پرسشنامه هویت قربانی


پرسشنامه هویت قربانی نیما قربانیn

تعریف مفهومی پرسشنامه هویت قربانی

معرفی پرسشنامه هویت قربانی

اندیشمندان و صاحب نظران مختلف ، هر یک بر مبنای مبانی فکری و معرفتی خود ، برداشت و تبیین خاصی از مفهوم و ماهیت هویت بیان داشته اند که عمدتاً بیانگر نوع نگاه و دیدگاه  خاص آنها نسبت به این پدیده می باشد . قبل از پرداختن به این تعاریف و تبیین ها ، شاید توجه به ریشه لغوی و واژه شناختی کلمه هویت بتواند بهتر ما را به دلالت های معنایی و مفهومی آن هدایت کند .

در فرهنگ دهخدا ( 1341 ) هویت به معنای تشخیص و وجود خارجی آمده و تاکید شده که هویت گاه بر ماهیت و تشخیص اطلاق می گردد که حقیقت جزئیه است و گاه به معنای وجود خارجی است . فرهنگ عمید ( 1382 ) نیز هویت را در معانی حقیقت شی یا شخص که مشتمل بر صفات جوهری او باشد ، شخصیت ، ذات ، هستی و وجود منسوب به هو آورده است . اما واژه هویت به مفهوم امروزی آن برای اولین بار توسط فروید[1] به صورت کاملاً تصادفی مورد استفاده قرار گرفته و آن را با معنای ضمنی روانی و اجتماعی آمیخته کرده است . در واقع ، از نظر فروید، هویت به ارزش های منحصر به فردی اشاره می کند که با عنایت و اتکاء به گذشته ویژه و منحصر به فرد شخص پدید می آید ( محسنی ، 1375 ) . بعد از فروید ، اریکسون[2] معروف ترین اندیشمندی است که تلاش کرده است تا در قالب نظریه روانی ـ اجتماعی[3] خود ، تبیینی دقیق و جامع از مفهوم هویت ارائه دهد . از دیدگاه این صاحب نظر نوجوان باید " بین آن تصور و برداشتی که از خود دارد ، هماهنگی ایجاد کند " ( اریکسون ، 1956 : 94) . از اینرو ، اریکسون تاکید می کند که هویت زمانی حاصل می شود که " فرد به یک احساس منسجم از اینکه در زندگی به دنبال چه چیزی است ، دست یافته باشد . از سوی دیگر ، اگر ابهامات بیش از حد درباره تعهدات و ارزش های کنونی برای فرد مطرح باشد ، نتیجه آن بحران هویت[4] است " ( میلر ، 1379 : 138 ) . در واقع ، اگر جوان " در یکی کردن نقش ها در موقعیت های متفاوت چنان مؤفق شود که در ادراک از خویش به تداوم برسد ، هویت ایجاد شده است . اگر نتواند در جنبه های مختلف به ایجاد حس پایداری برسد ، آشفتگی نقش ایجاد می شود " ( بیلر ، 1369 : 113 ). با توجه به مطالب فوق است که اریکسون ( 1968 ) تاکید می کند که اصولاً هر عامل رشدی که به جوان کمک کند تا با اطمینان از خود ، متوجه شود که از سایر افراد مجزا و متمایز است و در حد معقولی دارای ثبات رأی و یکپارچگی رفتاری است و در عین حال ، خود را شبیه به تصوری بداند که دیگران از او دارند ، احساس هویت کاملی از خود در فرد به وجود می آید . متقابلاً هر عاملی که در استنباط های جوان از خود اختلال ایجاد کند ، باعث سردرگمی یا آشفتگی هویت می گردد. مجموعاً آنکه اریکسون با تبیین دیدگاهی از رشد که به خود فرد و عوامل فرهنگی و اجتماعی پیرامونی وی می پردازد ، معتقد است که جوان " در تلاش است تا این موضوع را کشف کند که واقعاً  "که هست " و دیگران چگونه او را می بینند " ( رهنما و عبدالملکی ، 1387 : 35 ) . .....

تعدادی از نمونه سوالات پرسشنامه هویت قربانی:

1- از خودم می پرسم که من واقعا چه نوع شخصی هستم.

2- به نظر می رسد که دیگران نظرشان در مورد من عوض می شود.

3- کاملا می دانم که در زندگی ام باید چه کار کنم.

 

توضیحات: با خرید پرسشنامه هویت قربانی یک مقاله علمی و پژوهشی فارسی به صورت Word و سه پروپوزال مربوط به موضوع هویت و سبکهای هویت که به صورت فایل Word است دریافت کنید.

 

[1] )Freud

[2] ) Erikson

[3]) psycho – social   theory

[4] ) identity  diffusion

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه هویت قربانی

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: