پرسشنامه اسلامی حرص- قناعت


پرسشنامه اسلامی حرص- قناعت هراتیان و همکاران n

مشخصات فایل پرسشنامه اسلامی حرص- قناعت

نام نویسنده:
هراتیان و همکاران
سال انتشار:
1393
تعداد سوالات:
18
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
5 درجه ای طیف لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه اسلامی حرص- قناعت دارای 4 مولفه دل مشغولي مادي/ احساس امنيت مادي؛ مهارگسيختگي مادي/ خودمهارگري مادي؛ ضعف معرفت و هيجان ديني/ قوت معرفت و هيجان ديني؛ احساس محروميت و نياز مادي/ رضامندي مادي می باشد.

قالب فایل سوالات پرسشنامه اسلامی حرص- قناعت

روش نمره گذاری پرسشنامه اسلامی حرص- قناعت به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسشنامه اسلامی حرص- قناعت

«اخلاق» جمع «خلق»، به معنای نیرو و سرشت باطنی انسان است که تنها با دیدۂ بصیرت و غير ظاهر، قابل درک است. «خلق» را صفت نفسانی راسخ نیز می گویند که انسان، رفتارهای متناسب با آن را بی درنگ، انجام می دهد. این صفت راسخ درونی، ممکن است فضیلت» و منشأ رفتار خوب و یا «رذیلت» و منشأ کردار زشت باشد . در آیات و روایات، و منابع اخلاقی و تاریخی، به مفاهیم حرص و قناعت، بسیار توجه شده است. دومین صفت از صفات رذیله (پس از تكبر)، که در داستان انبیاء و آغاز خلقت انسان به چشم می خورد، حرص می باشد "حرص" در لغت به معانی متفاوتی آمده است. از جمله، آزور شدن، ولع، طمع، آزور کردن، آز، آزمندی، شره ، زیاده خواهی، افزون طلبی، خشم ، مشتاق منفعت، زیاده روی در میل، اراده و خواست شديد مطلوب، به مفهوم شدت علاقه به چیزی یا طلب چیزی با جدیت و کوشش ، خواستن و تمایل بسیار زیاد به چیزی   قناعت» در اصطلاح، یعنی بسنده کردن به آنچه زندگی را ممکن می سازد و رضایت به آنچه معاش را مقدور می سازد و دوری از حرص در به دست آوردن اموال و رسیدن به مقامات بالاتر (مادی)، در عین وجود میل به آنها و سخت گیری به نفس درباره آنها. برای سنجش حرص و قناعت از پرسشنامه اسلامی حرص- قناعت استفاده می شود.

معرفی پرسشنامه اسلامی حرص- قناعت

پرسشنامه اسلامی حرص- قناعت توسط هراتیان و همکاران (1393) ساخته شده که دارای 4 مولفه و 18 گویه می باشد و هدف اصلی آن سنجش میزان حرص و قناعت افراد از نظر اسلام است . مولفه های این پرسشنامه عبارتند از : احساس محرومیت و نیاز مادی / رضامندی مادی، ضعف معرفت و هیجان دینی/ قوت معرفت و هیجان دینی، مهارگسیختگی مادی / خود مهارگری مادی و دل مشغولی مادی / احساس امنیت مادی.

دل مشغولی مادی (عامل اول حرص)، به معنای داشتن یک دغدغه نسبت دائمی درباره آینده مادی (میزان رفاه، درآمد، هزینه ها، جایگاه شغلی و ...) و احساس ناخرسندی نسبت به وضعیت مادی موجود است، حتی اگر از رفاه نسبی برخوردار باشد. نشخوار ذهنی نسبت به اشتباهات مادی در گذشته، از دیگر ویژگی های این دسته افراد است.

در مقابل، احساس امنیت مادی (عامل اول قناعت)، بیانگر آرامش ذهنی نسبت به امور مادی زندگی است، حتی اگر رفاه لازم وجود نداشته باشد. مهارگسیختگی مادی (عامل دوم حرص)، گویای ویژگی افرادی است که در مهار تکانه های مادی از موفقیت کمی برخوردارند و استفاده از هر وسیله ای را برای رسیدن به اهداف مادی، جایز می دانند. در مقابل، خودمهارگری مادی (عامل دوم قناعت) قرار دارد که گویای ویژگی افرادی است که حفظ تعادل و تعالی روانی را دارای ارزش بالاتری نسبت به نیل به اهداف مادی می دانند. ا

ضعف معرفت و هیجان دینی (عامل سوم حرص)، در افراد حریص به معنای ضعف شناختی آنها نسبت به اصول و فروع دین و فقدان هيجان لازم در انجام تکالیف و آیین های دینی است. قوت معرفت و هیجان دینی (عامل سوم قناعت) نیز ناظر به ویژگی افرادی است که به اصول و فروع دین باور داشته و پایبندی درون سویی نسبت به دستورات دینی دارند. داشتن هیجان مثبت هنگام عبادات، از ویژگی دیگر این افراد است. احساس محرومیت و نیاز مادی
عامل چهارم (حرص)، بیانگر افرادی است که در زمینه امکانات مادی و رفاهی، احساس محرومیت دارند، حتی اگر به اندازه کافی یا حتی بیش از نیاز، برخوردار از این امکانات باشند. نوعی تکبر و خودبزرگ بینی در شخصیت آنها وجود دارد که موجب به وجود آمدن احساس استحقاق می گردد.  رضامندی مادی (عامل چهارم قناعت) مشخصه افرادی است که حتی اگر از امکانات کافی برخوردار نباشند، به دلیل وجود منابع درونی هیجان مثبت و توان پذیرش شرایط، احساس رضایت بیشتری دارند. وجود نوعی تواضع، خودشناسی و خوش بینی، موجب می شود که گرفتار مقایسه غیر منطقی و ناکارآمد وضعیت خود با دیگران صاحب رفاه و امکانات مادی نشوند.

نمونه سوالات پرسشنامه اسلامی حرص- قناعت :

1 بیشتر اوقات ،نگران تامین امکانات مادی و رفاهی آینده ام هستم.

2 فکر نداشتن امکانات مادی و رفاهی ای که خواهان آن هستم، باعث شده لذت کافی را از زندگی نبرم.

3 مانند یک ماشین حساب (چرتکه) شده ام که دائم مشغول ارزیابی درآمدها و مخارج زندگی ام هستم.

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه اسلامی حرص- قناعت

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: