پرسشنامه خلاقیت، نوآوری و ابتکار در سازمان دورابجی


پرسشنامه خلاقیت، نوآوری و ابتکار در سازمان دورابجی دورابجی، لاملی و کارترایت n

مشخصات فایل پرسشنامه خلاقیت، نوآوری و ابتکار در سازمان دورابجی

نام نویسنده:
دورابجی، لاملی و کارترایت
سال انتشار:
1998
تعداد سوالات:
12
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
5 درجه ای طیف لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه خلاقیت، نوآوری و ابتکار در سازمان دورابجی تک مولفه ای می باشد.

قالب فایل سوالات پرسشنامه خلاقیت، نوآوری و ابتکار در سازمان دورابجی

روش نمره گذاری پرسشنامه خلاقیت، نوآوری و ابتکار در سازمان دورابجی به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

معرفی پرسشنامه خلاقیت، نوآوری و ابتکار در سازمان دورابجی

پرسشنامه خلاقیت، نوآوری و ابتکار در سازمان دورابجی، لاملی و کارترایت (1998) از 12 گویه تشکیل شده است که به منظور بررسی میزان حمایت از خلاقیت، نوآوری و ابتکار عمل های شغلی در سازمان بکار می رود.

در اینجا معروف‌ترین تعاریفی را از خلاقیت جهت آشنایی هرچه بیشتر از طیف وسیع و گسترده آن ذکر می‌گردد .
1-خلاقیت یعنی به کارگیری توانایی‌های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید (صمد آقایی، 1385، 13).
2-خلاقیت عبارت است از توانایی تلفیق ایده‌ها به شیوه‌ای منحصر به فرد برای برقراری ارتباط غیر معمول بین ایده‌های مختلف(مقیمی،1380، 129).
3-خلاقیت یعنی نگا به چیزهای معمولی و پیش پا افتاده و دیدن چیزهای فوق‌العاده و غیر عادی در آنها(احمدی مقیم، 1387، 25).
تعریف نوآوری 
ما در عمل مختص کارآفرینی است ابزاری است که توسط آن کارآفرین منابع ثروت چیزای جدید ایجاد می‌کند یا منابع موجود را غنا می‌بخشد تا پتانسیل آنها برای تولید ثروت فزونی پذیرد.
از نوآوری تعاریف زیادی ارائه گردیده است که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌شود:
1-شومپیتر، نوآوری را ایجاد کسب و کار جدید با استفاده از مواد یا قطعات جدید، ارائه فرایندهای جدید، ایجاد بازارهای جدید و یا به‌کارگیری تشکل‌های سازمان جدید می‌داند(احمدی مقیم، 1387، 58).
2-نوآوری فرایندی است که کارآفرینان توسط آن فرصت‌ها را به ایده‌های قابل عرضه به بازار تبدیل می‌کند به کمک این ابزار است که آنها به تغییرات شتاب می‌بخشد(سعیدی کیا، 1386، 117).
3-نوآوری عبارت است از فرایند اجرای خلاقیت یا به عبارتی تحقق بخشیدن و عملیاتی کردن ایده‌های نو و به طور کلی تبدیل خلاقیت به نتیجه عینی(گلستان هاشمی، 1380، 85).
تفاوت خلاقیت نوآوری ابتکار و ابداع و اختراع و تازگی 
در میان عموم مردم واژه‌های خلاقیت نوآوری و ابتکار تا اختراع و تازگی، همگی به یک معنا به کار می‌رود اما در کتب تخصصی و نزد افراد صاحب‌نظر و متخصص هر یک از آنها مفهوم، تعریف و کاربرد جداگانه‌ای دارد عبارتند اند از:
خلاقیت : فرایند ایجاد هر چیز جدید و با ارزش 
نوآوری: فرایند ایجاد هر چیز جدیدی که برای فرد گروه سازمان صنعتی یا اجتماع ارزش مهمی داشته باشد.عبارت دیگر به کارگیری توانایی‌های ذهنی برای ایجاد یک فکر ارائه محصول و یا خدمات جدید نوآوری است.
ابتکار: فرایند ایجاد هر چیز جدیدی که قبلاً وجود نداشته است 
ابداع: این واژه به معنی آفرینش و پدید آوردن چیزی از نیستی یا پدیدآوردن چیز از ناچیز است و بالطبع فقط برای خداوند سبحان قابل اجرا است. چون تنها خداوند است که همه چیز را از عدم و نیستی می‌آفریند و در این خلاقیت از هیچ‌گونه الگو استفاده نمی‌کند این آفرینش که خاص خداوند است از نوع تالیف و ابتکار و پدید آوردن چیزی از چیز دیگر نیست. بلکه بیرون آوردن از نیستی به هستی است در حالی که خلاقیت انسان‌ها همه مسبوق به سابقه و الگوست که به طور عمده از طبیعت است. 
اختراع: هر گاه دیده جدیدی در ذهن مخترع به وجود آید و بر روی نقشه پیاده شود و یا نمونه‌ای از آن ساخته شود، آن ایده تبدیل به اختراع می‌گردد. و تا زمانی که در ذهن فرد است و عینیت بیرونی نیافته است اختراع محسوب نمی‌شود .
تازگی: تازگی به معنی فردی یا پدیدآوردن چیز جدیدی نیست بلکه بیشتر بعد زمان در آن مستتر است. عبارت دیگر هر چیز تازه‌ای خلاقیت نیست اما هر خلاقیتی چیز تازه‌ای دارد(احمدی و درویش، 1387، 26).

 

نمره گذاری پرسشنامه خلاقیت، نوآوری و ابتکار در سازمان دورابجی و همکاران بصورت طیف لیکرت 5 نقطه ای می باشد. در پرسشنامه خلاقیت، نوآوری و ابتکار در سازمان دورابجی، لاملی و کارترایت برای گزینه های «کاملاً مخالفم»، «مخالفم»، «نه مخالفم نه موافقم»، «موافقم» و «کاملاً موافقم» به ترتیب امتیازات 1، 2، 3، 4 و 5 در نظر گرفته می شود. پرسشنامه خلاقیت، نوآوری و ابتکار در سازمان دورابجی و همکاران (1998) 12 گویه ای برای سنجش خلاقیت در سازمان استفاده می شود.

 پرسشنامه خلاقیت، نوآوری و ابتکار در سازمان دورابجی، لاملی و کارترایت (1998) در قالب فایل Word، به همراه تعریف مفهومی، روش نمره گذاری، روایی و پایایی در قالب 15 صفحه آماده شده است.

 

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه خلاقیت، نوآوری و ابتکار در سازمان دورابجی

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: