سلامت و کاربرد آن است (۸) مطالعات نشان می دهد سطح سواد سلامت پایین با نتایج نامطلوب بهداشتی، رفتارهای بهداشتی زیان آور، رضایت کمتر بیمار و در برخی از موارد با مرگ و میر بالاتر همراه بوده و در واقع، بسیاری بر این باورند که سواد سلامت پایین در واقع موجب افزایش نابرابری های سلامت خواهد شد.

به توانایی یافتن، درک و ارزیابی اطلاعات مرتبط با سلامت از منابع الکترونیک و اعمال این اطلاعات برای حل یا شناسایی یک مشکل بهداشتی، سواد سلامت الکترونیک گفته می شود برای سنجش سواد سلامت از پرسشنامه سواد سلامت الکترونیک نورمن استفاده می شود.

معرفی پرسشنامه سواد سلامت الکترونیک نورمن

برای ارزیابی سواد سلامت الکترونیک از پرسشنامه سواد سلامت الکترونیک نورمن دارای ۸ سوال استفاده گردید، پرسشنامه سواد سلامت الکترونیک نورمن توسط نورمن (Noman) و همکاران طراحی گردیده است (۵). پرسشنامه سواد سلامت الکترونیک یک پرسشنامه خود اظهاری بوده که بر دانش و درک اینکه چه منابع اطلاعاتی سلامت در اینترنت وجود دارد، یک فرد کجا می تواند منابع مفید سلامت را جستجو کند، نحوه دسترسی به این منابع، نحوه استفاده از اینترنت به منظور پاسخ به مسائل مرتبط با سلامت، توانایی ارزیابی اطلاعات برخط سلامت و تشخیص منابع بی کیفیت از منابع با کیفیت در اینترنت، تمرکز دارد. با این حال پرسشنامه سواد سلامت الکترونیک نورمن، دانش واقعی افراد را مورد ارزیابی قرار نمی دهد بلکه دانش ادراکی آنها را مورد ارزیابی قرار میدهد.

پرسشنامه سواد سلامت الکترونیک نورمن در قالب فایل Word دارای روش نمره گذاری و روایی و پایایی به همراه اصل پرسشنامه به زبان انگلیسی آماده شده است که به محض پرداخت، لینک دانلود آن در اختیار شما قرار می گیرد.

مختصری در مورد روش نمره گذاری پرسشنامه سواد سلامت الکترونیک نورمن

درمقیاس سواد سلامت الکترونیک نورمن افراد نظر خود را در رابطه با مؤلفه های پرسشنامه بر اساس یک طیف ۵ گزینه ای لیکرت از کاملا مخالفم (گزینه ۱) تا کاملا موافقم (گزینه ۵) مشخص می کنند. 

نمونه سوالات پرسشنامه سواد سلامت الکترونیک نورمن :

1- من می دانم چه منابعی مربوط به بهداشت و سلامت در اینترنت موجود است.

2-من می دانم کجای اینترنت منابع مفید به

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه سواد سلامت الکترونیک نورمن

نام و نام خانوادگی:
 
شماره همراه:
 
آدرس ایمیل:
   
نظر شما:
 
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: