آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا


آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فاشیونn

تعریف مفهومی آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا

معرفی آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا

امروزه اکثر صاحب نظران بر اين عقيده اند که تفکر انتقادي زمینه ایجاد مهارت فهم و ارزیابی دانش جدید را براي فراگیران فراهم می کند. علی رغم توافق عمومي درباره اهمیت توجه به تفکر انتقادي و پرورش آن، درباره تعریف و ماهیت تفکر انتقادي نظرات مختلفي ارائه شده است(1،2). یکی از علل اين تكثر نظرات آن است که تفکر انتقادي به عنوان يك مفهوم پیچیده، فرایند ذهنی پیچیده اي را شامل مي شود؛ بنابراین توصیف و اندازه گیري آن به راحتی امکان پذیر نيست(3،4) دلیل دیگر اینکه هر محقق با توجه به فهم فردي و نیازهاي پژوهش خویش به تعریف آن پرداخته است(5). واژه لاتین تفکر انتقادی از لغت یونانی کریتیدوس به معنای سوال گرفته شده كه نمايانگر توانایی تجزیه و تحلیل است. هالپرن تفکر انتقادي را استفاده صحيح از مهارت هاي شناختی مي داند که احتمال كسب نتایج مطلوب را افزایش مي دهد(6). تفکر انتقادي یک فرآیند شناختی است که فراگیر در طی آن با بررسی علل، تجزیه و تحلیل اطلاعات در دسترس و نتیجه گیري از آنها به قضاوت و تصمیم گیري می پردازد. به عبارت دیگر یک فرآیند قضاوتی خود تنظیم و هدفمند است که منجر به حل مسئله و تصمیم گیري مناسب می شود(7).

پرورش مهارت هاي فكري دانشجويان هميشه مسئله پيچيده اي در آموزش بوده و امروزه حالت جدی تری به خود گرفته است زيرا روش هاي متداول آموزشي از جمله سخنرانی كه به عنوان روش غالب در نظام آموزش عالي به كار مي رود، سبب گسترش سبك انفعالي مي شود كه مطابق آن تفكر انتقادي به معناي واقعي ناديده گرفته مي شود. این روش هاي سنتي فارغ التحصيلاني با دانش نظري فراوان تحويل جامعه مي دهند كه از حل كوچكترين مسائل جامعه در آينده عاجز مي باشند. در حقيقت، ترکیبی از اطلاعات و مفاهيم به دانشجويان انتقال داده مي شود اما در تجزيه و تحليل، اولويت بندي و سازمان دهي دانش جديد كه لازمه تفكر انتقادي و حل مسأله مي باشد به حال خود وا گذاشته مي شوند(8). صاحبنظران آموزش عالي معتقدند كه در دنياي سريعاً در حال تغيير و چالش برانگيز عصر حاضر، ديگر تدريس حقايقي كه به سرعت كهنه و قديمي مي شوند مورد نياز نيست، بلكه تقويت تفكر انتقادي در تمامي سطوح آموزش مورد نياز است.  تفكر انتقادي جهت تصميم گيري هاي كاري، مديريت، قضاوت باليني، موفقيت حرفه اي و مشاركت اثربخش فرد در فعاليت هاي جامعه حياتي است(9). اين تفكر باعث توسعه توانایی پژوهش، حل مسئله، تصمیم گیري، بهره بردن از دیدگاه هاي مختلف و یادگیري مادام العمر در دانشجویان می گردد (10). همچنین این تفکر موجب می شود دانشجویان به این نکته پی ببرند که چگونه هنجارهاي مختلف بر افکار آنها تأثیر می گذارد و اینکه چگونه ایده هایشان را کاملاً بر اساس بررسی ها و استدلال هایشان مورد بررسی و استفاده قرار دهند(11).

 پژوهش ها نشان می دهند به رغم اهمیت تفکر انتقادي به عنوان ابزاري اساسی براي یادگیري، توانایی دانشجویان در استفاده از مهار تهاي تفکر انتقادي اندك است(12). لوئیتز(2007) در پژوهشي با بررسي 160 دانشجو نتیجه گرفت که یک سوم دانشجویان مورد مطالعه فاقد مهارت هاي تفکر انتقادي هستند(13). پژوهش هاي انجام شده در ايران نیز عمدتاً بيانگر پایین بودن میزان نمرات تفكر انتقادي دانشجويان ايراني در مقايسه با نتايج پژوهش هاي انجام شده در كشورهاي غربي مي باشند. در مطالعه ای که توسط کلاته جعفرآبادي بر روی 150 نفر از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد انجام گرفت بین نمره تفکر انتقادی دانشجویان سال اول و سال چهارم تفاوت معناداری مشاهده شد هرچند که نمره کل تفکر انتقادی دانشجویان در سطح پایینی قرار داشت (14). بهمني و همكاران در مطالعه اي تحت عنوان "بررسي مهارت هاي انتقادي دانشجويان علوم پايه دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در مواجهه با متون علمي در سال 1384" بیان کردند که دانشجويان گروه پزشكي در مواجهه با سوالات غلط امتحاني به هيچ وجه از مهارت هاي تفكر انتقادي استفاده نكرده و در مواجهه با جزوات درسي تنها حدود 8/6 درصد صرفاً به برخي از اشتباهات توجه كرده اند(15).

 

معرفی آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا

آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا شامل 34 سؤال چهار يا پنج گزينه اي با يك پاسخ صحيح است. این سؤالات در پنج حیطه استدلال استقرايي(14 سوال)، استدلال قياسي (14 سؤال)، تجزيه و تحليل (9 سوال)، ارزشيابي(14 سوال) و استنباط (16 سوال) دسته بندی شده اند. لازم به ذکر است بعضي از سؤالات براي بيش از يك حيطه مشترك مي باشد. روايي محتوايي اين آزمون به وسيله "متخصصين ملي در مسايل تفكر انتقادي و يك متفكر ايده آل" صورت گرفته است و پايايي علمي اين آزمون با استفاده از فرمول 20 كودر ريچاردسون 70/0- 68/0 محاسبه گرديده است. در پژوهش حاضر، نسخه ترجمه استفاده شده که در تحقيقات و پايان نامه های ايراني مورد استفاده قرار گرفته است. آزمون شوندگان مي توانند از حداقل صفر تا حداكثر 34 نمره در كل اين آزمون كسب كنند. مدت زمان در نظر گرفته شده براي پاسخ دهي به سؤالات آزمون حدود 45 دقيقه اختصاص داده شد.

 روش نمره گذاری مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا:

حداقل نمره در این آزمون صفر و حداكثر 34  می باشد...

از تحلیل سوالات آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا ، در مجموع شش نمره با پنج زیرمقیاس: تحلیل و تفسیر، ارزشیابی استنباط ها، استخراج استنباط های منطقی، استدلال استقرایی و استدلال قیاسی به دست می آید. این ابزار برای ارزشیابی توانایی تفکر منطقی (ارزشیابی اثربخشی برنامه، پژوهش و آموزش مداوم) مفید است.

 

مهارت های اصلی شناختی تفکر انتقادی شامل:

 

تفسیر: به معنی درک و بیان معانی مربوط به تجربیات متنوع است.

تحلیل: به معنی تشخیص هدف مطالب و پی بردن به تجربیات متنوع است.

ارزشیابی: به معنی تعیین اعتبار مطالب و ارزیابی نحوه ارتباطات موجود در بین آنها است.

استنباط: به معنی توانایی نتیجه گیری از مطالب است.

مشخصات فایل پرسشنامه:

روایی و پایایی: دارد

قالب فایل: Word

منبع: دارد

تعداد سوالات: 34

ورژن آزمون: فرم ب

مقاله همراه: 1(در قالب فایل Word)

تاریخچه پژوهشی: دارد

تعریف مفهومی و نظری و عملیاتی : دارد

تفکیک مولفه ها: انجام نشده است.

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: