پرسشنامه رشد استدلال (قضاوت) اخلاقی


پرسشنامه رشد استدلال (قضاوت) اخلاقی رست و همکاران n

مشخصات فایل پرسشنامه رشد استدلال (قضاوت) اخلاقی

نام نویسنده:
رست و همکاران
نام لاتین:
DIT
سال انتشار:
1972
تعداد سوالات:
42
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
5 درجه ای طیف لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه رشد استدلال (قضاوت) اخلاقی دارای 3 مولفه می باشد.

روش نمره گذاری پرسشنامه رشد استدلال (قضاوت) اخلاقی

روش نمره گذاری پرسشنامه رشد استدلال (قضاوت) اخلاقی به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسشنامه رشد استدلال (قضاوت) اخلاقی

رشد اخلاق در طول قرنها از مهمترین مسائل اجتماعی مورد توجه بوده است . نظریه پردازان بزرگ اوایل قرن بیستم اخلاق را وسیله‌ای برای رشد اجتماعی به حساب آورده اند . مطابق نظر مک دوگال (1928) رشد اخلاقی از مسائل عمده روانشناسی اجتماعی است . از نظر فروید (1930) احساس گناه مهمترین مساله اجتماعی است .

اولین  تحقیقات روانشناسی در رشد اخلاق در سالهای 1928-1930 به وسیله دو روانشناس به نامهای هارتشورن و می انجام گرفت و پس از آن تحقیقات پیاژه در رشد اخلاق در سالهای 1932 در کتابی به نام داوریهای اخلاقی کودکان منتشر شد . سپس روانشناس دیگری به نام لورنس کلبرگ از حدود سال 1948 تاکنون در این زمینه مطالعات گسترده ای انجام داده است .

در نتیجه تحقیقات چندین ساله هارتشورن و می در زمینه رشد اخلاق در دبیرستانها پیچیدگی رشد اخلاقی در کودکان و نوجوانان مشخص شد و اهمیت مساله هر چه بیشتر آشکار گردید .

نظریه ای که مستقیماً تحقیقات اخیر رشد اخلاق را تقویت می‌کند ، مربوط به پیاژه است که از نظریه عمومی او در مورد رشد شناخت نشأت می‌گیرد . تحقیقات پیاژه در زمینه رشد اخلاق نتیجه بیش تز شنجاه سال مطالعه و تحقیق است .

 

نظریه پیاژه و کلبرگ

اخلاق از نظر پیاژه مانند هوش در قالب مراحلی نظام دار و پی در پی رشد می‌کند که به رشد شناختی کودک وابسته است و هر مرحله جدید در رشد شناختی سطح بالاتری از آگاهی اخلاقی را به دنبال خواهد داشت .

پیاژه حاصل مشاهدات خود را از قضاوتهای اخلاقی کودکان در کتاب داوریهای اخلاقی کودکان جمع آوری کرده است . این کتاب شامل چهار بخش است :

1.   اولین بخش این گزارشها مربوط به نگرش کودکان به قوانین بازی هنگام بازی کردن با مهره‌ها (تیله بازی) است .

2.  دومین و سومین قسمت گزارشها مربوط به تحلیل نگرش کودکان نسبت به قوانین است . منتهی از طریق داستانهایی که برای آنها شرح داده شده است .

3.   در آخرین فصل کتاب پیاژه یافته‌های خود را خلاصه می کند .

به طور کلی این کتاب یک نظریه رشد است که دو مرحله پی در پی اخلاقی ؛ اخلاق واقع گرا و اخلاق نسبی گرا را شامل می شود  پیاژه در کتاب داوریهای اخلاقی کودکان نگرش کودکان را در مورد قوانین از طریق مشاهده رفتار و باورهای آنان در مورد قوانین بازی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و بسیاری از جنبه های رشد اخلاقی آنان را بررسی کرده است .

از نظر پیاژه کودکان تا حدود دو سالگی فقط با مهره ها بازی می کنند و هیچ گونه قانونی بر فعالیتهای آنها حکمفرما نیست . این بازیها ممکن است به نوعی تقلید و تکرار از الگو یا نوعی رفتار حرکتی باشد ولی هیچ گونه آگاهی نسبت به قوانینی که در بازی حاکم است وجود ندارد .

کودک بین دو تا شش سالگی بزرگترها را نگاه می کند که با مهره ها بازی می کنند و شروع به تقلید آداب بازی از آنها می‌کند . به کار بستن قوانین در این مقطع بسیار خودمدارانه است . کودک فقط آنچه را که دیده است تقلید می‌کند ، کشیدن دایره ، گذاشتن مهره‌ها ، هدف گیری و زدن آنها ، حتی اگاهی نسبت به اینکه از بازی کنار گذاشته شده است نیز به عنوان یک فعالیت اجتماعی وجود ندارد . به اعتقاد پیاژه کودکان حتی در یک بازی جمعی مثل تیله بازی نیز هر یک قواعد بازی را به شیوه خود رعایت می‌کنند و در پایان تمام اعضای گروه برنده می‌شوند . پیاژه دو مرحله گسترده از رشد اخلاقی را بین سنین شش تا دوازده سالگی مشخص کرده است .

واقع گرایی در برابر نسبی گرایی پیاژه معتقد است محدودیتهای شناختی کودک تا حدود هفت هشت سالگی باعث می‌شود که او وجودی بیرونی برای قوانین قائل شود و آن را غیرقابل تغییر بداند . کودک در این سن تفاوتی بین قوانین اخلاقی و فیزیکی نمی‌شناسد و نمی‌تواند قوانین اخلاقی را وسیله ای برای پیشبرد اهداف و ارزشهای انسانی به شمار آورد . به نظر پیاژه در این مرحله کودک قوانین را اضطراری و جبری و اطاعت از آنها را واجب و مقدس می‌داند . کودک علاوه بر دریافت قوانین به عنوان حقیقتی مطلق و بیرونی در مراحل اولیه رشد اخلاقی تصور می‌کند که والدین و بزرگسالان ، مقدس ، همه چیزدان و کاملند . این نگرش در مورد بزرگسالان همراه با واقعگرایی اخلاقی کودک باعث می‌شود که قوانین را غیرقابل تغییر و مقدس بداند .

از این مرحله به بعد قضاوت کودک بر اساس نتیجه اعمال نخواهد بود بلکه انگیزه انجام دادن عمل در قضاوت اخلاقی مداخله می‌کند و از این به بعد کودکی که یک فنجان را شکسته بر حسب انگیزه عملش ممکن است از کودکی که ده فنجان را شکسته است گناهکارتر باشد .

لورنس کلبرگ نظریه ای در رشد اخلاق مطرح می‌کند که شکل تکامل یافته‌ای از نظر پیاژه در مورد تفاوت بین واقعگرایی و نسبی گرایی اخلاقی است . کلبرگ نیز مجموعه ای از موقعیتهای مختلف را طراحی کرد که بیانگر معماهای اخلاقی ست . این معماها به کودکان داده می شود و پاسخ آنها با مراجعه به طبقه بندی سه گانه اخلاق پیش قراردادی و اخلاق مافوق قراردادی درجه بندی می شود .

کلبرگ مانند پیاژه معتقد است که تواناییهای ذهنی شناختی افراد مراحل رشد اخلاقی آنان را تعیین می‌کند و رشد اخلاقی افراد حاصل تاثیر متقابل رشد شناختی آنها با محیط اجتماعی است .

پیاژه بر اساس نظریه شناختی خود به مربیان توضیه می‌کند که در برنامه ریزی های آموزشی خود رشد اخلاقی کودکان را در نظر داشته باشند . کلبرگ نیز معتقد است که برای تشخیص و ارزیابی واکنشهای کودک در موقعیتهای اخلاقی و در برنامه ریزی پرورش شخصیت کودک باید از سطح رشد اخلاقی آنان مطلع باشیم .

معرفی پرسشنامه رشد استدلال (قضاوت) اخلاقی

آزمون رشد استدلال اخلاقی شامل داستانهایی درباره مسایل اجتماعی است، در این آزمون بعد از هر داستان سؤالهایی مطرح شده است که پاسخ درست یا نادرستی ندارند، بلکه تنها نظر و عقیده آزمودنی را درباره آن سؤالات جویا شده است. آزمودنی باید پس از خواندن هر داستان درجه اهمیت هریک از ۱۲ سؤالی را که در تصمیم گیری و حل مسأله مورد توجه قرار می گیرد با موارد خیلی کم، کم متوسط، زیاد، بسیار زیاد مشخص کند. سرانجام آزمودنیها باید چهار سؤال از مهم ترین سوالات درجه بندی شده را به ترتیب اولویت انتخاب کنند. هریک از این انتخابها، نحوه استدلال آزمودنیها را بیان می کند.

برای پاسخگویی به پرسشنامه رشد استدلال اخلاقی، ابتدا داستانی در مورد مردی که می خواهد یک خودرو سواری بخرد، مطرح می شود و از آزمودنیها خواسته می شود که این داستان را بخوانند و تمرین کنند، تا با روش پاسخگویی به این پرسشنامه آشنا شوند و پس از اینکه آزمونگر مطمئن شد آزمودنیها نحوه پاسخگویی را فراگرفته اند به آنها اجازه می دهد که به پرسشنامه رشد قضاوت اخلاقی جواب دهند. پاسخگویی به این پرسشنامه 40-30 دقیقه به طول می انجامد.

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه رشد استدلال (قضاوت) اخلاقی

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: