پرسشنامه‌ی مکانيسم‌های دفاعی اندروز -40 سوالی


پرسشنامه‌ی مکانيسم‌های دفاعی اندروز -40 سوالی اندروز و همکارانn

تعریف مفهومی پرسشنامه‌ی مکانيسم‌های دفاعی اندروز -40 سوالی

معرفی پرسشنامه‌ی مکانيسم‌های دفاعی اندروز -40 سوالی

یکی از مهم ترن مفاهیمی که در نظام روان تحلیل گری جهت تبیین عملکرد رفاعی دستگاه روانی در برابر اضطراب و تنیدگی معرفی شده است، مکانیسم های دفاعی[1] می باشد که فروید[2] آنها را به عنوان عملیات ذهنی که افکارو احساسات دردناک را از حوزه آگاهی آگاهی دور نگه می دارد، توصیف کرد[8]. بنا به تعریف آنا فروید[3] مکانیسم های دفاعی راه ها و شیوه هایی هستند که من با کمک آنها اضطراب و رنجش را پس زده و رفتار تکانشی و غریزی را کنترل می کند؛ او همچنین علائم روان آزرده را پیامد استفاده ی مستمر و عادتی از شکل خاصی از دفاع می داند[9]. مکانیسم های دفاعی در DSM-IV-TR به عنوان فرایندهای روانشناختی خودکاری تعریف می شود که افراد را در مقابل اضطراب و آگاهی از استرس زاهای درونی و بیرونی حفظ می کنند؛ این مکانیسم ها واسطه ی بین واکنش فرد به تعارض های هیجانی و عوامل تنش زای درونی و بیرونی هستند[10]. مکانیسم های دفاعی گرچه تدابیری ناهشیار جهت کنترل اضطراب می باشند، اما به واسطه ماهیت خودفریبی[4] ک دارند، بعضا مکانیسم های ناپخته ای می باشند که عملاً با رفتارسازگارانه ناهماهنگی دارند و این در رفتار و سلوک افراد مبتلا به اختلال های خلقی و اضطرابی منعکس می گردد. شناخت این موارد و تبیین مناسب انها دستاویزی را برای درمانگران فراهم می آورد تا ضمن شناسایی این مکانیسم های خودفریبانه و ناهشیار، به آنها یاری رسانند که از مکانیسم های سازگارانه مقابله همانند مسأله مدار[5] و در کنار آن مقابله هیجان مدار[6]بهره گرفته شود[11].

معرفی پرسشنامه مکانیزمهای دفاعی اندروز

پرسشنامه مکانیزمهای دفاعی اندروز براساس الگوی سلسله مراتبی دفاع ها توسط اندروز و همکاران در سال 1993 تدوین گردید که شامل 40سؤال در مقیاس 9 درجه ای لیکرات(از کاملاً موافقم تا کاملاً مخالفم) است و 20 مکانیسم دفاعی را در سه سطح سبک رشد یافته(فرونشانی، والایش، شوخ طبعی و پیشاپیش نگری)، سبک روان آزرده وار(دیگر دوستی کاذب، تشکیل واکنشی، عقلانی سازی، ابطال) و سبک رشد نایافته (دلیل تراشی، فرافکنی، انکار، همه کار توانی، ناارزنده سازی، گذار به عمل، بدنی سازی، خیال پردازی اوتیستیک، لایه سازی، پرخاشگری منفعلانه، جابه جایی و مجزا سازی) شامل می شوند[23]. پرسشنامه ی مکانیسم های دفاعی در ایران توسط حیدری نسب مورد بررسی و هنجاریابی قرار گرفت. اعتبار پرسشنامه ی مکانیسم های دفاعی از طریق روش بازآزمایی و نیز محاسبه آلفای کرونباخ انجام شده است.

 

روش نمره گذاری پرسشنامه مکانیزمهای دفاعی اندروز در داخل فایل توضیح داده شده است.

 

تعدادی از نمونه سوالات پرسشنامه مکانیزمهای دفاعی اندروز :

1- آنچه در خیال پردازی هایم انجام می دهم، بیش از کاری است که در زندگی واقعی ام انجام می دهم.

2--من از هیچ چیز نمی ترسم

 

مشخصات فایل پرسشنامه مکانیزمهای دفاعی اندروز:

روایی و پایایی: دارد

قالب فایل سوالات: Pdf

منبع: دارد

تعریف مفهومی: دارد

تعداد صفحات:4

تعداد سوالات: 40

تعریف سبکهای دفاعی: دارد

مقاله همراه: 1

 

[1] - defence mechanisms

[2] - Freud

[3] - Anna Freud

[4] Self deception

[5] - problem-centered coping

[6] - emotion-centered coping

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه‌ی مکانيسم‌های دفاعی اندروز -40 سوالی

نام و نام خانوادگی:
 
شماره همراه:
 
آدرس ایمیل:
   
نظر شما:
 
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: