آزمون فهم عدد جردن


آزمون فهم عدد جردن جردن و همکارانn

مشخصات فایل آزمون فهم عدد جردن

نام نویسنده:
جردن و همکاران
نام لاتین:
Number Sense Test
سال انتشار:
2008
تعداد سوالات:
30
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
ندارد
مقیاس نمره گذاری:
صحیح و غلط-چند گزینه ای و
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

آزمون فهم عدد جردن دارای مولفه های شمارش، دانش عدد و عملیات با اعداد می باشد.

معرفی آزمون فهم عدد جردن

به تازگی از سازه ی در حال پدیدآیی فهم عدد برای اشاره به مجموعه ی توانایی های بنیادی عددی استفاده شده است. برچ(2005) معتقد است که تاکنون بر سر تعریف این اصطلاح توافق عمومی میان متخصصان وجود نداشته است. توانایی درک شهودی اعداد، توانایی تخمین زدن، توانایی مقایسه ی بزرگی اعداد، توانایی تولید راهبردهای مفید برای حل مسائل پیچیده یا توانایی استفاده از از اعداد و روش های کمی برای ایجاد ارتباط و پردازش و تفسیر انعطاف پذیر و آسان اعداد، توانایی درک روابط چندگانه میان اعداد، توانایی تشخیص خطاهای آشکار عددی و توانایی در اعداد به منزله مرجعی برای اندازه گیری اشیاء در دنیای واقعی که حاوی مفاهیمی چون آگاهی، شهود، شناخت، مهارت، توانایی ،تمایل، احساس، انتظار، فرآیند، ساخت ذهنی اعداد، تنها برخی تعاریف برای این اصطلاح است.

تحلیل عاملی مهارتهای فهم عدد نشان می دهد که ساخت عاملی این سازه وابسته به سن کودک است. برای نمونه جردن(2006؛ به نقل از لاگو و دییپرنا، 2010) از راه تحلیل عاملی مجموعه هایی از مهارتهای فهم عدد در دانش آموزان کودکستانی، دریافت که این سازه از دو عاملی مهارتهای بنیادی عدد( شمارش، بازشناسی عدد، دانش عدد، محاسبه غیرکلامی، تخمین و الگوی عددی) تشکیل شده است.

همچنین لاگو و دیپیرنا(2010) به بررسی پژوهشهای فهم عدد پرداختند و به این نتیجه رسیدند که بین 1 تا 30 مولفه بنیادی برای فهم عدد در نظر گرفته شده است که این مولفه های عبارتند از: گرستن و چارد(1999)؛ شمارش طوطی وار، شمارش اشیاء، مرتب کردن اعداد، تشخیص اینکه از بین دو عدد، کدامیک بزرگتر است، تشخیص اینکه از بین دو عدد کدامیک به عدد سوم نزدیکتر است. شمارش از یک عدد خواسته شده. کیس و ساندیسون(1991)؛ فهم ترتیب اعداد، دانستن توالی دو سویه عدد، تناظر عدد به عدد، اعداد اصلی، دانش اینکه با افزودن یا کاستن یک واحد، مجموعه جدید تولید می شود، دانش نسبی بزرگی عدد، دانش سودمندی اطلاعات عددی. ون دوال(1990)؛ مقادیر (کمتر و یا بیشتر) تناظر یک به یک ، اعداد اصلی و اعداد ترتیبی، دیک اندازه نسبی اعداد(تخمین اندازه مجموعه)، مقایسه و شمارش. بیکر، گرستن و لی؛(2002)؛ تمیز مقدار(مقایسه بزرگی)، دانستن شمارش، شناخت عدد، حافظه کاری. گری(2003)؛ فراخنای عدد، مقایسه بزرگی، نوشتن اعداد از راه املاء، مازاکو و تامپسون(2005)؛ خواندن اعداد یک رقمی، ثبات عدد، جمع اعداد یک رقمی با استفاده از دست، قضاوت بزرگی میان اعداد یک رقمی. ون دی ول(1990)؛ شمارش(نامیدن عدد در یک توالی درست، تناظر یک به یک، اعداد اصلی، اعداد تربیتی و شمارش با پرش) مفاهیم بزرگی(مانند بزرگ، کمتر، طبقه بندی)، توانایی تنظیم اشیاء در یک واحد یا زیر طبقه (سری کردن و رتبه بندی اشیاء). هوول و کمپ(2005)؛ شمارش طوطی وار تا 100، توانایی زمانی، ایجاد گروه های برابر، تمیز میان اندازه و کمیت، مقایسه مقادیر تا 5 و مقایسه اعداد گفته شده.

مهارتهای عددی در سالهای پیش دبستان، یا در زمان ورود به دبستان، دستاوردهای حساب دبستان را پیش بینی می کنند. بنابراین با تشخیص و مداخله زودهنگام کودکانی که برای یادگیری ریاضی در خطر هتسند، اجرای چنین برنامه هایی مشکلات بعدی آنها را در عملکرد ریاضی کاهش می دهد. در خصوص راهبردهای پیشگیری برای دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی پژوهشهای اندکی انجام شده است.

 مقیاس سنجش فهم عدد را که از پایایی قوی برای بررسی مهارتهای بنیادی عدد کودکان در بدو ورود به مدرسه برخوردار است جردن، کاپلان، رامینی و لوک من (2008) ساختند. این آزمون که بر پایه سه مولفه بنیادی شمارش، دانش عدد و عملیات با اعداد ساخته شده به منزله ی یک ابزار غربال گری برای ارزیابی کودکان مشکوک به ناتوانی یادگیری ریاضی مورد استفاده قرار می گیرد.

یادآوری: همراه مقیاس درک عدد جردن ، مقاله لاتین اصلی آزمون فهم عدد جردن به همراه سوالات لاتین پرسشنامه فهم عدد جردن نیز قرار دارد.

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره آزمون فهم عدد جردن

نام و نام خانوادگی:
 
شماره همراه:
 
آدرس ایمیل:
   
نظر شما:
 
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: