پرسشنامه خودکارآمدی بیماران دیابتی


پرسشنامه خودکارآمدی بیماران دیابتی فاپا و همکارانn

مشخصات فایل پرسشنامه خودکارآمدی بیماران دیابتی

نام نویسنده:
فاپا و همکاران
نام لاتین:
DMSES
سال انتشار:
2016
تعداد سوالات:
20
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
10 درجه ای طیف لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه خودکارآمدی بیماران دیابتی دارای چهار مولفه تغذیه 9سوال، اندازه گیری میزان قند خون 4 سوال، فعالیت فیزیکی و کنترل وزن 4 سوال و مراقبت پزشکی 3 سوال می باشد.

قالب فایل سوالات پرسشنامه خودکارآمدی بیماران دیابتی

روش نمره گذاری پرسشنامه خودکارآمدی بیماران دیابتی به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسشنامه خودکارآمدی بیماران دیابتی

بیماری دیابت به عنوان یکی از مهمترین مشکلات سیستم های بهداشتی در سراسر جهان محسوب می گردد. پیش بینی می شود، شیوع دیابت نوع ۲ از ۱۷۱ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ به ۳۶۶ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ افزایش یابد (۱). این بیماری شایع ترین بیماری مزمن در سراسر جهان است (۲). طبیعت این بیماری و عوارض ناشی از آن، باعث تحمیل بار سنگین اقتصادی و کاهش کیفیت زندگی بیمار و خانواده وی می گردد (3). طبق آخرین آمارها، نزدیک به ۴ میلیون نفر مبتلا به دیابت در گروه سنی بزرگسال در ایران وجود دارد که بر اساس آمارهای بین المللی هر ۱۵ سال تعداد این بیماران ۳ برابر می شود (۴). انتظار می رود در سال های آینده، شیوع دیابت نوع ۲ بیش از نوع ۱ باشد که علت آن افزایش چاقی و کم تحرکی است (۵)۔

عوارض بیماری دیابت در بین مبتلایان بسیار شایع و گوناگون است، که از این جمله می توان به بیماریهای شریانی محیطی که منجر به آسیب و زخم پا و در نهایت قطع عضو می گردد، اشاره کرد. (۶). زخم پای دیابتی، عمومی ترین علت بستری در بیماران دیابتی است و باید توجه داشت که درمان آن در سراسر جهان پرهزینه است. در ایالت متحده هزینه درمان زخم پای دیابتی ۷ الي ۱۰ هزار دلار و هنگامی که دچار عارضه گردیده و نیاز به قطع عضو باشد این مبلغ به ۱۰ هزار دلار افزایش می یابد که نشان دهنده هزینه های سنگین بر نظام سلامت جامعه می باشد (۷).

خودکارآمدی را می توان باورهای فرد نسبت به توانایی های خود و با اعتقاد به توانایی در انجام رفتار های خاص در شرایط ویژه دانست (۱۴). بر اساس نظریه بندورا، خودکارآمدی شامل اعتماد و اطمینان فرد به توانایی در انجام امور خود به طور مطلوب است، به طوری که از این طریق فرد به نتایج مطلوب دست می یابد (۱۵) خودکارآمدی ابزار ارزشمندی برای پرستاران در مراکز بهداشتی درمانی می باشد و ارزیابی خودکارآمدی بیمار توسط پرستاران و ارتقاء آن، می تواند سبب افزایش انگیزه بیماران در امر مراقبت از خود شود، همچنین ارتقاء خودکارآمدی امید به زندگی را افزایش داده، رفتارهای سلامتی را تعدیل می کند (۱۶). خودکارآمدی بیماران، در مورد توانایی خود برای انجام فعالیتهای مربوط به خود، عامل پیش بینی کننده معنادار رفتارهای بیمار است (۱۷). پژوهش ها نشان داده اند خودکارآمدی بالا در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲، با تنظیم برنامه غذایی، اجرای یک برنامه ورزشی منظم و امر مراقبت از خود همراه است (۱۸).

برای سنجش خودکارآمدی بیماری دیابت پرسشنامه خودکارآمدی دیابت فاپا و همکاران استفاده می شود که در سال 2016 ساخته شده است.

معرفی پرسشنامه خودکارآمدی بیماران دیابتی

پرسشنامه خودکارآمدی بیماران دیابتی دارای 20 سوال می باشد که بر اساس مقیاس لیکرت نمره دهی می شود . پرسشنامه خودکارآمدی بیماران دیابتی دارای چهار مولفه تغذیه 9 سوال، اندازه گیری میزان قند خون 4 سوال، فعالیت فیزیکی و کنترل وزن 4 سوال و مراقبت پزشکی 3 سوال می باشد. در مقیاس خودکارآمدی بیماران دیابتی طیف پاسخ هر شرکت کننده بین 0 تا 10 می باشد که صفر نشان دهنده "اصلا نمی دانم" و 10 نشان دهنده ی "کاملا قادر به انجام دادن هستم" در نظر گرفته شده است. مجموع نمره پرسشنامه خودکارآمدی بیماران دیابتی 200 می باشد که عدد بالاتر نشان دهنده ی خودکارآمدی بیشتر است.

پرسشنامه خودکارآمدی دیابت فاپا در قالب فایل Word، همراه با روش نمره گذاری، روایی و پایایی به همراه یک مقاله مربتط در قالب فایل Word آماده شده است که به محض پرداخت موفق لینک دانلود آن در اختیار شما قرار می گیرد.

برای مشاهده مقاله مرتبط با این پرسشنامه خودکارآمدی بیماران دیابتی این جا کلیک کنید.

مختصری در مورد روش نمره گذاری پرسشنامه خودکارآمدی بیماران دیابتی

در مقیاس خودکارآمدی بیماران دیابتی فاپا طیف پاسخ هر شرکت کننده بین 0 تا 10 می باشد که صفر نشان دهنده "اصلا نمی دانم" و 10 نشان دهنده ی "کاملا قادر به انجام دادن هستم" در نظر گرفته شده است. مجموع نمره پرسشنامه خودکارآمدی بیماران دیابتی 200 می باشد که عدد بالاتر نشان دهنده ی خودکارآمدی بیشتر است.

نمونه سوالات پرسشنامه خودکارآمدی بیماران دیابتی :

1-من قادر به چک کردن قند خون/ادرار در صورت لزوم هستم
2- من قادر به اصلاح قند خون خود زمانی که سطح آن بسیار بالا است می باشم    
3- من قادر به اصلاح قند خون خود زمانی که سطح آن بسیار پایین است می باشم

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه خودکارآمدی بیماران دیابتی

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: