معضل بزرگ فارغ‌التحصیلان بیکار در کشور

معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: اگر فرهنگ کار و مهارت‌آموزی در کشور نهادینه شود، بخش اعظمی از مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان حل خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کوروش پرند در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته مهارت و کارآفرینی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر با معضل بزرگ فارغ‌التحصیلان بیکار در کشور مواجهیم و متاسفانه فرهنگ مدرک‌گرایی به شدت رو به گسترش است، در حوزه فرهنگ کار وظایف سنگینی بر دوش داریم که باید برای کسانی که می‌خواهند از نظام آموزش و پرورش وارد نظام آموزش عالی شوند اطلاع‌رسانی کنیم.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: اگر فرهنگ کار و مهارت‌آموزی نهادینه شود به اشغال فارغ‌التحصیلان کمک خواهد کرد.
او با بیان این‌که بیش از 65 درصد آموزش‌های فنی حرفه‌ای در حوزه آموزش‌های بخش خصوصی و آزاد است، افزود: در حال حاضر 12 هزار آموزشگاه فعال در کشور داریم که می‌توانیم از ظرفیت آنها در جهت گسترش و ارائه‌ی آموزش‌های مهارتی و فنی حرفه‌ای استفاده کنیم.
پرند ادامه داد: در طول سال‌های گذشته چالش بیکاری به چالش بزرگ کشور تبدیل شده و نرخ بیکاری جوانان به دو برابر نرخ متوسط کشور رسیده است. از این‌رو باید در بحث جوانان و اشتغال برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشیم.
وی گفت: در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور روی دو موضوع کارآموزان و فارغ‌التحصیلان متمرکز شده است و در صدد است تا برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای فارغ‌التحصیلان بیکار در کنار توانمند‌سازی دانشجویان داشته باشد.
معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه با تاکید بر ضرورت تشکیل شبکه ملی نخبگان و استعداد‌های برتر مهارتی اظهار امیدواری کرد: راه‌اندازی این شبکه ملی به شناسایی استعداد‌های برتر مهارتی و نخبگان کشور منجر شود.
پرند در بخش دیگری از سخنان خود افزایش قابلیت حضور در عرصه‌های بین‌المللی، ارتقاء جایگاه کشور در مسابقات ملی مهارت و اعتبار‌بخشی به آموزش‌های سازمان فنی حرفه‌ای در سطح بین‌المللی را از جمله سیاست‌های مهم این سازمان در سال جاری برشمرد.
وی افزود: در راستای توسعه اهداف بین‌المللی 18 میز در حوزه آفریقا، اروپا، آسیا و کشور‌های همسایه و همچنین سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی تشکیل داده‌ایم و یادداشت تفاهم بسیاری با کشور‌ها و سازمان‌های بین‌آلمللی از جمله عراق و افغانستان، تاجیکستان، الجزایر، بروندی وچین به امضاء رسانده‌ایم.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور همچنین از راه‌اندازی کمپ کارآفرینی برای جوانان و نوجوانان خبر داد و گفت: در صدد هستیم دو دوره‌ی کمپ کارآفرینی برای خواهران (12-16ساله) و برادران (16-21 ساله) را به اجرا درآوریم.
پرند در پایان از برگزاری مرحله‌ی کتبی نخستین مسابقات مهارت ویژه معلولان در 17 مرداد‌ماه سال جاری خبر داد و گفت: در این آزمون 1088 نفر در حرفه‌های طراحی گرافیک رایانه‌ای، خیاطی، کارور word و کنده‌کاری روی چوب به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.
به گزارش ایسنا، هفته مهارت و کارآفرینی از روز شنبه 11 مرداد‌ماه لغایت جمعه 17 مرداد‌ماه با عناوین شنبه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کارآفرینی، فرهنگ کار و مهارت‌آموزی، یکشنبه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مردم، مدیریت جهادی و خصوصی‌سازی، دوشنبه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، جوانان، دیپلماسی مهارت، افق چشم‌انداز1404، سه‌شنبه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کارآموز، دانشجو، اشتغال مولد، چهارشنبه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، نخبگان مهارتی، عزم ملی، اقتصاد مقاومتی، پنج‌شنبه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، زنان، تعالی سبک زندگی، توسعه پایدار، جمعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مربی، توانمندسازی، تولید ملی مدت یک هفته در حال برگزاری است.

تاریخ درج خبر: دفعات نمایش خبر: 597 بار
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است
 
 
تعداد نظرات ثبت شده (0)   نظر بدهید