پرسش نامه وسواس پادوا


پرسش نامه وسواس پادوا برنز، کئورتج، فورمئا و همکارانn

مشخصات فایل پرسش نامه وسواس پادوا

نام نویسنده:
برنز، کئورتج، فورمئا و همکاران
سال انتشار:
1996
تعداد سوالات:
39
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
5 درجه ای طیف لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسش نامه وسواس پادوا دارای 39 سوال و 8 مولفه می باشد.

قالب فایل سوالات پرسش نامه وسواس پادوا

روش نمره گذاری پرسش نامه وسواس پادوا به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسش نامه وسواس پادوا

اختلال وسواس فکری عملی یک اختلال اضطرابی است که با تفکرات وسواسی عود کننده و رفتارهای تکراری تظاهر می‌نماید وسواس‌های فکری، امیال تصورات یا تفکرات مقاومند، که فرد نمی‌تواند از آنها اجتناب کند اما وقتی که به ذهن فرد می‌آیند قابل تشخیص هستند و از سوی دیگر وسواس‌های عملی رفتارها و یا جریان‌های عادی تکراری اند که باید دنبال شوند و از میل برای فرونشاندن وسواس‌های فکری آشکار می‌شود. اختلال وسواس فکری عملی چهارمین تشخیص شایع روان‌پزشکی است که نسبت شیوع  طول عمر دو در صد و بالاتر را شامل می‌شود. شروع علائم معمولاً تدریجی است اگرچه تعدادی از بیماران یک شروع ناگهانی را گزارش می‌دهند تعدادی از آنها یک رویداد تسریع‌کننده را یادآوری می‌کنند و تعدادی دیگر این گونه نمی‌باشد. رویدادهای تسریع‌کننده می‌توانند شامل فشار روانی هیجانی در محیط کار و خانه افزایش سطوح مسئولیت  مشکلات سلامتی و داغ دیدگی باشند. راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی ویرایش چهارم DSM-IV-RT 2003 بیان می‌کند که ویژگی‌های اساسی اختلال وسواس فکری عملی وسواس‌های فکری یا عملی تکرارشونده اند که به اندازه‌ای شدید است که زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد(بیش از یک ساعت) یا به اختلال مهم پریشانی چشمگیری منجر  می‌شوند. فرد درباره اختلاف تشخیص می‌دهد که وسواس‌های فکری عملی و نامقبول و افراطی هستند(1). یکی از ابزارهای معروف جهت سنجش وسواس فکری-عملی پرسشنامه وسواس پادوا می باشد.

معرفی پرسش نامه وسواس پادوا

پرسشنامه وسواس پادوا با ۳۹ سوال، ارزیابی و سنجش میزان اختلال وسواس فکری و عملی می باشد. پرسشنامه وسواس پادوا می تواند ۸ عامل مربوط به وسواس فکری-  عملی را تشخیص دهد. پرسش نامه اندازه گیری میزان وسواس فکری-عملی پادوا، یا همان پرسشنامه وسواس پادوا، گرایش فرد برای نگرانی و تردید(وسواس های فکری) را در چهار حیطه عمده ارزیابی می کند: 1- الودگی و کثیف بودن، 2- وارسی کردن، 3-اختلال کنترل در فعالیتهای ذهنی و 4- نگرانی هایی در مورد فقدان کنترل رفتارهای فردی. این پرسشنامه میزان وسواس فکری-عملی آزمودنی را مورد بررسی قرار می دهد. 

گودرزی و فیروزآبادی در یک تحقیق ساختار عاملی ویرایش فارسی پرسش نامه وسواس پادوا را مورد مطالعه قرار دادند. آن ها مشاهده کردند که پرسش نامه وسواس فکری-عملی پادوا شامل 4 عامل می باشد: عامل اول کنترل ناقص در فعالیتهای روانی(18 ماده)، با تببین واریانس 9/24%، عامل دوم رفتارهای وارسی کردن(14 ماده)، با تبیین واریانس 2/8%، عامل سوم ارگ ها و نگرانی در مورد فقدان کنترل در طی رفتارهای حرکتی(12 ماده)، با تبیین واریانس 7/4% و چهارمین عامل آلودگی(10 ماده)، با تبیین واریانس 6/4%(8).

مختصری در مورد روش نمره گذاری پرسش نامه وسواس پادوا

پاسخ های آزمودنی ها به هر ماده در پرسشنامه وسواس پادوا یک پیوستار پنج درجه ای (0=ابدا، 1=کمی، 2=تاحدودی، 3=زیاد و 4=خیلی زیاد) درجه بندی شده است. اشترنبرگر و بارنس(11) ضرایب همسانی درونی پرسشنامه وسواس فکری-عملی پادوا (پرسشنامه وسواس پادوا) و خرده مقیاس های این پرسشنامه  را بر روی 678 دانشجوی آمریکایی(آلفای کرونباخ بالای 80/0 و نه برای خرده مقیاس ارگ ها و نگرانی ها؛ بیسرو گلا و همکاران(7) ضرایب همسانی درونی را بر روی بیماران 

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسش نامه وسواس پادوا

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: