پرسشنامه کیفیت زندگی وابسته به دیابت


پرسشنامه کیفیت زندگی وابسته به دیابت   برادلیn

مشخصات فایل پرسشنامه کیفیت زندگی وابسته به دیابت

نام نویسنده:
برادلی
نام لاتین:
Audit of Diabetes-Dependent Quality of Life(ADDQoL)
سال انتشار:
1999
تعداد سوالات:
19
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
7 درجه ای طیف لیکرت
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه کیفیت زندگی وابسته به دیابت

قالب فایل سوالات پرسشنامه کیفیت زندگی وابسته به دیابت

روش نمره گذاری پرسشنامه کیفیت زندگی وابسته به دیابت به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسشنامه کیفیت زندگی وابسته به دیابت

دیابت گروهی ناهمگن از بیماریهای سوخت و ساز است که مشخصه آنها افزایش مزمن قند و اختلال سوخت و ساز کربوهیدرات، چربی و پروتوئین است و در نتیجه وجود نقایصی در ترشح انسولین و یا عمل انسولین ایجاد می شود(انجمن دیابت آمریکا[1]، 2005) این بیماری در قلب مسائل رفتاری است و عوامل روان شناختی و اجتماعی نقش حیاتی در مدیریت آن دارند(اسنوک[2]، 2002؛ دنولت[3]، 2005).امروزه، شیوع دیابت رو به رشد است و راه های گوناگونی برای کنترل و کاهش عوارض آن وجود دارد هرچند عوامل زیادی برکنترل دیابت مؤثر هستند. این عوامل شامل حمایت روانی اجتماعی، عقاید بهداشتی، نگرش بهداشتی، خود کارآمدی، وضعیت اقتصادی اجتماعی و فاکتورهای رفتاری یا روش زندگی هستند. در بین این عوامل خودکارآمدی است که موجب ارتقای رفتارهای خود مراقبتی و کیفیت زندگی این بیماران می گردد(بارث[4] و همکاران، 2004). در سال های اخیر تحولات صورت گرفته در زمینه ی درمان اختلالات روان شناختی و بیماری های مزمن نظیر دیابت، موجب گردیده تا روش های نوینی توسط روان شناسان بالینی مطرح و ارایه گردد(بارث و همکاران، 2004؛ پاول[5] و همکاران، 2007). از جمله این موارد می توان به شیوه ی مداخله ی گروهی روانی اجتماعی در درمان دیابت نام برد. هدف اصلی این مداخلات حمایت اجتماعی است. حمایت اجتماعی از طریق دو فرایند عمده بر کنترل بیماری دیابت مؤثر است: 1- اثر مستقیم حمایت اجتماعی از طریق رفتارهای مرتبط با سلامت مثل تشویق رفتارهای سالم- 2- اثر تعدی کننده حمایت اجتماعی که به تعدیل آثار فشار عصبی حاد و مزمن بر سلامت و همچنین افزایش سازگاری با فشار عصبی بیماری دیابت کمک می کند(لت[6] و همکاران، 2005).

بیماری دیابت یکی از بیماری های مزمن و یکی از علت های مهم مرگ و ناتوانی در سراسر دنیا می باشد. براساس آخرین آمار موجود، حدود 171 میلیون نفر در دنیا از این بیماری رنج می برند و تخمین زده می شود که این رقم در سال 2025 بالغ بر 300 میلیون نفر شود(1). شیوع این بیماری در ایران حدود 6% جمعیت یعنی حدود 4 میلیون نفر تخمین زده شده است(2). این بیماری در اثر ناتوانی بدن در تولید و یا مصرف انسولین ایجاد می گردد و سندرمی است که به دنبال عدم تعادل بین نیاز به انسولین و تأمین آن به وجود می آید و مشخصه آن افزایش قند خون و اختلال سوخت و ساز کربوهیدرات، پروتئین و چربی می باشد(3). دیابت به عنوان یک بیماری، تاریخچه ای به قدمت بشر دارد(4). برای سنجش کیفیت زندگی بیماران دیابتی از پرسشنامه کیفیت زندگی وابسته به دیابت برادلی استفاده می شود.

معرفی پرسشنامه کیفیت زندگی وابسته به دیابت

پرسشنامه کیفیت زندگی وابسته به دیابت[7](ADDQOL19)(برادلی و همکاران[8]، 1999) ADDQoL دارای 19 گویه است و برای اندازه گیری ادراک افراد در مورد تاثیر دیابت بر کیفیت زندگی طراحی شده است. آنچنانکه آلفای کرونباخ(85/0) نشان می دهد، پایایی درونی خوبی وجود دارد. تحلیل عاملی و ضریب آلفای گرونباخ، از ادغام گویه ها در یک مقیاس حمایت می کند. این ابزار، هم برای دیابتی های وابسته به انسولین و هم غیروابسته به انسولین طراحی شده است. روایی سازه ی ADDQoL توسط تفاوت میان بیماران انسولینی و بیمارانی که قرص مصرف می کنند یا رژیم غذایی دارند تایید می شود.

روش نمره گذاری و مولفه های پرسشنامه کیفیت زندگی وابسته به دیابت داخل فایل توضیح داده شده است.

 

مختصری در مورد روش نمره گذاری پرسشنامه کیفیت زندگی وابسته به دیابت

در پرسشنامه کیفیت زندگی وابسته به دیابت برادلی هر گویه در یک مقیاس هفت درجه ای نمره گذاری می شود. 

نمونه سوالات پرسشنامه کیفیت زندگی وابسته به دیابت :

1- اگر ديابت نداشتم، از فعاليت هاي زمان فراغت خود ...  لذت مي بردم:

2-- اگر ديابت نمي داشتم، زندگي شغلي من ... بود.

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه کیفیت زندگی وابسته به دیابت

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: