آزمون حافظه بصری کیم کاراد


آزمون حافظه بصری کیم کاراد کیم کارادn

مشخصات فایل آزمون حافظه بصری کیم کاراد

نام نویسنده:
کیم کاراد
سال انتشار:
تعداد سوالات:
20
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
3 درجه ای لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

آزمون حافظه بصری کیم کاراد دارای 3 حافظه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می باشد

قالب فایل سوالات آزمون حافظه بصری کیم کاراد

روش نمره گذاری آزمون حافظه بصری کیم کاراد به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی آزمون حافظه بصری کیم کاراد

حافظه ی فعال سیستم شناختی چندبخشی است که اطلاعات، موقتا در آن نگهداری شده و برای ایجاد و اجرای فعالیت های پیچیده دستکاری می شوند (گلدمن - پاکیک، ۱۹۸۷؛ به نقل از ورت و همکاران، ۲۰۰۶). در واقع حافظه کوتاه مدت بخشی از مدل پردازش اطلاعات است که در آن اطلاعات از مخزن، فراموش شده یا رمزگردانی می شوند (گیج و برلاینر، ۱۳۷۴)پژوهشگران در حال بررسی این مسأله هستند که چگونه نقص در توجه در نهایت بر حافظه ی کلامی بیماران مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی تأثیر می گذارد، به ویژه حافظه ی کوتاه مدت با آنچه در برخی مدل های حافظه، گاهی اوقات حافظه ی فعال نامیده می شود. حافظه کوتاه مدت در مدل شیفرین اتکینسون بین ذخیره حسی و حافظه ی بلندمدت قرار دارد (میلر، ۱۹۹۶).
چندین مدل نظری درباره ی حافظه ی کوتاه مدت یا فعال وجود دارد، اما یکی از مدل های مطالعه شده، مدل حافظه ی فعالی است که به وسیله بادلی (۱۹۸۶، ۱۹۹۶) ارائه شده است. براساس این مدل، حافظه ی فعال دارای چهار جزء است: (۱) نگهداری اطلاعات شنیداری کلامی، (۲) دستکاری اطلاعات شنیداری کلامی، (۳) نگهداری اطلاعات دیداری- فضایی، (۴) دستکاری اطلاعات دیداری- فضایی (به نقل از ورت و همکاران، ۲۰۰۶)
طبق مدل کارکردهای اجرایی، توانایی بازداری پاسخ بارز و غالب به یک رویداد موجب تأخیر در پاسخدهی می شود. در جریان این تأخیر افراد قادر می شوند بازنمایی ذهنی رویداد را در ذهن خود حفظ کنند. همان طور که این توانایی از لحاظ رشدی افزایش می یابد، مبنایی برای حافظه ی فعال می گردد (بارکلی و ماش، ۱۳۸۴).
اهمیت این مدل در شناخت ارتباط بی توجهی با عدم بازداری در اختلال نقص توجه بیش فعالی این است که نقش مهمی برای حفظ تمایل به فعالیت (برنامه ریزی) قایل است. این برنامه ها راهنمای ایجاد و اجرای زنجیره های پیچیده فعالیتهای هدفمند در طول زمان است. این مدل پیش بینی می کند که نقص در بارداری موجب ایجاد نقص در تداوم حافظه ی فعال می شود و بنابراین موجب فراموشی در افراد مبتلا به این اختلال (نوع غالبا بی توجهی می گردد (همان منبع).
از نظر عصب روانشناختی ، توانایی ذخیره و دستکاری اطلاعات در حافظه ی فعال به کرتکس پیشانی وابسته است و چندین توانایی شامل استدلال منطقی و حل مسأله را تحت تأثیر قرار میدهد. بنابراین آسیب حافظه ی فعال که در بین نقص های شناختی از اهمیت اساسی برخوردار است با عملکرد لوب پیشانی مرتبط است (کلینگ برگ و همکاران، ۲۰۰۲).
بخش های جلویی مغز بر توجه تأثیر می گذارند (تریپ و همکاران، ۲۰۰۲؛ سرگنت و همکاران، ۲۰۰۳) و مطالعات ساختاری و عملکردی، نابهنجاری هایی را در شبکه ی پیشانی کودکان مبتلا به نقص توجه/ بیش فعالی به دست آورده اند که نشانگر بدکارکردی لوب پیشانی در این کودکان است (تریپ و همکاران، ۲۰۰۳). همچنین دیگر نواحی مغز شامل هیپوکامپ (مسؤول شکل گیری ذخیره ی حافظه ی کوتاه مدت و جسم پینهای مسؤول اتصال دو نیمکره) در مقایسه با افراد سالم در این افراد متفاوت است(اسپرینگ، ۲۰۰۳؛ هالوول، ۱۹۹۷).
واقعیت این است که کودکان مبتلا به این اختلال نسبت به کودکان بدون این اختلال، در کل مشکلات زیادی در تکالیف مربوط به حافظه ی فعال و یادآوری نشان میدهند (میلر، ۱۹۹۶). همچنین بارکلی (۱۹۹۶) گزارش کرده است که بیماران مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در حافظه ی فعال نقص هایی نشان می دهند. نتیجه اینکه، این کودکان نمی توانند خود را به آسانی کودکان دیگر با جهان سازگار کنند.

معرفی آزمون حافظه بصری کیم کاراد

آزمون حافظه بصری کیم کاراد برای برآورد حافظه ی بصری به کار می رود. این آزمون شامل یک صفحه مقوایی ۲۰ خانه ای که در هر خانه تصویری رنگی وجود دارد که بین برخی از آنها شباهت هایی از لحاظ رنگ، شکل و جهت وجود دارد)، یک صفحه ۲۰ خانه ای سفید و ۲۰ قطعه ی مقوایی (که روی هر یک از آنها یکی از تصاویر صفحه اصلی وجود دارد) است. از آزمون بصری کیم کاراد در سه مرحله برای بررسی حافظه ی بصری مورد استفاده قرار می گیرد:

مرحله ی اول؛ که آزمودنی یک دقیقه به تصاویر هندسی نگاه می کند و سپس جهت و امکان تصویر هندسی را یادآوری می کند.

مرحله ی دوم؛ تکرار مرحله ی اول است. آزمودنی یک دقیقه ی دیگر به تصاویر هندسی نگاه می کند و سپس جهت و مکان تصاویر هندسی را یادآوری می کند.

مرحله ی سوم؛ که آزمودنی سعی می کند تا جهت و مکان تصاویر یاد گرفته شده ی هندسی را به طور کامل یادآوری کند. نمره ی یک به جهت و مکان صحیح و نمره ی 5/0 به مکان صحیح و جهت غلط اختصاص داده می شود (گنجی، ۱۳۷۰؛ به نقل از عليرضایی مطلق و همکاران، ۱۳۸۰).

آزمون حافظه کیم کاراد دارای مقیاس ضعیف، متوسط و قوی می باشد.

قیمت به تومان:
2,500
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره آزمون حافظه بصری کیم کاراد

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: