پرسشنامه رفتار اطلاع یابی


پرسشنامه رفتار اطلاع یابی  کریمیn

مشخصات فایل پرسشنامه رفتار اطلاع یابی

نام نویسنده:
کریمی
سال انتشار:
1390
تعداد سوالات:
14
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
5 درجه ای طیف لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه رفتار اطلاع یابی ندارد

قالب فایل سوالات پرسشنامه رفتار اطلاع یابی

روش نمره گذاری پرسشنامه رفتار اطلاع یابی به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسشنامه رفتار اطلاع یابی

رفتار اطلاع یابی صحیح، یعنی شناسایی درک نیاز اطلاعاتی، شناسایی منابع عمده اطلاعاتی، چگونگی دستیابی به آنها و بهره گیری مؤثر از آنها (فتاحی، ۱۳۸۳) دارد، مجموعه فعالیت های انسان در رابطه با منابع اطلاعات و مجراهای اطلاعاتی که شامل مواردی چون شناسایی منابع اطلاعاتی، مکان یابی، جستجو و استفاده از آنها برای رفع نیازهای اطلاعاتی است، رفتار اطلاعاتی قلمداد می شود (ویلسون و استریت فیلد ،۲۰۰۰). ویلسون چهار نوع رفتار رفتار اطلاعاتی، رفتار اطلاع جویی، رفتار اطلاع یابی و رفتار استفاده از اطلاعات را از یکدیگر متمایز می کند. رفتار اطلاعاتی عبارتست از کل رفتار انسان در ارتباط با منابع و مجراهای اطلاعاتی شامل اطلاع یابی فعال و غیرفعال و کاربرد اطلاعات. از این رو، رفتار اطلاعاتی شامل ارتباط رو در رو با دیگران و نیز دریافت منفعلانه اطلاعات مثل تماشای آگهی های تلویزیونی بدون قصد انجام کاری با اطلاعات خاص است. رفتار اطلاع جویی عبارت است از جستجوی هدفمند اطلاعات به منظور ارضای هدفی خاص در جریان جستجو، فرد ممکن است با نظامهای اطلاع رسانی دستی (مانند روزنامه یا کتابخانه) یا با نظام های مبتنی بر رایانه (وب جهان گستر) در تعامل باشد. رفتار اطلاع یابی سطح جزئی تر رفتار به کار گرفته شده از سوی جستجوگر در تعامل با نظامهای اطلاع رسانی است. رفتار اطلاع یابی شامل تمام تعاملها با نظام، خواه در سطح تعامل انسان با رایانه (مثل استفاده از موشواره و انتخاب پیوندها)، خواه در سطح انتزاعی است (مثل اتخاذ یک راهبرد جستجوی بولی یا تعیین معیارهایی برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک از دو کتابی که از مکان های همجوار قفسه یک کتابخانه انتخاب شده، سودمندتر است که اعمال ذهنی، نظیر قضاوت در مورد ربط داده ها یا اطلاعات بازیابی شده را نیز شامل می شود. رفتار استفاده از اطلاعات، متشکل از اعمال فیزیکی و ذهنی مبتنی بر اطلاعات راه یافته به درون پایگاه معرفتی شخص است. بنابراین شامل اعمال فیزیکی مانند علامت گذاری بخش هایی از یک متن برای نشان دادن اهمیت آنها و نیز اعمال ذهنی مثل مقایسه اطلاعات جدید با دانش موجود است (به نقل از نوکاریزی و داورپناه، ۱۳۸۵).  پرسشنامه رفتار اطلاع یابی کریمی، برای سنجش رفتار  اطلاع یابی طراحی شده است که در ادامه مطلب آمده است.

معرفی پرسشنامه رفتار اطلاع یابی

پرسشنامه رفتار اطلاع یابی دارای 14 سوال بوده و هدف آن سنجش رفتار اطلاع یابی می باشد. این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت (اصلاً،0؛ خیلی کم 1؛ کم،2؛زیاد،3؛ خیلی زیاد؛4) می ­باشد. 

کریمی (1390 ) در پژوهش خود برای اعتباریابی این ابزار روایی صوری و محتوایی آن را توسط متخصصین علم اطلاعات و دانش شناسی سنجیده و در نهایت پرسشنامه حاضر به تایید رسید . همچنین پایایی آن را به روش آلفای کرانباخ بالاتر از 0.7 محاسبه کرده است .

مختصری در مورد روش نمره گذاری پرسشنامه رفتار اطلاع یابی

نمره گذاری این پرسشنامه در طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد که از 0 تا 4 نمره گذاری شده است. گزینه های این پرسشنامه به ترتیب اصلا، خیلی کم، کم، زیاد و خیلی زیاد است که به ترتیب از 0 تا 4 نمره تعلق می گیرد. روش نمره گذاری پرسشنامه رفتار  اطلاع یابی به طور کامل داخل فایل توضیح داده شده است

نمونه سوالات پرسشنامه رفتار اطلاع یابی :

1-تا چه اندازه روزآمد نبودن برخی منابع موجود را در دستیابی به اطلاعات خود موثر می دانید؟

2-تا چه اندازه معتبر بودن بعضی از سایت های موضوعی را در دستیابی به اطلاعات خود موثر می دانید؟

3-تا چه اندازه بازخوانی بیشتر سایت ها را در دستیابی به اطلاعات خود موثر می دانید؟

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه رفتار اطلاع یابی

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: