پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون - 60 سؤالی


پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون - 60 سؤالی دنیسونn

تعریف مفهومی پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون - 60 سؤالی

معرفی پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون - 60 سؤالی

پرسشنامه فرهنگ سازمانی

تعریف اولیه فرهنگ عبارت است از کل پیچیده ای شامل دانش، باور، هنر، اخلاقیات، قانون، رسوم و دیگر قابلیتها و عاداتی که اسنان به عنوان یک عضو جامعه به دست آورده است. صاحبنظران بعدی بیش از 300 تعریف را برای فرهنگ شناسایی کرده اند. در بیشتر این تعاریف به فرهنگ به عنوان سرمایه و دارایی های اجتماعی نظر دارند(اینکلز و لوینسون، 1969). فرهنگها را می توان آموخت و آن را کسب کرد. فرهنگ می تواند بازتاب الگوهای فکری، نحوه ابراز احساسات، اعمال(هریس، 1987) عکس العملها(کلاک هان، 1951:الف.86) ارزشها و ایده ها و دیگر نظامهای معنی دار نمادین (کروبر و پارسونز، 1958) باشد. ایده اصلی این است که فرهنگ مفهومی انتزاعی دارد و بر گرفته از رفتار عینی و ملموس است. اساسا  فرهنگ با نمادها انتقال می یا بد و این نمادها ترکیبی از دستاوررهای شخصی گروههای اسنانی شامل مظاهر موجود در قالب مصنوعات است(کلاک هان، 1951:الف.86).

با مرور ادبیات موضوع در می یابیم که گونه شناسی های مختلفی توسط اندیشمندان عرصه فرهنگ سازمانی جهت سنجش و اندازه گیری فرهنگ سازمانها معرفی گردیده است. کامرون و کوئین(2006) چهار نوع فرهنگ سازمانی باشگاهی، کارآفرینی(ادهوکراسی)، بازاری و سلسله مراتبی (بوروکراتیک) را با توجه به دو بعد میزان توجه به محیط داخل یا خارج و میزان تاکید بر ثبات یا تغییر (انعطاف پذیری) معرفی کرده اند، کوک و لافرتی(1987) و موسسه هم افزایی انسانی(2003) سه نوع فرهنگ سازمانی سازنده، انفعالی/دفاعی و تهاجمی/تدافعی را با توجه به دو بعد توجه به نیروی انسانی و نیازهای انگیزشی (رضایتمندی) و نیازهای بهداشتی(ایمنی)معرفی کرده اند. ترامپنارس چهار نوع فرهنگ سازمانی را تحت عنوان فهنگ قبیله ای، برج ایفل(بوروکراتیک و از بالا به پایین)، موشک هدایت شونده(پروژه و هدف محور) و گلخانه ای معرفی می نماید. آلن ج.اسلوبودنیک و دبورا لیپمن اسلوبودنیک(2001) بر اساس گونه شناسی سیستم و ارتباطات کانتر، چهار نوع فرهنگ سیستم باز، سیستم بسته، هماهنگ[1] و تصادفی[2] را معرفی می کنند. برخی دیگر از صاحبنظران بر حسب دو بعد میزان انسجام(کم یا زیاد) و میزان جامعه پذیری (کم یا زیاد) چهار نوع فرهنگ سازمانی گروهی[3](عمومی)، سربازی[4](اجیری)، تکه تکه[5] و شبکه ای[6] را معرفی می نمایند(به نقل از رابینز و لانگتن، 2001؛ فصل نهم). دنیسون(1990) نیز چهار نوع فرهنگ سازمانی ماموریتی، تداوم رویه، مشارکتی و انطباق پذیری را بر حسب دو بعد تاکید استراتژیک بر محیط داخل یا محیط خارج و کانون توجه به ثبات یا تغییر(انعطاف پذیری)معرفی می نماید. هندی(1991) چهار نوع فرهنگ سازمانی باشگاهی، ایفای نقش، وظیفه گرایی(کارمداری و اصالت وجود را با بهره گیری از سمبل ها و نشانه های مربوطه و خدایان اساطیری چهارگانه یونانی معرفی می نماید. سونن فیلد(1989) چهار نوع فرهنگ عملی، باشگاهی، تیمی و سنگری را معرفی می کند. هلریگل و همکاران(1996) نیز چهار نوع فرهنگ بوروکراتیک، رقابتی، مشارکتی و یادگیرنده را معرفی می نمایند(فرهی و زارع، 1385: 11-32).

 

مولفه های پرسشنامه: مولفه های  مشارکتی ،ثبات و یکپاچگی، انعطاف پذیری، ماموریتی می باشد.

تعدادی ازنمونه سوالات این پرسشنامه عبارتند از:

1-وقتی تعارضی روی می دهد ما در صدد دستیابی به راه حلی هستیم که هر دو طرف تعار در آن برنده باشند.

2-ما در دستیابی به نتیجه بر روی مسائل حساس اغلب دچار زحمت می شویم.

3-دیدگاه های ما، انگیزه و هیجان در کار مان ایجاد می کنند.

 

 

مشخصات فایل پرسشنامه:

منبع : دارد

 مولفه ( ابعاد): دارد

تفسیر و توضیحات: دارد

نوع فایل: Word

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون - 60 سؤالی

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: