پرسشنامه سازگاری زن و شوهر اسپانیر - 32 سوالی


پرسشنامه سازگاری زن و شوهر اسپانیر - 32 سوالی اسپانیر و تامپسونn

تعریف مفهومی پرسشنامه سازگاری زن و شوهر اسپانیر - 32 سوالی

معرفی پرسشنامه سازگاری زن و شوهر اسپانیر - 32 سوالی

این مقیاس ابزاری است که به طور وسیع در سنجش سازگاری روابط استفاده می شود و یکی از پرکاربردترین ابزارها در حیطه خانواده و زوج می باشد(اسپانیر و تامپسون، 1982). این ابزار 32 سوالی برای ارزیابی کیفیت رابطه زناشویی از نظر زن و شوهر و یا هر دو نفری است که با یکدیگر زندگی می کنند. این ابزار برای چند هدف ساخته شده است و می توان با بدست آوردن کل نمرات، برای اندازه گیری رضایت کلی در یک رابطه صمیمانه استفاده کرد(باسبی و همکاران، 1995).

رضایت زناشویی حالتی از خشنودی و رضایت در ازدواج است که از جنبه درون فردی، تجارب ذهنی خوشایند و از جنبه میان فردی هماهنگی میان انتظارات یک طرف با طرف مقابل است که در زمینه های گوناگونی چون سبک زندگی، ارتباط، رابطه جنسی، شرایط اقتصادی و نحوه تصمیم گیری وجود دارد. برای افزایش رضایت زناشویی تلاشهای علمی فراوانی صورت گرفته است و بر آن اساس به طور خلاصه پژوهشگران عوامل زیر را در رضایتمندی زناشویی موثر می دانند:عوامل شناختی، عوامل هیجانی و عاطفی، عوامل فیزیولوژیکی، الگوهای رفتاری، حمایت اجتماعی، خشونت، وجود فرزند، مهارتهای ارتباطی، روابط جنسی .... بر این اسا، اگر چه رضایت جنسی تنهای یکی از عوامل تاثیرگذار بر رضایت زناشویی است، اما میان رابطه جنسی و رضایت زناشویی رابطه زیادی وجود دارد. پژوهشهای زیادی در این رابطه صورت گرفته است که در بعضی از آنها نشان داده شده است که اگر چه عوامل جنسی یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در رضایت زناشویی می باشد ولی نیرومندتر از مسائل دیگر نمی باشد و مشکل در روابط جنسی می تواند نشانه این باشد که مشکلات دیگری در پیوند زناشویی وجود دارد و به اصطلاح کار از جای دیگر خراب است.

مقیاس سازگاری زناشویی اسپانیر دارای 32 سوال است که در سال 1976 توسط اسپانیر برای سنجش میزان سازگاری زن و شوهر تهیه شد و تا سال 1984 در حدود هزار مطالعه به عنوان ابزار اصلی پژوهش بود(اسپانیر، 1985؛ به نقل از ثنایی ذاکر، 1379). به علاوه از آن پس همواره میان زوجهای سازگار و ناسازگار از جمله کسانی که احتمال اقدام به طلاق در آنان بیشتر است، تمایز قائل شده است.

مقیاس سازگاری زناشویی اسپانیر برای ارزیابی کیفیت رابطه زناشویی از نظر زن و شوهر و یاد هر دو نفری است که با هم زندگی می کنند. این ابزار برای چند هدف ساخته شده است. می توان با بدست آوردن کل نمرات از این ابزار اندازه گیری رضایت کلی در یک رابطه صمیمانه استفاده کرد.تحلیل عاملی نشان داده است که این مقیاس چهار بعد رامی سنجد. این چهار بعد عبارتند از:

رضایت دو نفری(میزان رضایت از جنبه های مختلف رابطه)، همبستگی دو نفری (میزان مشارکت در مناسبتهای مشترک)، توافق دو نفری(میزان توافق طرفین در مسائل مربوط به رابطه زناشویی مثل امور مالی، تربیت بچه ها و ...) و ابراز محبت.

 

مقیاسهای آزمون سازگاری زناشویی

عبارات

رضایت دو نفری

 

همبستگی دو نفری

 

توافق دو نفری

 

ابراز محبت

 
 

رضایت دو نفری(میزان رضایت از جنبه های مختلف رابطه)، همبستگی دو نفری (میزان مشارکت در مناسبتهای مشترک)، توافق دو نفری(میزان توافق طرفین در مسائل مربوط به رابطه زناشویی مثل امور مالی، تربیت بچه ها و ...) و ابراز محبت .

 

مشخصات فایل پرسشنامه:

مشخصات فایل پرسشنامه:

قالب فایل: pdf

تعداد سؤالات پرسشنامه: 32

روایی و پایایی: دارد

منابع : دارد

روش نمره گذاری و تفسیر: دارد

تفکیک مؤلفه ها: دارد

تعریف مفهومی: دارد

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه سازگاری زن و شوهر اسپانیر - 32 سوالی

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: