پرسشنامه اعتیاد - 89 سوالی


پرسشنامه اعتیاد - 89 سوالی n

مشخصات فایل پرسشنامه اعتیاد - 89 سوالی

نام لاتین:
Addiction Scale
سال انتشار:
1989
تعداد سوالات:
89
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
بلی، خیر
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه اعتیاد - 89 سوالی دارای 3 مقیاس APS(آمادگی اعتیاد)، مقیاس AAS(اعتراف به اعتیاد) ، مقیاس MAC.R (الکلیسم) می باشد.

قالب فایل سوالات پرسشنامه اعتیاد - 89 سوالی

روش نمره گذاری پرسشنامه اعتیاد - 89 سوالی به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسشنامه اعتیاد - 89 سوالی

وابستگی به مواد مخدر یا به اصطلاح اعتیاد به آن در همه مشاغل، سطوح تحصیلی و طبقات اقتصادی و اجتماعی دیده می شود و مختص به افراد و یا اقشار خاصی نمی شود (زرگر، نجاریان و نعامی، ۱۳۸۷). اعتیاد به معنای وابستگی بیمار گونه به مصرف یک یا چند نوع ماده مخدر است که سبب بروز رفتارهای مواد جویانه شده و در صورت عدم مصرف مواد مورد نظر، علائم محرومیت در فرد معتاد بروز می کند (بهاری، ۱۳۹۲).

براساس "دهمین طبقه بندی بین المللی اختلالات"، تشخیص نهایی اعتیاد نیازمند وجود سه تا از ملاک های شش گانه زیر است: میل شدید به مصرف مواد، وجود مشکلاتی در کنترل مصرف آن، پافشاری در مصرف آن با وجود آگاهی از پیامدهای مضر آن، ترجيح افراطی مصرف مواد نسبت به دیگر فعالیت ها و وظایف، وجود تحمل دارویی افزایش یافته و وجود برخی از حالت های فیزیکی ترک مواد (سازمان بهداشت جهانی، ۲۰۰۷). موسسه ملی سوء مصرف مواد آمریکا برآورد کرده است که از هر ده نفر آمریکایی با سن بالای ۱۲ سال، یک نفر مشكل سوء مصرف مواد دارد (گریلو، ۲۰۱۰). همین طور بر اساس آخرین گزارشات از سوی دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر دفتر برنامه ریزی (۱۳۸۷) در ارزیابی سریع وضعیت سوء مصرف و وابستگی به مواد مخدر در ایران، تعداد معتادین کشور در سال ۱۳۸۶ برابر با ۱۲۰۰۰۰۰ نفر تخمین زده شده است.

همچنین گسترش پرشتاب مصرف مواد و مشکلات وابسته به آن در جمعیت دانشجویی و وجود مواد آزمایشگاهی مانند شیشه و پیامدهای زیان بار آن مانند بی انگیزگی تحصیلی، افت تحصیلی، بیماری های جسمی و روانی، خودکشی، رانندگی با بی احتیاطی، تخریب اموال عمومی، رفتارهای پرخاشگرانه، احساس بی هویتی و رفتارهای جنسی پرخطر (پرکینز، ۲۰۰۲) ضرورت برنامه ریزی و تدوین راهکارهای مداخله ای پیشگیرانه اعتیاد را در دانشگاه ها نشان می دهد. بنابراین با فرض اینکه جلوگیری از مبتلا شدن افراد به سوء مصرف مواد مخدر و پیشگیری از آن، آسان تر از درمان این اختلال باشد (بتوین و بتوین، ۱۹۹۲، به نقل از عشرتی، ۱۳۸۹). لذا، شناسایی و کار بر روی افرادی که تمایل به اعتیاد و مهمتر از آن، آمادگی اعتیاد دارند شاید بیشتر کارساز باشد. آمادگی اعتیاد، آمادگی فرد برای مصرف مواد مخدر است، به عبارت دیگر افرادی که بیشتر در معرض خطر اعتیاد قرار دارند، آمادگی بالاتری برای اعتیاد دارند (زرگر، ۱۳۸۵). که برای این منظور در اکثر پژوهشها از پرسشنامه اعتیاد(که دارای مولفه های آمادگی به اعتیاد ، استعداد اعتیاد و مقیاس استعداد الكل است) استفاده می شود.

معرفی پرسشنامه اعتیاد - 89 سوالی

پرسش نامه اعتیاد از 3 خرده مقیاس آمادگی اعتیاد APS  (Addiction Potential Scale)، اعتراف به اعتیاد AAS (Addiction Acknowledgment Scale) و الکلیسم MAC.R(MacAndrew Alcoholism Scale) از پرسشنامه چند وجهی مینه سوتا(MMPI-2) استخراج شده، تشکیل شده است.

خرده مقیاس APS یا «مقیاس استعداد» اعتیاد، شامل ۳۹ سؤال است. این مقیاس توسط وید و همکاران (۱۹۹۲) ساخته شد. محتوای مقیاس کاملا ناهمگن است و به نظر نمی رسد که بسیاری از ماده های آن ارتباط مستقیمی با سوء مصرف مواد داشته باشد. بعضی از ماده های آن به برون گرایی، هیجان طلبی و خطر پذیری مربوط هستند. سایر ماده ها به تردیدهای نفس، از خود بیگانگی و نگرش های بدبینانه نسبت به دیگران مربوط هستند(گراهام و همکاران، ص ۲۰۲). در این مقیاس اگر نمرۀ زنان بالاتر از 23 و در مردان بالاتر از 24 بالاتر رود در این صورت وجود آن در فرد تأیید میشود. به طور کلّی بر اساس پژوهشهای انجام‌شده، نمرۀ برش این مقیاس 21< است. این آزمون را رستمی و همکاران (1386) در ایران هنجاریابی کردند که مطابق با آن آلفای به‌دست‌آمدۀ این آزمون برابر با 29/0 است. ضریبهای پایایی این مقیاس در نمونۀ هنجاری (با فاصلۀ یک هفته) در مردان و زنان به‌ترتیب 69/0 و 77/0 است. آلفای به‌دست‌آمدۀ پرسشنامه در پژوهش منصوری جلیلیان و کامران یزدانبخش(1395) برابر با 39/0 است. ضریب های پایایی این مقیاس در نمونه هنجاری (با فاصله یک هفته) در مردان و زنان به ترتیب ۶۹/0 و ۷۷/0 است(گراهام، ۱۳۷۹).

خرده مقیاس «پذیرش اعتیاد» (AAS) نیز توسط ويد، بوچر، مک کنا و بن پورات (۱۹۹۲)، با استفاده از ماده هایی از پرسشنامه ۲-MMPI که محتوای آن مشخصا مربوط به سوء مصرف مواد بود، ساخته شد. با استفاده از روش همسانی درونی، این مقیاس آزمایش و اصلاح شد. بدین ترتیب، مقیاس نهایی AAS، ۱۳ ماده دارد. نمره های خام با استفاده از داده های هنجاری ۲-MMPI به نمره های T خطی تبدیل می شوند.

 

خرده مقیاس MAC-R« مقیاس تجدید نظر شده می بارگی مک اندرو» یا «مقیاس استعداد الكل» (۱۹۶۵) است که به منظور متمایز ساختن بیماران روانی می باره از غیر می باره ساخته شد و شامل ۴۹ ماده است. ضریب همسانی درونی (ضریب آلفا) این مقیاس در نمونه هنجاری که توسط بوچر و همکاران (۱۹۸۹) به دست آمد، در مردان برابر با 56/0و در زنان برابر با 45/0 بود. مرلند (۱۹۸۵)، ضریب بازآزمایی را (با ۶ هفته فاصله برای این مقیاس در نمونه های بهنجاری دانشجویان مرد و زن به ترتیب ۸۲/0 و ۷۵/0 گزارش کرد.

پرسشنامه اعتیاد در 15 صفحه به همراه تعریف مفهومی، کلید پرسشنامه، روایی و پایایی، نمرات برش و.... در قالب فایل Word آماده شده است که به محض پرداخت، لینک دانلود آن در اختیار شما قرار می گیرد.

مختصری در مورد روش نمره گذاری پرسشنامه اعتیاد - 89 سوالی

در این آزمون سوالاتی که در کنار آنها گزینه ی بله آمده است معنایش این است که اگر پاسخ بله انتخاب شده باشد، یک امتیاز می گیرد و سوالاتی که در کنار آنها گزینه خیر آمده است معنایش این است که اگر پاسخ خیر انتخاب شده باشد در ازای هر خیر یک امتیاز می گیرد.

که اگر نمره ی برش زنان و مردان در هر کدام از مقیاس ها از عدد درج شده در جدول نمرات برش، بالاتر رود وجود آن آیتم در فرد تایید می کند.

نمونه سوالات پرسشنامه اعتیاد - 89 سوالی :

1-به خاطر بی انضباطی یک یا چندبار موقتا از مدرسه اخراج شدم.

2- در استفاده از مشروبات الکلی افراط کرده ام.

3- من خیلی مستقل و آزاد از نفوذ خانواده بوده ام.

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه اعتیاد - 89 سوالی

نام و نام خانوادگی:
 
شماره همراه:
 
آدرس ایمیل:
   
نظر شما:
 
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: