تأثیر بازی های رایانه‌ای با محتوای متفاوت خشونت بر میزان IgA ترشحی، کورتیزول بزاقی و درجه حرارت بدن


نویسنده
احمد علی پور ، مژگان آگاه هريس، محمد سيادتی ، احمد علی نوربالا
سال انتشار:

چکیده مقاله

از آنجا که استفاده از بازي­های الکترونيکی خشونت ­ آميز به عنوان منبعی استرس ­ زا به­طور گسترده در ميان کودکان و بزرگسالان رواج يافته است، پژوهش حاضر به­منظور بررسی تأثير انواع بازي­های رايانه ­ ای با محتوای متفاوت خشونت بر سلامت دختران و پسران مقطع راهنمايی انجام شد.

  روش­: اين پژوهش مطالعه­ای تجربی از نوع پيش­- و پس­آزمون با گروه کنترل است. به اين منظور 209 دانش­آموز با دامنه سنی 15-12سال به روش نمونه ­ برداری تصادفی چندمرحله ­ ای از ميان مدارس راهنمايی مناطق 22گانه شهر تهران انتخاب و به 9 گروه تقسيم شدند. 8 گروه به مدت 40 دقيقه به بازی با انواع بازي­های رايانه­ای درجه ­ بندی شده از نظر محتوای خشونت (در دو سطح؛ با- و بدون موسيقی) پرداختند. درجه حرارت بدن 10 دقيقه قبل از شروع بازی و 5 دقيقه مانده به پايان بازي­ و کورتيزول ترشحی و IgA ترشحی، 5 دقيقه بعد از بازی به­عنوان شاخص­های سلامتی آزمودني­های گروه‌های آزمايشی و گروه کنترل (بدون بازی و در حالت استراحت) اندازه‌گيری شد. همچنين کليه آزمودني­ها به گويه‌های پرسش­نامه شخصيت نوجوانان آيزنک پاسخ دادند.

  يافته­ها: بازي­های رايانه­ای پرخشونت باعث کاهش سطح IgA ترشحی، افزايش کورتيزول و افزايش درجه حرارت بدن به واسطه وارد شدن استرس حاد به بدن با توجه به سنخ شخصيتی و جنسيت ‌شدند.

  نتيجه­گيری: شاخص­های سلامتی يا تغييرات نوروايمونواندوکرينی آزمودني­ها، متاثر از وجود يا عدم وجود موسيقی متن بازی، نوع بازی از نظر محتوای خشونت، سنخ شخصيتی و جنسيت آزمودني­ها است.


فرم ثبت نظرات شما

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
 

نظرات کاربران:

تاکنون نظری برای این مقاله ثبت نشده است