پرسشنامه اثربخشی مدیران مدارس ابتدائی


پرسشنامه اثربخشی مدیران مدارس ابتدائی حسن زادهn

مشخصات فایل پرسشنامه اثربخشی مدیران مدارس ابتدائی

نام نویسنده:
حسن زاده
سال انتشار:
1383
تعداد سوالات:
39
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
5 درجه ای طیف لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه اثربخشی مدیران مدارس ابتدائی دارای 8 مولفه افزایش روحیه معلمان، مشارکت معلمان درتصمیم گیری، رضایت شغلی معلمان، مهارتهای ارتباطی مدیران می باشد.

قالب فایل سوالات پرسشنامه اثربخشی مدیران مدارس ابتدائی

روش نمره گذاری پرسشنامه اثربخشی مدیران مدارس ابتدائی به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

معرفی پرسشنامه اثربخشی مدیران مدارس ابتدائی

سازمانی که از مدیریت شایسته​تری برخوردار باشد، بهتر می​تواند هدف خود را برآورده سازد. زیرا امکانات برنامه​ریزی صحیح​تری ایجاد خواهد نمود. فقدان مدیریت شایسته، موجب ناهماهنگی، انحراف از هدف، اتلاف وقت و انرژی می​شود و سازمانها را به نابسامانی و از هم پاشیدگی می​کشاند (علاقه​بند،1382) .
 نقش مدیریت به​عنوان عامل اصلی ایجاد و ارتقای سطح سلامت در سازمان حائز اهمیت ویژه می​باشد. در مدارس مدیران وظایفی دارند که برای انجام این مهم باید نقش​های سازمانی و روابط بین فردی و اهداف مدرسه را به​طور روشن درک نموده و در جهت تامین نیازهای اعضای مدرسه و ارباب رجوع تلاش کنند و سازمان مدرسه را قادر به برخورد موفقیت آمیز با نیروهای داخلی و خارجی کرده تا بتواند نیروهای مخرب را نیز در جهت هدف اصلی سازمان هدایت کرده و با تامین اهداف مدرسه، سودمندی و ادامه حیات آن را تضمین کنند. به عبارت دیگر فرآیند رهبری اثری مستقیم بر توانایی سازمان در احیای نیاز کارمندان، ایجاد جو مطلوب کاری و اثربخش دارد.
ر زمینه حمایت از معلمان هورالیک بیان می​کند که، الف) مدیر باید در مقابل والدین از معلمان حمایت کند حتی اگر حق به جانب معلمان نباشد. اگر مدیری می​خواهد از معلمی انتقاد کند بایستی این انتقاد را خصوصی با او مطرح کند. ب) همچنین مدیر باید در مقابل دانش آموزان از معلمان حمایت کند، و اگر معتقد است که حق به جانب دانش آموزان است، باید خصوصی با معلم در میان بگذارد و هرگز نباید معلم را در مقابل دانش آموزان مورد انتقاد قرار دهد ( شیرازی، 1373) .
نفوذ مدیر[7] : عبارت از توانایی مدیر در تأثیر روی تصمیمات مافوق​هاست. مدیر با نفوذ، ترغیب کننده بوده و با رئیس خود به طور اثربخشی کار می​کند اما در عین حال، در فکر و عمل خود استقلال دارد. از نظر پیتر دراکر شما مجبور نیستید که رئیستان را دوست داشته باشید و او را تحسین کنید، همچنین نباید از او متنفر باشید. در هر حال، باید او را به گونه​ای اداره کنید و در او نفوذ داشته باشید که بتوانید منبعی برای موفقیت شخصی شما و موفقیت سازمان باشد (پیتر دراکر به نقل از لوبوف، ترجمة ایران نژاد، 1372) . 
ملاحظه​گری[8] : عبارت از رفتار مدیری است که دوستانه، باز و حمایت​گر      می​باشد. این وجه رفتار شبیه بُعد ملاحظه​گری در پرسشنامه توصیف جو سازمانی (OCDO) است. ملاحظه​گری بازتاب رفتار حاکی از احترام، اعتماد متقابل، همکاری و به​عبارتی ملاحظه​گری به معنای ملاطفت و خوشرویی مصنوعی و حسابگرانه نیست، بلکه توجه صادقانه نسبت به معلمان به عنوان همکاران حرفه​ای است (هوی و میسکل، ترجمة سیدعباس​زاده، 1382، ص451) .  
از نظر خلیلی شورینی (1373): ملاحظه​گری یا مراعات عبارت است از عوامل رفتاری مربوط به حمایت کنندگی رهبر، دوستی، جانبداری، مشارکت با فرودستان، نمایندگی منافع فرودستان، باز بودن ارتباطات و به رسمیت شناختن مشارکت آنها، این رفتارهای رابطه​گرا برای ایجاد و نگهداری روابط خوب با فرودستان ضروری است.
ساخت​دهی[9] : رفتاری است که مدیر به​طور واضح انتظارات کار، استانداردهای عملکرد و رویه​ها را صراحتاً تعیین می​کند. ساخت​دهی به رفتاری از مدیر اشاره   می​کند که وظیفه مدار و موفقیت مدار است. مدیر انتظارت خود را به هیات آموزش ارائه نموده و استانداردهای دقیق عملکرد را حفظ می​کند (هوی ومیسکل، ترجمة سید عباس​زاده، 1387، ص261،262) .  کرمن در تعریف ساخت​دهی بیان می​کند که این بعد منعکس کنندة درجه​ای است که شخص نقش خود و زیردستانش را برای نیل به هدف مشخص می​کند و ساخت می​دهد (کرمن، ترجمة شکرکن، 1370، ص247) .
پشتیبانی منابع[10] : پشتیبانی به وسیلة منابع، عبارت از میزان تهیة مواد و وسیلة لازم و مورد درخواست معلمان است. پشتیبانی منابع به مدرسه​ای اشاره می​کند دارای مواد و وسایل آموزشی لازم بوده و وسایل اضافی دیگر به راحتی قابل وصول است (هوی ومیسکل، ترجمة سیدعباس​زاده، 1387، ص261،263).
برای اینکه معلمان بتوانند و بخواهند که به وظایف حرفه​ای خود عمل نمایند باید از شرایط مناسب این امر برخوردار شوند که این شرایط شامل سه جزء اساسی می​باشد:
1- وسایل آموزشی که شامل تجهیزات، منابع، فضا و دیگر امکانات کمکی
 2- نظام اداری که در برگیرندة قوانین، مقررات، روابط و ارتباطات و تشکیلات می​باشد
 3- منابع انسانی که به نیازها، علایق، اعتبار و حیثیت، اختیار و پیشرفت توانایی​های کارکنان و به عبارت دیگر رضایت شغلی مربوط است.
روحیه[11] : عبارت از اطمینان، همدردی، اعتماد و احساس انجام کار است که بین هیات آموزشی وجود دارد، اشاره می​کند و در این حالت معلمان احساس خوبی به یکدیگر داشته و در عین حال احساس می​کنند که کار خود را به خوبی انجام می​دهند (هوی و میسکل، ترجمه سیدعباس​زاده، 1387، ص261،263). آنها یک واحد همبسته و منسجمی بوجود می​آورند که کار و فعالیت آموزشی خود را با شور و اشتیاق انجام می​دهند، یکدیگر را دوست دارند و به کار خود عشق می ورزند، به یکدیگر کمک می​کرده و نسبت به مدرسه خود با احساس غرور و افتخار می​کنند (هوی و میسکل، ترجمة سیدعباس​زاده،1382، ص451) . روحیه در فرایند روابط انسانی اهمیت خاصی دارد زیرا می​تواند نمایانگر وضع کلی روابط انسانی در یک سازمان باشد. روحیه مجموعه​ای از احساسات، عواطف و طرز فکر آدمی است. روحیه ممکن است مثبت یا منفی باشد، روحیة مثبت از آن کسانی است که از کار و حرفة خود راضی هستند و فکر می​کنند که خدمت آنها، هم برای جامعه مفید و مؤثر بوده و هم با افراد شایسته​ای در محیط کار خویش در ارتباط می​باشد. روحیة منفی از آن افرادی است که یأس و بدبینی در آنان سایه افکنده، و بی​اعتمادی در گفتار و رفتار آنان مشاهده می​گردد ( مافی، 1367).
تاکید علمی[12]: عبارت از فشار مدرسه برای کسب موفقیت دانش آموزان است. اهداف علمی سطح بالا ولی قابل وصول برای دانش آموزان وضع شده است، محیط یادگیری، منظم و جدی است، معلمان به توانایی دانش آموزان برای موفقیت در یادگیری اعتماد دارند، و دانش آموزان نیز سخت کار کرده و به آنهایی که از نظر علمی پیشرفت خوبی دارند احترام قائل هستند (هوی ومیسکل، ترجمه سیدعباس​زاده، 1387، ص261،263) .    
وایلز می​نویسد: مدیر مدرسه به عنوان رهبر رسمی باید بکوشد تا بینش معلمان را نسبت به روشهای مختلفی که از طریق افکار و اندیشه​های گروهی حاصل      می​شود، افزایش دهد و در جریان به وجود آوردن بهبود دائمی، رهبری رسمی باید در تحکیم یگانگی و اتحاد گروه بکوشد و فعالیت​های تجربی و علمی آنان را ارج نهد و به سرمایة اندیشه جسمی آنان بیفزاید و روح اعتماد و آرامش را در ایشان به وجود آورد (وایلز، ترجمه طوسی، 1388، ص27) .      

 

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه اثربخشی مدیران مدارس ابتدائی

نام و نام خانوادگی:
 
شماره همراه:
 
آدرس ایمیل:
   
نظر شما:
 
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: