پرسشنامه امیدواری کودکان


پرسشنامه امیدواری کودکان اسنایدرn

مشخصات فایل پرسشنامه امیدواری کودکان

نام نویسنده:
اسنایدر
سال انتشار:
تعداد سوالات:
5
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
6 درجه ای طیف لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه امیدواری کودکان دارای 3 مولفه تفکر عاملی، تفکر راهبردی، و امید کلی می باشد

روش نمره گذاری پرسشنامه امیدواری کودکان

روش نمره گذاری پرسشنامه امیدواری کودکان به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسشنامه امیدواری کودکان

به عقیده اسنایدر (۲۰۰۰) امید، نوعی روند فکری و دارای دو جزء تفکر عامل (اراده های هدفمند و مسیرها (طرحهای هدفمند) است و هر دو بعد از طریق رفتارهای هدفمند در تشکیل و تعیین میزان امید ضروری و موجب سازگاری و سلامت جسمی و روانی است. مسیرها جزء شناختی امید و نشان دهنده توان فرد در خلق راههای معقول برای دست یابی به اهداف است. تفکر عامل، جزء انگیزشی امید و نشان دهنده برداشت شخصی در مورد توانایی برای رسیدن به اهداف گذشته، حال و آینده است. تفکر عامل، یعنی اعتقاد به این مطلب که فرد می تواند از طریق راه های فرضی به سوی هدفی مشخص حرکت کند و بدان دست یابد. به ویژه در زمان رویارویی با موانع وجود تفکر عامل، در راه اندازی انگیزه لازم برای قدم گذاشتن در مسیرهای دیگر حائز اهمیت است (گروال و پورتر"، ۲۰۰۷). اسنایدر (۲۰۰۰) معتقد است زمانی که افراد در راه دستیابی به اهداف خود به بن بست می رسند اهداف معمولی زندگی خود را رها می کنند و خودکشی را که یک هدف نامناسب است برمی گزینند. چون امید به عنوان احساس دستیابی موفقیت آمیز به اهداف زندگی در نظر گرفته می شود، باورهای فرد را برای مقابله بهتر تقویت می کند که این خود تمایل به خودکشی را کاهش می دهد (مادوز، کاسلو، تامپسون و یور کویج ۱، ۲۰۰۵). 

نتایج پژوهشی درباره ۴۵ بیمار در انتظار پیوند قلب تایوانی نشان داد همبستگی بین رفتارهای خودمراقبتی، امید و حمایت اجتماعی مثبت و حمایت اجتماعی بهترین پیش بینی کننده رفتارهای خودمراقبتی و امید است (وانگ، چانگ، شیه، سان و جنگ، ۲۰۰۶). امیدواری می تواند روند رویارویی با ناملایمات زندگی را آسان کند؛ درمان و کیفیت زندگی را ارتقاء بخشد(چیمیک و نکولای چاکه، ۲۰۰۴). اسنایدر(۱۹۹۴) نیز معتقد است افراد امیدوار در رویارویی با شرایط استرس زا به صورت فعال تری برخورد می کنند و از راهبردهای مقابله ای بیشتر و بهتری استفاده می کنند (چانگ و دسیمون، ۲۰۰۱).  برای سنجش امید ابزارهای متعددی وجود دارد که تعدادی از آنها عبارتند از: مقیاس امید اسنایدر (۱۹۹۱)، مقیاس حالت امید اسنایدر (۱۹۹۷)، مقیاس امید میلر (۱۹۸۸)، مقیاس امید گوتچالک (۱۹۷۴) و مقیاس امید هرث (۱۹۸۹) و پرسشنامه امید کودکان (۱۹۹۳) بوده است.

معرفی پرسشنامه امیدواری کودکان

پرسشنامه امیدواری کودکان توسط اسنایدر و همکاران بر اساس نظریه امید طراحی گردید (۲۸). پرسشنامه امیدواری کودکان دارای ۳ خرده مقیاس است و تفکر عاملی، تفکر راهبردی، و امید کلی را مورد ارزیابی قرار می دهد. هر خرده مقیاس پرسشنامه امیدواری کودکان دارای ۳ گویه است. مقیاس امید برای کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۶ سال قابل کاربرد است.

 اسنایدر و همکاران به منظور هنجاریابی پرسشنامه امیدواری کودکان همبستگی آن را با آزمون نیمرخ خود ادراکی کودکان و پرسشنامه سبک اسناد کودکان مورد بررسی قرار دادند و نتایج مثبت و معناداری به دست آمد. در پژوهش اسنایدر و همکاران روایی همزمان پرسشنامه با مقیاس افسردگی بک 44/0- گزارش شده است (۲۹). اسنایدر و همکاران اعتبار پرسشنامه را از طریق باز آزمایی بعد از 3 هفته ۰ / ۸۵ گزارش کرده اند. همچنین در ایران اعتبار این پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 70/0 و از طریق باز آزمایی 74/0 به دست آمد(۳۰). 

مختصری در مورد روش نمره گذاری پرسشنامه امیدواری کودکان

در پرسشنامه امید کودکان اسنایدر آزمودنی باید در مقیاس لیکرت ۶ درجه ای میزان موافقت یا مخالفت خود را با هر یک از عبارات مشخص سازد. نمره گذاری مقیاس امیدواری کودکان بر اساس طیف ليكرت تنظیم شده است و به همیشه ، اغلب، خیلی وقتها، بعضی وقت ها، به ندرت و هیچ وقت اندازه گیری می شود.

نمونه سوالات پرسشنامه امیدواری کودکان :

1- وقتی که مشکلی دارم، می توانم به راه حل های زیادی برای حل آن برسم.

2- من فکر می کنم که کارهایی که در گذشته انجام داده ام، در آینده کمکم می کنند. 

قیمت به تومان:
7,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه امیدواری کودکان

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: