پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا و همکاران


پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا و همکاران  لاگواردیا و همکارانn

مشخصات فایل پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا و همکاران

نام نویسنده:
لاگواردیا و همکاران
سال انتشار:
تعداد سوالات:
21
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
5 درجه ای لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا و همکاران دارای مولفه های خودمختاری، شایستگی، ارتباط می باشد.

قالب فایل سوالات پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا و همکاران

روش نمره گذاری پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا و همکاران به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا و همکاران

"نظریه خودتعیینی"(دسی و ریان، 2000) به طور ویژه ای به تحلیل و شناسایی علل و دلایل رفتارها در قالب نیات، اهداف، هیجانات و شناختی که موجب آن رفتار می شود، می پردازند(ریان و دسی، 2002). و پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا و همکاران طبق این نظریه ساخته شده است. این نظریه بر این فرض استوار است که ارگانیسم زنده دارای یک نظام اولیه، درونی و اساسی از نیازهای روانشناختی می باشد که در طول رشد و تعامل بیشتر ارگانیسم با محیط، پیچیده تر می شوند؛ تا آنجا که به صورت نظام های پیچیده تری از رفتار در می ایند(دسی و ریان، 2000). این نیازها عبارتند از: نیاز به استقلال، شایستگی و پیوستگی. طبق نظریه "نیازهای اساسی روانشناختی" که به عنوان نظریه ای در نظریه ای در نظریه خودتعیینی( دسی و ریان، 2000) مطرح شده است، این سه نیاز جهانی بوده و در تمامی فرهنگها و اعصار وجود دارند و در واقع این سه نیاز به مانند خوراک روانشناختی و درونی برای رشد و یکپارچگی و بهزیستی روانی لازم و ضروری اند(دسی و وانستینکیست، 2004). به همین منظور مقیاس نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا و همکاران طراحی شده است. این پرسشنامه در زمینه های مختلف زندگی، کار و تحصیل به کار می رود و سوالات آن طبق هر یک از زمینه ها منطبق می شود.

"نیاز به استقلال" به عنوان ادراک خود به عنوان منبع رفتارهای خویش و "نیاز به تجربه انتخاب" و اغازگر بودن در انجام فعالیتها و داشتن احساس عدم اجبار یا مهار شدن در اعمال فرد تعریف می شود(شیخ الاسلامی، 1390؛ ریان و دسی، 2002؛ نیمیک و ریان، 2009). نیاز به "شایستگی" منعکس کننده نیاز به موثر بودن فرد در تعاملات با محیط اجتماعی، کسب فرصت برای تمرین و ابراز توانایی های خویش،توانایی دسترسی به پیامدهای مطلوب و احساس قابلیت تاثیرگذاری و تسلط بر محیط می باشد(گانیه، 2003؛ الیوت، مک گریگور و تراش، 2002؛ ریان و دسی، 2002؛ سل ایبارا-رویلارد و کوییپر، 2011). نیاز به "پیوستگی" شامل نیاز به داشتن روابط مثبت و حس تعلق به گروه یا جامعه(لاگاردیا، ریان ، کوچمن و دسی، 2000) و همچنین احساس پذیرفته شدن از سوی افرادی که علائق مشترکی با فرد دارند(کراپ، 2005) می باشد.

ریان و دسی در نظریه "خودتعیین گری" انسان را موجودی فعال، دارای نیازهای روانشناختی ویژه، انگیزه ای درونی برای رفع نیازهای خود و گرایشی ذاتی برای تسلط بر محیط پیرامون خود می دانند که بهزیستی او در گرو ارضای سه نیاز ذاتی، بنیادی و جهان شمول خودمختاری(انتخاب ازادانه اعمال)، شایستگی(تسلط بر اعمال) و احساس تعلق(برقراری رابطه با افراد مهم و برخورداری از حمایت آنان) است(3). مطابق با نظریه خودتعیین گری، فرصتها برای تجربه خودمختاری، برای بهزیستی ضروری است. برای مثال، ورونایو، کوستنز و آبلا(13) شایستگی، ارتباط و خودمختاری در میان کودکان کلاس سوم و هفتم را بررسی کردند. نتایج نشان داد شایستگی، ارتباط و خودمختاری به صورت همزمان با سطوح بهزیستی رابطه دارند. چیرکو و همکاران(14) در یک مطالعه بین فرهنگی با دانش آموزان از ملل مختلف صرف نظر از فرهنگ یا جنسیت رابطه مثبتی بین خودمختاری با بهزیستی به دست آورند.

معرفی پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا و همکاران

پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا و همکاران(23) از 21 گویه تشکیل شده است که سه نیاز روانشناختی خودمختاری، شایستگی، ارتباط را می سنجند. گویه ها بر اساس لیکرت پنج درجه ای از کاملا غلط "1" تا کاملا درست "5" تنظیم شده اند. ضریب آلفای این پرسشنامه در پژوهش دسی و همکاران(18) 83/0 برای کل مقیاس به دست آمد.

 

پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا و همکاران به همراه روش نمره گذاری، تفسیر، نسخه لاتین پرسشنامه و در قالب فایل Word آماده شده است که به محض پرداخت موفق لینک دانلود آن در اختیار شما قرار می گیرد.

مختصری در مورد روش نمره گذاری پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا و همکاران

در پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا و همکاران تعدادی از سوالات دارای نمره گذاری معکوس هستند. نمره گذاری پرسشنامه در طیف لیکرت 1 تا 5 است که توضیحات کامل آن در فایل همراه گفته شده است. ضمن اینکه سوالات پرسشنامه به تفکیک مولفه ها مشخص شده است.

نمونه سوالات پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا و همکاران :

 پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا و همکاران در زمینه های مختلف کاری، تحصیلی و زندگی روزمره طراحی شده است که در اینجا سوالات مربوط به نسخه زندگی روزمره را قرار می دهیم.

لطفا هر یک از عبارات زیر را خوانده و دور عددی که به بهترین نحو  احساسات شما را در مورد زندگی بیان می کند را انتخاب کنید.
1 احساس می کنم درانتخاب نحوه زندگی کردن آزادی دارم.
2 اطرافیانم را واقعا دوست دارم.
3 غالبا احساس شایستگی نمی کنم.
4 احساس می کنم در زندگی ام تحت فشار قرار دارم.
5 به باور اطرافیان، در کارهایم موفق هستم.
6 با افرادی که آشنا می شوم، رابطه خوبی دارم.
7 تا حدود زیادی در خودم هستم و روابط اجتماعی زیادی ندارم.
8 عموما در بیان نظرات و عقاید راحت هستم.
9 افرادی که مرتبا با آنها تعامل دارم را مثل دوستان خودم می دانم.
10 اخیرا توانسته ام مطالب و موضوعات جدید و جالبی را یاد بگیرم.
11 در زندگی روزمره، اکثر اوقات مجبورم آنچه را که به من گفته شده است را انجام دهم.
12 اطرافیانم به من توجه می کنند.(برایم اهمیت قائل هستند).
13 بیشتر روزها به خاطر کارهایی که انجام داده ام، احساس رضایت می کنم.
14 افرادی که در زندگی روزمره با آنها تعامل دارم، به احساساتم توجه می کنند.
15 در زندگی فرصت نشان دادن توانایی ها خود را ندارم.
16 افرادی که با آنها صمیمی هستم، زیاد نیستند.
17 احساس می کنم که در موقعیتهای روزانه می توانم تا حدود زیادی خودم باشم.
18 ظاهرا افرادی که با آنها تعامل دارم، مرا دوست ندارند.
19 من اغلب احساس توانمندی نمی کنم.
20 امکان انتخاب زیادی ندارم تا درباره چگونگی انجام کارهای روزانه ام تصمیم بگیرم.
21 مردم با من خیلی دوستانه برخورد می کنند.

 

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی لاگواردیا و همکاران

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: