مقياس خوش‌بينی کارور و شی‌ير


مقياس خوش‌بينی کارور و شی‌ير  کارور و شی‌يرn

تعریف مفهومی مقياس خوش‌بينی کارور و شی‌ير

معرفی مقياس خوش‌بينی کارور و شی‌ير

یکی از موضوعاتی که در دهه های اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است، روانشناسی مثبت گرا می باشد. این دیدگاه بر توانمندی ها و داشته های فرد تأکید می کند و معتقد است هدف روانشناسی باید ارتقاء سطح زندگی فرد و بالفعل کردن استعدادهای نهفته وی باشد. از این رو رواشناسی مثبت گرا به موضوعات مثبت زندگی بشر نظیر شادکامی، خردمندی، خودآگاهی، بهزیستی، تاب آوری، خوش بینی می پردازد و سعی می کند با نگاهی علمی و عملی حضور این مؤلفه های مثبت را در زندگی بشر هموارتر سازد. بنابراین تاب آوری، خوش بینی و بهزیستی رواشناختی از مهمترین حیطه های است که در رویکرد روانشناسی مثبت گرا مورد توجه پژوهشگران است.

خوش بینی یکی از موضوعات روان شناسی مثبت گرا است. هدف از روانشناسی مثبت گرا ایجاد تغییر درروان شناسی می باشد و قصد آن فراتر از ترمیم آسیب ها بوده و به در واقع به سمت بهینه کردن کیفیت زندگی است. این دیدگاه به دنبال آن است که از نقاط قوت انسان ها به عنوان سپري در برابر بیماري هاي روانی استفاده نماید[8]. به کار بردن خوش بینی به عنوان یک نگرش مؤثر فردي نسبت به زندگی محسوب می شود[9]. تعریف فرهنگ لغت از خوش بینی دو مفهوم مرتبط را در بر می گیرد،نخست یک گرایش امیدوارکننده یا اعتقادي راسخ است که باعث تسلط فرد می شود، دوم که مفهوم گسترده تري است به اعتقاد، یا تمایل به این باور است که جهان «بهترین جهان موجود» است. در تحقیقات روان شناختی، خوش بینی به انتظارات امیدوار کننده در یک محیط اشاره دارد و اخیراً به انتظارات کلی که مثبت اند متمرکز است[10].

کارور، شی یر و سیجراستروم [ 11 ] خوش بینی را به صورت یک متغیر تفاوت فردي تعریف می کنند که منعکس کننده حوزه اي است که در آن افراد تجارب مطلوب تعمیم یافته را براي آینده شان حفظ می کنند. خوش بینی نقش مهمی در سازگاري با رویدادهاي استرس زاي زندگی دارد. هنگام رو به رو شدن با یک چالش، افراد خوشبین تاب آوري بیشتري از خود نشان می دهند(حتی اگرپیشرفت، سخت یا کند باشد)[11].  یو و ژانگ [12] معتقدند که خوش بینی نگرش مثبت افراد را به شرایط ناگوار و وقایع خطرناک نشان می دهد . تحقیقا ت قبلی نشا ن داد ه است که صفت خوش بینی به عنوان یک عامل همراهی کننده با تاب آوري است و به از موثرترین عوامل شناختی بزرگسالان شناسایی شده است که می تواند اثرات عوامل استرس زا در زندگی را تعدیل کند[13].

معرفی پرسشنامه خوش‌بينی شی‌ير و کارور

پرسشنامه خوش‌بينی شی‌ير و کارور توسط شی یر و کارور[30]به منظور ارزیابی معتبر و کارآمد سبک هاي تبیینی خوش بینانه و بدبینانه ساخته شده و مقیاسی است که افراد با توجه به پیامدهاي زندگی به آن پاسخ می دهند. سازندگان این مقیاس معتقدند که پرسشنامه داراي درجۀ بالایی از اعتبار می باشد و اساساً انتظارها و پیامدهاي کلی فرد را در مورد مطلوبیت پیامدهاي آتی اعمال خود، مورد ارزیابی قرار می دهد. اسمیت و همکاران[31] در بررسی ضریب قابلیت اعتماد با روش بازآزمایی با فاصله زمانی 4 هفته ضریب 79/0 را به دست آوردند.

 

روش نمره گذاری پرسشنامه خوش‌بينی شی‌ير و کارور داخل فایل توضیح داده شده است.

 

تعدادی از نمونه سوالات پرسشنامه خوش‌بينی شی‌ير و کارور:

1- من در موارد نامطمئن معمولاً انتظار بهترين حالت را دارم.

2-- من به راحتي مي‌توانم آرامش خود را به دست آورم.

 

مشخصات فایل پرسشنامه خوش‌بينی شی‌ير و کارور:

روایی و پایایی: دارد

قالب فایل سوالات: Word

منبع: دارد

تعریف مفهومی: دارد

تعداد صفحات:4

تعداد سوالات: 10

مقاله همراه: 1

روش نمره گذاری: دارد

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره مقياس خوش‌بينی کارور و شی‌ير

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: