پرسشنامه خودمراقبتی دیابت (خلاصه فعالیت های خودمراقبتی دیابت)


پرسشنامه خودمراقبتی دیابت (خلاصه فعالیت های خودمراقبتی دیابت) توبرتn

مشخصات فایل پرسشنامه خودمراقبتی دیابت (خلاصه فعالیت های خودمراقبتی دیابت)

نام نویسنده:
توبرت
سال انتشار:
2000
تعداد سوالات:
15
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
8 درجه ای طیف لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه خودمراقبتی دیابت (خلاصه فعالیت های خودمراقبتی دیابت) دارای 6 مولفه رژيم غذايي عمومي و رژيم غذايي اختصاص ديابت، ورزش، آزمايش قند خون، تزریق انسولین و یا قرص ضد دیابت، مراقبت از پا و سيگار کشيدن می باشد.

قالب فایل سوالات پرسشنامه خودمراقبتی دیابت (خلاصه فعالیت های خودمراقبتی دیابت)

روش نمره گذاری پرسشنامه خودمراقبتی دیابت (خلاصه فعالیت های خودمراقبتی دیابت) به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسشنامه خودمراقبتی دیابت (خلاصه فعالیت های خودمراقبتی دیابت)

بیماری های مزمن از عمده ترین مسائل بهداشتی، درمانی در جوامع کنونی به شمار می روند (۱). افزایش چاقی، مصرف دخانیات و تعداد افراد مسن، باعث رشد چشمگیر شیوع بیماریهای مزمن در جوامع شده است (۲). دیابت یکی از شایع ترین بیماریهای مزمن و همچنین بزرگترین مشکل بهداشتی در همه کشورها می باشد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی از آن به عنوان اپیدمی خاموش نام برده است. در حال حاضر بیش از ۲۳۰ میلیون فرد مبتلا به دیابت در سراسر دنیا وجود دارد و پیش بینی می شود این تعداد تا سال ۲۰۲۵ به ۳۰۰ میلیون افزایش یابد. در این میان سهم کشورهای در حال توسعه بیشتر است.

در ایران دیابت در رأس بیماریهای غیرواگیر قرار دارد و تخمین زده می شود. دیابت ششمین عامل مرگ و میر در دنیا به حساب می آید (۴) و سالانه سبب چهار میلیون مرگ و میر در دنیا می گردد (۳) و با توجه به ارتباط مستقیم آن با افزایش شیوع بیماریهای قلبی- عروقی، عروق مغزی، عروق محیطی،  رتینوپاتی، نوروپاتی، نفروپاتی، پای دیابتی، آمپوتاسیون و افسردگی (۳)، ضمن تأثیرگذاری مستقیم بر هزینه مراقبتهای سلامتی، سبب افزایش میزان مرگ و میر در افراد مبتلا می گردد  (۵)؛ به طوری که متوسط امید به زندگی در افراد مبتلا را تا ۱۵ سال کاهش می دهد. با توجه به تأثیر فعالیتهای خودمراقبتی در تعیین سطوح قند خون و نتایج بیماری دیابت (۴)، مهمترین عامل زمینه ساز مرگ و میر این بیماران را می توان عدم انجام فعالیتهای خودمراقبتی دانست (۱). اجماع جهانی بر این است که مراقبت از خود، نقش ویژه ای در مراقبت از بیماریهای مزمن دارد (۶) و زمانی می توان در مدیریت این بیماریها موفقیت حاصل نمود که بیمار بتواند در فعالیتهای مراقبت از خود، از جمله مصرف دارو به صورت مناسب، پایش نوسانات سلامت و حفظ سبک زندگی سالم نقش داشته باشد (۲). از مهمترین فعالیتهای خودمراقبتی بیماران دیابتی میتوان به رعایت رژیم غذایی سالم و متعادل، پیگیری درمان های دارویی، پایش سطح گلوکز برای تنظیم رژیم غذایی، سطح فعالیتها و تجویز درمان دارویی اشاره کرد (۷). بررسی های انجام شده بیانگر آن است که رعایت فعالیتهای خودمراقبتی علاوه بر بهبود کیفیت زندگی فرد  و خانواده افراد مبتلا به بیماری مزمن نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه های درمانی ناشی از بستریهای مکرر دارد (۳) مفهوم مراقبت از خود، اولین بار در سال ۱۹۵۹ توسط Dorothca Orem با عنوان "تئوری پرستاری نقص مراقبت از خود مطرح و منتشر شد (۸). اورم مراقبت از خود را فعالیتهایی میداند که شخص برای حفظ یا ارتقای زندگی، سلامتی، خوب بودن و پیشگیری و درمان بیماری خود انجام میدهد (۹)؛ این تئوری بر این باور پایه گذاری شده است که فرد نیاز به فعالیت های مراقبت از خود دارد و پرستار می تواند به فرد برای رسیدن به نیازهایی که باعث حفظ زندگی، سلامتی و تندرستی می شود، کمک کند. اورم معتقد است افراد، توانایی و قدرت به عهده گرفتن مراقبت از خود را دارند (۱۰). در پژوهشی در این زمینه، توان خودمراقبتی بیماران در حد متوسط گزارش شد (۱). از آنجا که وضعیت خودمراقبتی افراد، مهمترین عامل تعیین کننده کنترل بیماری دیابت می باشد، مفهومی است که نیازمند بررسی بیشتر است. 

برای سنجش خودمراقبتی در بیماران دیابتی، از پرسشنامه خودمراقبتی دیابت توبرت استفاده می شود. و برای سنحش خودکارآمدی این بیماران، از پرسشنامه خودکارآمدی در بیماران دیابتی استفاده می شود.

معرفی پرسشنامه خودمراقبتی دیابت (خلاصه فعالیت های خودمراقبتی دیابت)

پرسشنامه خودمراقبتی دیابت که به پرسشنامه خودمراقبتی بیماران دیابتی توبرت نیز معروف است، در سال ۲۰۰۰ توسط Toobert و همکاران طراحی شده و شامل ۱۵  سوال است. در این ابزار چنانچه بیمار رفتار خودمراقبتی مورد نظر را در تمام روزهای هفته انجام دهد، نمره کامل ۷ و اگر رفتار مورد نظر را انجام ندهد، نمره صفر در نظر گرفته میشود. بالاترین نمره ممکن قابل کسب در این ابزار ۱۰۵  میباشد که نشانگر بالاترین درجه توان مراقبت از خود می باشد. پرسشنامه خودمراقبتی دیابت توبرت دارای 6 مولفه رژيم غذايي عمومي و رژيم غذايي اختصاص ديابت، ورزش، آزمايش قند خون، تزریق انسولین و یا قرص ضد دیابت، مراقبت از پا و سيگار کشيدن می باشد.

اعتبار علمی ابزار به روش اعتبار محتوی مورد تأیید قرار گرفت؛ به این منظور در مرحله اول با مراجعه به منابع علمی موجود، ابزار تهیه گردید؛ سپس به صورتی ساده و روان به فارسی برگردانده شده پس از آن برای نظرسنجی، در اختیار هشت نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل قرار گرفت و ا پس از جمع آوری و اعمال نظرات، ابزار نهایی تهیه گردید.

مختصری در مورد روش نمره گذاری پرسشنامه خودمراقبتی دیابت (خلاصه فعالیت های خودمراقبتی دیابت)

در این پرسشنامه هر سوال بر اساس مقیاس لیکرت دارای درجه بندی صفر تا ۷ می باشد. 

نمونه سوالات پرسشنامه خودمراقبتی دیابت (خلاصه فعالیت های خودمراقبتی دیابت) :

1- شما در هفت روز گذشته چند بار یک برنامه غذایی سالم را که توسط پزشک معالجتان یا سایر اعضای تیم درمانی به شما توصیه شده است را رعایت کردید؟

2- به طور متوسط، در سراسر هفت روز گذشته، چند بار شما رژیم غذایی اختصاصی تان را رعایت کردید؟

3- شما در هفت روز گذشته چندبار، 5 وعده یا بیشتر میوه و سبزیجات مصرف نمودید؟.....

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه خودمراقبتی دیابت (خلاصه فعالیت های خودمراقبتی دیابت)

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: