پرسشنامه انگيزش پيشرفت تحصيلی حسينی


پرسشنامه  انگيزش پيشرفت تحصيلی حسينی حسینی و همکارانn

تعریف مفهومی پرسشنامه انگيزش پيشرفت تحصيلی حسينی

معرفی پرسشنامه انگيزش پيشرفت تحصيلی حسينی

دانشجویان هر کشوری از سرمایه های فکری و معنوی آن کشور به شمار می روند. بررسی مسائل خاص دانشجویان، تحصیل موفق و تامین سلامت جسمی و روانی آنها از مهمترین اهداف برنامه ریزان آموزشی دولتهاست(اخوان تفتی و ولی زاده، 1385). در این راستا، یکی از اهداف دانشگاه ها، ارتقای کیفیت آموزش و موفقیت تحصیلی دانشجویان است. چرا که مردودی دانشجویان هزینه های مالی و معنوی زیادی را به داشنگاه ها و خود آنان تحمیل می کند. بنابراین ، تبیین عوامل مرتبط با موفقیت تحصیلی دانشجویان مساله پژوهشی قابل توجهی در عرصه پژوهشهای مرتبط با آموزش عالی است(حائری زاده، اصغرپور ماسوله، نوغانی و میرانوری، 1388). از سوی دیگر بررسی موفقیت تحصیلی انشجویان،یکی از راههای دستیابی به توسعه دانشگاهی و به عبارت دیگر، بهبود مستمر کیفیت آموزشی است که در شناسایی برخی از تنگناها و نارسایی های نظام آموزشی و ارائه راه حل های علمی و صحیح به منظور برطرف ساختن آنها موثر است و می توان نتیجه گرفت که بررسی موفقیت تحصیلی در ارتقای کیفیت فعالیتهای دانشگاهی نیز تاثیر دارد(اخوان تفتی و ولی زاده، 1385). موفقیت تحصیلی به جلوه ای از وضعیت تحصیلی دانش آموز یا دانشجو اشاره دارد که نشان دهنده نمره یک دوره، میانگین نمره ای برای مجموعه ای از دوره ها در یک درس یا میانگین نمرات در دوره های تحصیلی فرد باشد(اعرابیان، خداپناهی، حیدری و صالح صدق پور، 1383). با رویکردی جامع می توان عوامل موثر و دخیل در پیشرفت و عملکرد تحصیلی را در قالب سه دسته عامل مطرح کرد: عوامل فردی، عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی. مهمترین عوامل فردی که در پیشرفت و عملکرد تحصیلی نقش دارد، عبارتند از: داشتن انگیزه، اضطراب، روش مطالعه، هوش، عوامل بدنی، سازش نایافتگی رفتاری و شرایط عاطفی و روانی(تمنایی فر، محمدآبادی و دشتبان زاده، 1390).

نظریات انگیزه پیشرفت تحصیلی بر پژوهشهای پژوشهگرانی چون هوپ(1930) و سیرز(1940)، مک للند(1961)، اتکینسون(1986)، دانیل و استیونسون(1976)، مک اینزی(1992)، لافن(1995)، نیکسون و فراست(1996) و گاردن(1997) استوار است(خجیر، 1387).

 

معرفی پرسشنامه  انگیزه پیشرفت تحصیلی حسینی، و همکاران(1387)

انگیزه پیشرفت تحصیلی  با استفاده از پرسشنامه حسینی، احقر، اکبری و شریفی(1387) که بر اساس نظریه دیوید مک للند(1953) ساخته شده، مورد سنجش قرار گرفته است. این پرسشنامه 40 سوال دارد که با طیف پنج گزینه ای لیکرت کاملا موافقم 5، موافقم 4، نظری ندارم 3، مخالفم 2 و کاملا مخالفم 1 نمره گذاری شده است. سوالات این آزمون بر اساس ده هدف تدوین شده است. رستم آبادی، گودینی، رحمتی ترکاشوند و ویسی(1391) آلفای پرسشنامه را 83/0 گزارش کرده اند....

 

تعدادی از نمونه سوالات پرسشنامه  انگیزه پیشرفت تحصیلی حسینی، و همکاران(1387):

1- خوب درس می خوانم تا به خودم ثابت کنم می توانم در درسهایم موفق باشم.

2- غالبا تفریحات و سرگرمی ها را به انجام دادن تکالیف درسی ترجیح می دهم.

 

مشخصات فایل پرسشنامه  انگیزه پیشرفت تحصیلی حسینی، و همکاران(1387):

روایی و پایایی: دارد

قالب فایل سوالات: Word

منبع: دارد

تعداد صفحات:3

تعداد سوالات: 40

مقاله همراه: 1

تعریف مفهومی: دارد

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه انگيزش پيشرفت تحصيلی حسينی

نام و نام خانوادگی:
 
شماره همراه:
 
آدرس ایمیل:
   
نظر شما:
 
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: