پرسشنامه دست برتری ادینبورگ اولدفیلد


پرسشنامه دست برتری ادینبورگ اولدفیلد ادینبورگn

مشخصات فایل پرسشنامه دست برتری ادینبورگ اولدفیلد

نام نویسنده:
ادینبورگ
سال انتشار:
1970
تعداد سوالات:
10
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه دست برتری ادینبورگ اولدفیلد

روش نمره گذاری پرسشنامه دست برتری ادینبورگ اولدفیلد

روش نمره گذاری پرسشنامه دست برتری ادینبورگ اولدفیلد به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسشنامه دست برتری ادینبورگ اولدفیلد

پرسشنامه دست برتری ادینبورو در سال 1970 توسط اولدفیلد در دانشگاه ادینبور اسکاتلند تهیه گردیده، ابتدا حدود 20 موضوع را مد نظر قرار داد که بعد از انجام مراحل تحقیقاتی و در نظر گرفتن مسائل فرهنگی، اجتماعی، سن و غیره و اجرا روی 1100 نفر در نهایت ده موضوع از آن مانند: نوشتن، نقاشی کردن، پرتاب توپ، قیچی کردن، بریدن با چاقو، روشن کردن کبریت، جارو زدن و باز کردن درب جعبه، انتخاب گردید. این پرسشنامه به منظور تعیین دست برتری به کار برده میشود.

دست برتری: برتری مهارت و توانایی یک دست در اعمالی که با یک دست انجام می شوند، مانند نوشتن، استفاده از قیچی، قاشق، مسواک یا راکت تنیس. بهترین معیار در انتخاب دست برتر در انجام این کارها دستی است که :1) با دقت و مهارت بیشتری آن کار را انجام دهد. 2) به طور آنی و ناخودآگاه برای اعمال فوق به کار گرفته شود.

در زمینه میزان شیوع چپ برتری آمارهای متفاوتی در دست می باشد که تفاوت چندانی با هم ندارند: 90 الی 95 درصد افراد راست برتر هستند. بنابراین چپ برتری و یا به عبارت دقیق تر غیرراست برتری در 5 الی 10 درصد جامعه و با ارجحیت بیشتری در مردان دیده می شود. باید تاکید نمود که افراد از نظر دست برتری در یک طیف قرار دارند، طیفی که در یک سوی آن افرادی کاملا راست برتر و درسوی دیگر آن افرادی کاملا چپ برتر قرار دارند. افراد مابین این دو گروه با تعداد کمتر، دو سوتوان[1] یا آمیخته دست[2] هستند. جالب است که رفتارهایی در انسان وجود دارد که قویا جانبی شده هستند، اما جهت آنها لزوما با جهت دست نوشتاری منطبق نسیت. مانند دست به سینه ایستادن[3]، فرو بردن انگشتان دست درهم[4] و چهارزانو نشستن[5] که همواره در یک فرد به یک شکل روی می دهد(نوروزیان، 1386).

برای بررسی دست برتری در عصب روانشناسی و سایر علوم بالینی و تجربی از روشهای مختلفی استفاده می شود(الدفیلد، 1970). به عنوان مثال، برای اندازه گیری دست برتری از پرسشنامه ها، مقیاس های رفتاری، خودگزارش گری در مورد ترجیح دستی و یا پرسش از آزمودنی درباره دست مورد استفاده در نوشتن استفاده می شود(چاپمن، 1987). تا به حال از پرسشنامه هایی نظیر پرسشنامه دست برتری الدفیلدزادینبورگ(1971)، پرسشنامه آنت(1970)؛ کروویتز و زنر(1962) و پرسشنامه راکزکووسکی، کالات و نبس(1974) و پرسشنامه چاپمن(1987) برای اندازه گیری دست برتری استفاده شده است.

معرفی پرسشنامه دست برتری ادینبورگ اولدفیلد

اولدفیلد به منظور تهیه پرسشنامه دست برتری ادینبورگ، از آزمون ویرایش شده ی پرسشنامه هامفری 20 گویه ای استفاده کرد و روی آن ویرایش اندکی انجام داد. در آزمون ویرایش شده پرسشنامه هامفری  هر آزمودنی برای هر گویه باید یکی از گزینه های راست یا چپ را علامت بزند

اولدفیلد از میان این 20 گویه که مربوط به استفاده از دستها بودند، پس از مطابقت فرهنگی (نظیر گویه "استاده از کارد به همراه چنگال: چون در انگلیسی برای حفظ پرستیژ حتما کارد را با دست راست و چنگال را با دست چپ نگه می دارند و ..) و بررسی همبستگی درونی گویه ها با یکدیگر، 10 گویه را انتخاب کرد

 

پرسشنامه دست برتری ادینبورگ اولدفیلد با مشخصات زیر آماده شده است که به محض پرداخت موفق لینک دانلود آن در اختیار شما قرار می گیرد.

تعداد صفحات: 7

تاریخچه: دارد

قالب فایل: pdf

منبع: دارد

نمونه سوالات پرسشنامه دست برتری ادینبورگ اولدفیلد :

1- از کدامیک از پاهای خود برای انداختن توپ بیشتر استفاده می کنید؟

2-از کدامیک از چشمهایتان در مواقعی که یک چشم لازم باشد، استفاده می کنید؟ مثلا تیر اندازی

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه دست برتری ادینبورگ اولدفیلد

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: