اثربخشی بازی های رایانه ای مبتنی بر راهبرد مهندسی معکوس بر میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه


نویسنده
محمدرضا صفاريان طوسی *، حميد طاهر نشاط دوست، غلامرضا منشئی ، هوشنگ طالبی
سال انتشار:

چکیده مقاله

مقدمه: بازی های رايانه‌ای به عنوان يکی از روش های مفيد برای بهبود نقص توجه شناخته شده است. هدف اين پژوهش بررسی اثربخشی بازی های رايانه ای مبتنی بر راهبرد مهندسی معکوس بر ميزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بود. روش: پژوهش حاضر نيمه آزمايشی با طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری اين پژوهش شامل کليه دانش آموزان دختر و پسر کلاس چهارم تا ششم مراجعه کننده به دفتر مشاوره احياء شهر مشهد مبتلا به اختلال نقص توجه بودند. از ميان آنان 30 دانش آموز مبتلا به اختلال نقص توجه با روش نمونه گيری تصادفی ساده انتخاب و صورت تصادفی به دو گروه آزمايش و کنترل تقسيم شدند. گروه آزمايش 12 جلسه 60 دقيقه‌ای تحت آموزش به کمک بازی های رايانه‌ای مبتنی بر مهندسی معکوس قرار گرفت و گروه گواه طی اين مدت آموزشی دريافت نکرد. شرکت‌کنندگان در اين پژوهش پرسشنامه SNAP-IV و آزمون هوش ريون سياه و سفيد را به عنوان پيش آزمون و پس آزمون تکميل کردند. يافته ها: تحليل داده ها با استفاده از آزمون آماری کوواريانس تک متغيری نشان داد ميان دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (05/0p<). به عبارت ديگر بازی های رايانه ای مبتنی بر راهبرد مهندسی معکوس باعث کاهش نشانه های اختلال نقص توجه شده است. نتيجه گيری: بر اساس يافته ها کودکان گروه آزمايش نسبت به گروه گواه عملکرد قوی تری در توجه داشتند. بنابراين توصيه می‌شود مسئولين برنامه هايی برای بهبود توجه اين کودکان با استفاده از اين رويکرد تدارک ببينند.


فرم ثبت نظرات شما

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
 

نظرات کاربران:

تاکنون نظری برای این مقاله ثبت نشده است