ویژگی‌‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه توانایی‌‌ها و مشکلات در نمونه کودکان ایرانی


تعریف مفهومی ویژگی‌‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه توانایی‌‌ها و مشکلات در نمونه کودکان ایرانی

معرفی ویژگی‌‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه توانایی‌‌ها و مشکلات در نمونه کودکان ایرانی

هدف: هدف این پژوهش بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه توانایی‌‌ها و مشکلات در نمونه کودکان ایرانی بود. این مقیاس برای سنجش مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان طراحی شده است. 
روش: سنجش‌‌های مادران و آموزگاران در مورد 413 کودک 10 تا 12 ساله (193 پسر و 220 دختر) گرد‌آوری و ارزیابی شدند. به‌منظور تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه توانایی‌‌ها و مشکلات، تحلیل عاملی و همسانی درونی به‌کار گرفته شد. رابطه هر یک از زیرمقیاس ها با جنسیت، داده‌‌های هنجاری برای این گروه سنی و نقاط برش نیز محاسبه شدند. 
یافته‌‌ها: برای همه زیرمقیاس‌‌ها اعتبار متوسط رو به بالا به‌دست آمد، ولی از ساختار پنج عاملی اصلی مقیاس، حمایت نشد. نتایج نشانگر روایی مناسب گزارش‌های مادران و آموزگاران در روابط میان زیرمقیاس‌‌ها با یکدیگر بود. نمره کل مشکلات پسران در پرسش‌نامه توانایی‌‌ها و مشکلات هم در ارزیابی‌های مادران و هم در ارزیابی‌های آموزگاران به‌طور نسبی بیش از دختران بود. 
نتیجه‌گیری: فرم فارسی مقیاس توانایی‌‌ها و مشکلات از یک ساختار سه‌عاملی با ویژگی‌های روان‌سنجی خوب برخوردار بود. هر چند استفاده از این مقیاس در پژوهش‌های روانشناسی روی  نمونه‌‌های کودکان ایرانی آن‌چنان مورد توجه قرار نگرفته، یافته‌‌های این پژوهش نشان‌دهنده ارزش معنی‌دار این مقیاس برای استفاده از آن در پژوهش‌های آتی است.

برای دریافت پرسش‌نامه توانایی‌‌ها و مشکلات اینجا کلیک کنید

قیمت به تومان:
1,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره ویژگی‌‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه توانایی‌‌ها و مشکلات در نمونه کودکان ایرانی

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: