آزمون نظریه ذهن استیرنمن


آزمون نظریه ذهن استیرنمن  استیرنمنn

مشخصات فایل آزمون نظریه ذهن استیرنمن

نام نویسنده:
استیرنمن
سال انتشار:
1999
تعداد سوالات:
38
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

آزمون نظریه ذهن استیرنمن اطلاعاتی راجع به گستره درک اجتماعی، حساسیت و بینش کودک، همچنین میزان و درجه ای که وی قادر است احساسات و افکار دیگران را بپذیرد، فراهم می آورد.

قالب فایل سوالات آزمون نظریه ذهن استیرنمن

روش نمره گذاری آزمون نظریه ذهن استیرنمن به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی آزمون نظریه ذهن استیرنمن

یکی از موضوعات مهم در روابط بین فردی و درون فردی که جایگاه مهمی در روان شناسی تحولی نگر دارا می باشد، شناخت اجتماعی است. شناخت اجتماعی[1] همه مهارتهای مورد نیاز کودک برای درک تمایلات، هیجانات و احساسات کودکان و بزرگسالان دیگر را در بر می گیرد(سبولا و ویشارت[2]، 2008). باید دانست که تحول شناخت اجتماعی و یا درک بهتر از روانشناسی انسانها با تحولاتی که در محتوی و سطح سازمان یافتگی نظریه ذهن در کودکان رخ می دهد، مشخص می گردد؛ به عبارت دیگر، شناخت اجتماعی و روابط اجتماعی موفق مستلزم داشتن مکانیسمی خاص جهت درک حالات درونی دیگران و پردازش حالات ذهنی آنها بوده که نظریه ذهن با دارا بودن این توانایی اختصاصی در تحول شناخت اجتماعی؛ نقش حیاتی دارد(کاکاجویباری، شقاقی و برادران، 1391).

یکی از مولفه های اصلی شناخت اجتماعی، نظریه ذهن[3] (TOM) است که به طور گسترده به توانایی درک هیجانات، انگیزه ها، افکار و متعاقب آن درک رفتارهای دیگران اشاره دارد(گریشام، هنری، ویلیامز و بیلی[4]، 2010). این توانایی شامل سه سطح می باشد: سطح یک: نظریه ذهن مقدماتی، یعنی سطح اول با بازشناسی عواطف و وانمود، سطح دو: اظهار اولیه یک نظریه ذهن واقعی، یعنی نظریه ذهن سطح دوم یا باور غلط اولیه و درک باور غلط و سطح سه: جنبه های پیشرفته تر نظریه ذهن.سطح سوم یا درک باور غلط ثانویه یا درک شوخی(درویشی، علیلو، بخشی پور، فرنام و بهرامخانی، 1392).

ولمن[5](2006) در خصوص اهمیت نظریه ذهن معتقد است که نظریه ذهن پیش نیازی برای درک محیط اجتماعی و لازمه درگیری در رفتارهای رقابت آمیز است. افزون بر این، در پژوهشهای مختلف تاثیرات نظریه ذهن بر خودتنظیمی و مهارتهای حل مساله(اسپرلینگ، والز و هیل[6]، 2009)، فرآیندهای اجرایی(کول و میچل[7]، 2008)، خودپنداره(بوساکی[8]، 2005)، تشخیص بازنمود از واقعیت(لیلارد[9]، 2005)، کفایت اجتماعی[10] و مهارتهای بین فردی، هیجانات(بلوم[11]، 2003)، تفسیر و درک تصاویر مبهم(پوپر، میچل و اکرود[12]، 2008)، رفتارهای جامعه پسند، همدلی و همدردی[13](کارپنتر، پنینگتون و راجرز[14]، 2010)، مشخص شده است.

نظریه ذهن در قلب روابط اجتماعی قرار دارد و در درک آنچه مردم بدان نمی اندیشند(همانند اخلاقیات، کنایه، شوخی، دست انداختن، دروغ، اشتباه و فریب) اهمیت دارد(خانجانی و هداوندخانی، 1388). برخی توانایی های شناختی از جمله هوش، ظرفیت پردازش و حافظه بر نظریه ذهن اثر می گذارند. حافظه در یادآوری تجارب گذشته به منظور قضاوت مقاصد نقش موثری دارد(برایت-پال، جارولد و ورایت[15]، 2008). دیگر عامل تاثیرگذار بر عملکرد نظریه ذهن، بیان افکار و مقاصد است(وایمر و پرنر[16]، 1983). نظریه ذهن با مهارتهای تعامل اجتماعی و اطلاعات عمومی نیز ارتباط دارد(باراگان، لورنز، اوارو و ابیولز[17]، 2011). افراد از لحاظ توانایی نظریه ذهن به درجات مختلف روی یک پیوستار قرار دارند. در یک سر پیوستار با نظریهذهن پیشرفته و در سر دیگر آن با نقص در نظریه ذهن مواجه اند. در واقع در تحول نظریه ذهن عوامل مختلفی دخالت دارند. گاه شرایط آسیب زا موجب بروز نقص در این توانایی فراشناختی پیشرفته می شود؛ در حالی که دیگر توانایی های شناختی فرد سالم است(شکفته، رفیعی نیا و صباحی، 1393).

معرفی آزمون نظریه ذهن استیرنمن

معرفی آزمون نظریه ذهن
آزمون نظریه ذهن 38 سوالی توسط استیرنمن[18](1999) ساخته شده است. فرم اصلی این آزمون به منظور سنجش نظریه ذهن در کودکان عادی و مبتلا به اختلال فراگیر رشد با سنین 5 تا 12 سال و اطلاعاتی راجع به گستره درک اجتماعی، حساسیت و بینش کودک، همچنین میزان و درجه ای که وی قادر است احساسات و افکار دیگران را بپذیرد، فراهم می آورد.

قمرانی، البرزی و خیر(1385) آزمون مورد نظر را تغییراتی دادند. آنها تعداد سوالات آزمون را از 72 به 38 کاهش دادند و به جای اسامی خارجی از اسامی فارسی استفاده کردند. سپس بر روی تعدادی از دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و دانش آموزان عادی شهر شیراز روایی و پایایی آن را سنجیدند. برای بررسی روایی این آزمون از روشهای روایی محتوایی، همبستگی خرده آزمون با نمره کل و روایی همزمان استفاده شده است.

 

پرسشنامه نظریه ذهن استیرنمن در قالب فایل Word به همراه دستورالعمل اجرا آماده شده است که به محض پرداخت موفق لینک دانلود آن در اختیار شما قرار می گیرد.

مختصری در مورد روش نمره گذاری آزمون نظریه ذهن استیرنمن

روش نمره گذاری آزمون نظریه ذهن به طور کامل همراه با دستورالعمل اجرای آن داخل فایل همراه توضیح داده شده است.

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره آزمون نظریه ذهن استیرنمن

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: