پرسشنامه افسردگی سالمندان


پرسشنامه افسردگی سالمندان یاساویج و همکارانn

مشخصات فایل پرسشنامه افسردگی سالمندان

نام نویسنده:
یاساویج و همکاران
نام لاتین:
Geriatrics Depression Scale- GDS
سال انتشار:
1982
تعداد سوالات:
15
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
بلی و خیر
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه افسردگی سالمندان دارای مولفه های افسردگی و فعالیتهای روانی- اجتماعی می باشد که سوالات هر کدام تفکیک شده اند.

قالب فایل سوالات پرسشنامه افسردگی سالمندان

روش نمره گذاری پرسشنامه افسردگی سالمندان به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسشنامه افسردگی سالمندان


جمعیت جهان در حال پیر شدن است. پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۵ دوسوم افراد بالای ۶۵ سال در کشورهای در حال رشد باشند. در ایران طبق سرشماری سال ۱۳۷۵، 6/5 درصد جمعیت را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل داده و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۰، ۱۰ درصد آن را سالمندان تشکیل دهند. پیر شدن جمعیت با شیوع بیشتر افسردگی همراه است و این در حالی است که در مراکز درمان سرپایی کمتر از ٪۵۰ آنان توسط پزشکان عمومی تشخیص داده میشوند. شیوع اختلال افسردگی اساسی در بررسیهای مختلف در کل جامعه ۱۶-۱ درصد بوده است و این در حالی است که ۲۴٪ سالمندان از افسردگی تحت بالینی رنج می برند. مطالعاتی که در سطح مراقبت های اولیه انجام شده است نشان داده اند که ۱۷ تا ۳۷ درصد مراجعه کنندگان سالمند، دارای علایم افسردگی هستند که از آن میان ۳۰ درصد دچار افسردگی اساسی می باشند. این رقم در سالمندان بستری در بیمارستان ۴۶ - ۳۶ درصد است که با بیماری جسمانی همراه است، شيوع افسردگی خفیف در سطح مراقبتهای اولیه ۴ برابر افسردگی اساسی تخمین زده شده است. برای انجام مطالعات همه گیر شناسی افسردگی در سالمندان و نیز تشخیص و درمان به موقع آن در سطح مراقبتهای اولیه از ابزارهای متعددی استفاده شده است. برای سنجش افسردگی سالمندان از پرسشنامه افسردگی سالمندان یا همان پرسشنامه Geriatrics Depression Scale- GDS استفاده می شود.

 

معرفی پرسشنامه افسردگی سالمندان

پرسشنامه افسردگی سالمندان، ازمونی خودگزارشی است که 15 سوال دارد. برای نمونه "آیا شما به آینده امیدوار هستید؟" که آزمودنی با انتخاب گزینه های بلی یا خیر به ان پاسخ می دهد. این مقیاس را یاساویج و همکاران(1982) برای اندازه گیری افسردگی سالمندان ساخته اند. پایایی بازآزمایی و همسانی درونی پرسشنامه افسردگی سالمندان در پژوهش های مختلف، به ترتیب از 85/0 تا 90/0 و از 89/0 تا 94/0 گزارش شده است(5، 6). پرسشنامه افسردگی سالمندان یکی از بهترین ابزارهای سنجش افسردگی در سالمندان است. حساسیت 92 درصد و ویژگی 89 درصد برای پرسشنامه افسردگی سالمندان گزارش شده است(11). در ایران روایی و پایایی فرم 15 سوالی پرسشنامه GDS توسط ملکوتی و همکاران سنجیده شد و بهترین نقطه برش برای آن 8 با 90 درصد حساسیت و 84 درصد ویژگی گزارش شده است(12).

پرسشنامه افسردگی سالمندان در قالب فایل Word به همراه مقاله هنجاریابی پرسشنامه در ایران در قالب فایل Word آماده شده است که به محض پرداخت لینک دانلود آن در اختیار شما قرار می گیرد.

 

مختصری در مورد روش نمره گذاری پرسشنامه افسردگی سالمندان

پرسشنامه افسردگی سالمندان که با پاسخ های بله و خیر نمره گذاری می شود که بله نمره 1 و خیر نمره 0 می گیرد. البته تعدادی از سوالات به صورت معکوس نمره گذاری می شوند که در داخل فایل همراه مشخص شده اند. علاوه بر آن مقاله هنجاریابی پرسشنامه افسردگی سالمندان در ایران در قالب فایل Word نیز همراه فایل می باشد.
 

نمونه سوالات پرسشنامه افسردگی سالمندان :

1-آیا اساسا از زندگی خود راضی هستید؟
2-آیا علایق و فعالیت های خود را ترک کرده و نسبت به آنها بی توجه شده اید؟
3-آیا احساس می کنید زندگی تان پوچ و بیهوده است؟
4-آیا بی حوصله هستید؟

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه افسردگی سالمندان

نام و نام خانوادگی:
 
شماره همراه:
 
آدرس ایمیل:
   
نظر شما:
 
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: