پرسشنامه سرسختی روانشناختی کوباسا


پرسشنامه سرسختی روانشناختی کوباسا  کوباساn

مشخصات فایل پرسشنامه سرسختی روانشناختی کوباسا

نام نویسنده:
کوباسا
نام لاتین:
Hardiness Inventory
سال انتشار:
1979
تعداد سوالات:
50
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
4 درجه ای طیف لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه سرسختی روانشناختی کوباسا دارای خرده مقیاس های کنترل؛ تعهد و چالش جویی می باشد

روش نمره گذاری پرسشنامه سرسختی روانشناختی کوباسا

روش نمره گذاری پرسشنامه سرسختی روانشناختی کوباسا به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

معرفی پرسشنامه سرسختی روانشناختی کوباسا

با رشد فزاینده آگاهی در حوزه روان شناسی و پیدایش گستره های نو، مفهوم سرسختی نیز به عنوان یکی از ویژگیهای شخصیتی مورد توجه نظریه پردازان روانشناسی به ویژه روانشناسان مثبت گرا(Positive psychology) قرار گرفته است. در این چهارچوب، سرسختی به عنوان ترکیبی از نگرش ها و باورها تعریف می شود که به فرد انگیزه و جرئت می دهد تا در مواجهه با موقعیتهای فشارزا و دشوار کارهای سخت و راهبردی انجام دهد و برای سازگاری با آن شرایط سرسختانه فعالیت کند تا از میان رویدادهایی که می تواند به صورت بالقوه واجد پیامدهای فاجعه آمیز و ناخوشایند باشند، راهی به سوی رشد و تعالی باز کند و فرصت هایی برای رشد فراهم آورد(1). مدی و همکارانش(2)، ضمن مرور مطالعات قبلی به این نتیجه رسیدند که سرسختی به عنوان یک عامل سرشتی می تواند عملکرد و سطح سلامت روانی فرد را علی رغم تجربه موقعیتهای تنیدگی زا و فشارآور، افزایش دهد.

قصد بنیادین فرد سرسخت در زندگی باعث می شود تا وی حوادث زندگی را به صورت قابل درک و توام با تنوع و گوناگونی در نظر بگیرد. همچنین سرسختی، اعتماد فرد به توانایی هایش برای مقابله با شرایط مختلف، افزایش حس اتسقلال و حس خودمختاری را مشخص می کند(3).

کوباسا(4) در یکی از مطالعات عمیق خود مفهوم سرسختی را به عنوان یک خصیصه عمومی مورد شناسایی قرار داد. در همین رابطه کوباسا و همکاران(5) مفهوم شخصیت سرسخت را به عنوان تبیینی برای ارتباط بین فشار روانی با بیماری ها در بعضی از افراد پیشنهاد کردند. از دیدگاه کوباسا سرسختی روانشناختی دربرگیرنده سه مشخصه یا مولفه زیر است:

الف)اعتقاد به اینکه تمام حوادث، پیامد رفتارهایی است که فرد انجام می دهد و اینکه وی قادر است عوامل فشارزای زندگی خود را تحت تاثیر قرار داده و آنها را کنترل کرده و یا تغییر دهد. کوباسا این مولفه را کنترل نامید.

ب) مولفه دیگر، تلاش های فعالانه فرد را در بر می گیرد که با هدف معنی بخشیدن به زندگی انجام می گیرد. این مولفه که به توانایی احساس عمیق درآمیختگی و یا تعهد فرد در رابطه با فعالیتها و چالش های زندگی و یافتن معنایی برای آن اشاره دارد، تعهد نامیده می شود.

ج)چالش جویی و مبارزه طلبی مولفه سوم در تعریف سرسختی روان شناختی است. چالش جویی در واقع به این باوردر فرد اشاره دارد که تحولات زندگی بیش از آنکه تجارب استرس آوری باشند، به عنوان یک واقعه هیجان انگیز و برانگیزاننه نگریسته می شوند(4 و 5).

معمولا این گونه فرض می شود که هر فرد درجاتی از سرسختی را از خود نشان می دهد. ولی میزان سرسختی بسته به زمان و مکانی که فرد در آن قرار دارد و میزان فراوانی و نوع سبک یادگیری که آموخته شده، در افراد مختلف متفاوت است.

پرسشنامه سرسختی روانشناختی کوباسا توسط کوباسا(1976) ساخته شده است که دارای 50 ماه می باشد و آزمودنی باید میزان صحیح یا غلط بودن جملات را در یک مقیاس 4 درجه ای از صفر تا سه مشخص نماید. آزمون ویژگی شخصیتی سرسختی(کوباسا، 1976) توسط دژکام و قربانی(1373) ترجمه و روایی صوری و محتوایی آن محاسبه شده است. در مطالعه ای که توسط مدی(1994) صورت گرفته، بر اساس آلفای کرونباخ ثبات درونی این آزمون برای هر یک از مقیاسها عبارت است از: چالش: a=0/71، کنترل: a=0/84، تعهد: a=0/75 سرسختی به طور کامل a=0/88. مطالعه جمهری(1380) نشان می دهد که مولفه های سخت رویی یعنی تعهد، کنترل و چالش هر یک به ترتیب از ضریب پایایی 0/70، 52/0  و 52/0 برخوردارند و این ضرایب برای کل صفت سخت رویی 75/0 محاسبه شده است.

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه سرسختی روانشناختی کوباسا

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: