مقیاس عمل به باورهاي دینی


مقیاس عمل به باورهاي دینی  گلزاریn

مشخصات فایل مقیاس عمل به باورهاي دینی

نام نویسنده:
گلزاری
سال انتشار:
1380
تعداد سوالات:
65
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
5 درجه ای طیف لیکرت
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

مقیاس عمل به باورهاي دینی

قالب فایل سوالات مقیاس عمل به باورهاي دینی

روش نمره گذاری مقیاس عمل به باورهاي دینی به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

معرفی مقیاس عمل به باورهاي دینی

یونگ دین را یکی از قدیمی ترین و عمومی ترین تظاهرات روح انسان دانست و از این رو، نمی توان دست کم اهمیت دین را به عنوان یک پدیده اجتماعی و تاریخی نادیده گرفت(به نقل از کجباف و رئیس پور، 1387). عقاید و اعمال مذهبی در همه گروه های انسانی یافت می شود. به همین جهت وجود مذهب(در هر جامعه ای) یک امر طبیعی به نظر می رسد(بویر، 2003، به نقل از الیسون، 2009). بیشتر خانواده ها براساس باورهای مذهبی یا معنوی شان زندگی می کنند. به نظر پرگامنت(1997) مذهب راهی را برای اهمیت و معنی دادن به جهان پیرامون فراهم می سازد.

باورهای دینی نیز مثل ارزش ها، نگرش ها، سنت ها و هنجارها از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند. این انتقال به عنوان زنجیری، انسان ها و در نهایت جوامع را در تداومی به هم پیوسته نگه می دارد. برای این انتقال یا در عبارت پیاژه ای تفویض اجتماعی، بزرگسالان به عنوان انتقال دهنده عمل می نمایند. در این بین خانواده در مورد فرزندان نقش کلیدی ایفاء می کند.

مذهب و معنویت به عنوان عوامل مهمی که خیلی از افراد به آن ها به عنوان راهنمای زندگی و منبع حمایت نگاه می کنند مورد توجه قرار گرفته اند(هاک، 2008). برخی مذهب را به عنوان بیان خاص و عینی معنویت می دانند که تجارب قبلی از معنویت و تبلور آن در اشکال خاص را در برمی گیرد(آندرسون[1] و ورثن[2]، 1997). آلپورت معتقد است که افراد به شکل های مختلف از مذهب استفاده می برند. این شکل ها عمدتاً به دو نوع حقیقی و ظاهری تقسیم می شود. افرادی که جهت گیری حقیقی به مذهب شان دارند به احتمالاً سطح اضطراب، استرس، افسردگی پایین تری دارند. ولی اشخاصی که به صورت ظاهری مذهبی هستند و از مذهب به عنوان وسیله ای برای رسیدن به اهدافشان استفاده می کنند، سطح بالایی از اضطراب، نگرانی و گناه را تجربه می نمایند(هاملین گلور[3]، 2009). اریکسون معتقد است که مذهب به عنوان مجموعه ای از آیین ها و کارکردها تأثیر زیادی بر رشد شخصیت موفق دارد. پارگمنت با بررسی نظریات مختلف معتقد است که مذهب می تواند موفقیت فرد را برای رسیدن به بالقوگی های والا پرورش دهد(پارگمنت[4]، 1997). بیشتر خانواده ها طبق روشی که باورهای مذهبی یا معنوی شان می گویند زندگی می کنند. به نظر پرگمنت مذهبی راهی را برای اهمیت و معنی دادن به جهان پیرامون فراهم می سازد.

معرفی مقیاس عمل به باورهای دینی(معبد دو):

آزمون معبد دو در سال 1380 توسط گلزاری ساخته شد. فرم اولیه آن 81 سؤالی بود که پس انجام تمامی مراحل آزمون سازی به 65 سؤال تقلیل یافت. 60سؤال این پرسشنامه پنج گزینه اي همیشه، بیشتر وقت ها، بعضی وقت ها، به ندرت، اصلاً (از صفر تا (4 و5 سؤال آن به شکل پنج گزینه اي با گزینه هاي خاص هر سؤال نمره گذاري شده است. این پرسشنامه در زمینه عمل به واجبات، دوري ازمحرمات، عمل به مستحبات، دوري از مکروهات، انجام فعالیت هاي مذهبی می باشد که به چگونگی تصمیم گیري و انتخاب هاي رایج بین مسلمانان در این خصوص می پردازد.در مطالعات انجام شده، روایی مقیاس خودسنجی التزام عملی به اعتقادات اسلامی برابر با 86% به دست آمد.

 

روش نمره گذاری مقیاس عمل به باورهای دینی(معبد دو) داخل فایل توضیح داده شده است.

 

تعدادی از نمونه سوالات مقیاس عمل به باورهای دینی(معبد دو):

1- نمازهای واجب خود را بجا می آورم.

2-- اگر بیمار نباشم در ماه رمضان تمام روزه های واجب خود را می گیرم.

 

مشخصات فایل مقیاس عمل به باورهای دینی(معبد دو):

روایی و پایایی: دارد

قالب فایل سوالات: Word

منبع: دارد

تعریف مفهومی: دارد

تعداد صفحات:6

تعداد سوالات: 65

مقاله همراه: 1

روش نمره گذاری  و کلید: دارد

 

[1] - Anderson

[2] - Worthen

[3] - Hamlin

[4] - Pargament

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره مقیاس عمل به باورهاي دینی

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: