پرسشنامه باورهای مرتبط با مواد مخدر - 20 سوالی


پرسشنامه باورهای مرتبط با مواد مخدر - 20 سوالی بک و رایتn

مشخصات فایل پرسشنامه باورهای مرتبط با مواد مخدر - 20 سوالی

نام نویسنده:
بک و رایت
نام لاتین:
Beliefs about Substance Use
سال انتشار:
1993
تعداد سوالات:
20
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
7 درجه ای لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه باورهای مرتبط با مواد مخدر - 20 سوالی دارای دو مولفه پیامدهای مثبت و منفی مصرف مواد می باشد

قالب فایل سوالات پرسشنامه باورهای مرتبط با مواد مخدر - 20 سوالی

روش نمره گذاری پرسشنامه باورهای مرتبط با مواد مخدر - 20 سوالی به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسشنامه باورهای مرتبط با مواد مخدر - 20 سوالی

باورهای مرتبط با مواد افکاری هستند که از انتظارات مستقیم و غیر مستقیم مصرف یک ماده به وجود می آیند و به طور کلی به دو دسته ی مثبت و منفی تقسیم می شوند (کویستیمد و همکاران، ۲۰۰۷). در واقع،  انتظارات از مصرف مواد به عنوان عقاید فرد در مورد اثرات کوتاه مدت و نسبت آنی یک ماده اطلاق می شود که با اثرات بلند مدت آن ماده متفاوت است.

آشنایی با باورهای مرتبط با مواد از چند جنبه حاِئز اهمیت است که یکی از آنها پیدا کردن راهکارهای درمانی موثر است. یک قسمت بسیار مهم در درمان شناختی-رفتاری مبتنی بر مهارت های مقابله ای، مداخله در تعیین کننده های درون فردی مثل باورهای مرتبط با مواد است. باورهای مرتبط با مواد، به انتظارات فرد از مصرف مواد اطلاق می شود. این باورها در مدل یادگیری اجتماعی به عنوان یک اثر مهم در مورد این که فرد چه موقع و چرا مواد مصرف می کند، در نظر گرفته می شوند.  از دیدگاه یادگیری اجتماعی، انتظارات مثبت از مصرف مواد سبب ادامه ی مصرف و بازگشت به مصرف می شود، در حالی که انتظارات منفی از مصرف مواد جلوگیری می کنند. در همین چارچوب، بر اساس نظر بک اکثر بیماران سوء مصرف کننده ی مواد دارای مجموعه ای از باورها و نگرش های مثبت نسبت به مواد هستند که وقتی تصمیم به توقف مصرف می گیرند، فعال می شوند. در این هنگام چون فرد تصور می کند قادر به کنترل تمایلات خود نیست، احتمال کمی وجود دارد که برای کنترل آن تلاش کند. از این دیدگاه، یک مانع عمده در ترک مصرف الکل یا مواد، شبکه ی عقاید ناکارآمدی است که بر محور داروها و الكل متمرکز است و نیز یکی از دلایلی که سبب می شود فرد سوء مصرف کننده ی مواد همچنان تمایل قوی به مصرف مواد داشته باشد، این است که عقاید اساسی او نسبت به مزایا و معایب مواد، اساسا تغییر نکرده است

معرفی پرسشنامه باورهای مرتبط با مواد مخدر - 20 سوالی

پرسشنامه باورهای مرتبط با مواد مخدر بک و رایت یک مقیاس خودسنجی است که باورهای مرتبط با مواد را می سنجد و دارای ۲۰ ماده است که هر کدام در یک مقیاس ليكرت هفت تایی (از کاملا مخالفم تا کاملا موافقم) درجه بندی شده است. ۲۰ ماده ی این پرسشنامه، شامل عبارت هایی درباره ی پیامدهای مثبت و منفی مصرف مواد است است که فرد نظرات خود را در طیف مذکور بیان می کند. عبارت های مثبت، شامل آن مواردی است که اثرات مواد بر افزایش خلق دارد و نتایج مثبت مواد را نشان می دهد. عبارت های منفی آن ماده هایی است که به اثرات منفی مواد و این که این اثرات قابل اغماض هست یا نه، اشاره دارد. در نهایت، فرد درجه ی موافقت یا مخالفت خود را با این عبارت ها نشان می دهد.

مختصری در مورد روش نمره گذاری پرسشنامه باورهای مرتبط با مواد مخدر - 20 سوالی

پرسشنامه باورهای مرتبط با مواد مخدر بک و رایت با 20 سوالی در مقیاس 7 درجه ای لیکرت از 1 تا 7 به صورت کاملا موافقم خیلی موافقم موافقم تا اندازه‌اي مخالفم خیلی مخالفم کاملا مخالفم نمره گذاری می شود.  تعداد 10 سوال آن نمره گذاری مثبت و 10 سوال آن نمره گذاری منفی دارد. سوالات دارای نمهر گذاری معکوس در داخل فایل مشخص شده اند.

نمونه سوالات پرسشنامه باورهای مرتبط با مواد مخدر - 20 سوالی :

1- بدون مصرف مواد زندگي كسل‌كننده است.
2- مصرف مواد تنها راه بالا بردن خلاقيت و باروري من مي‌باشد.
3- بدون مواد نمي‌توانم كار كنم.

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه باورهای مرتبط با مواد مخدر - 20 سوالی

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: