پرسشنامه خواب آلودگی اپوورث


پرسشنامه خواب آلودگی اپوورث مری جونز n

مشخصات فایل پرسشنامه خواب آلودگی اپوورث

نام نویسنده:
مری جونز
نام لاتین:
ESS
سال انتشار:
1991
تعداد سوالات:
8
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
4 درجه ای طیف لیکرت
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه خواب آلودگی اپوورث

قالب فایل سوالات پرسشنامه خواب آلودگی اپوورث

روش نمره گذاری پرسشنامه خواب آلودگی اپوورث به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

معرفی پرسشنامه خواب آلودگی اپوورث

خواب یک فرآیند زیستی پویا و سازمان یافته است که بخش مهمی از زندگی محسوب می شود. کیفیت یا چگونگی خواب یا کیفیت تعامل اجتماعی مرتبط شناخته شده است(1). برای سنجش کیفیت خواب از پرسشنامه خواب آلودگی اپوورث استفاده می شود. زمانی که ملاکهای DSM-IV-TR و ICSD را با ملاکهایی که اختصاصا در تحقیقات بالینی مورد استفاده واقع می شود، ترکیب کنیم می توانیم بی خوابی را چنین تعریف کنیم(2):

-ابراز نارضایتی از خواب

-مشکلاتی در به خواب رفتن یا دوام خواب، بدین معنی که مدت زمانی که فرد احتیاج دارد تا به خواب برود(بیدار ماندن در رختخواب یا نهفتگی خواب)بیش از 30 دقیقه طول بکشد یا کارآمدی خواب پایین تر از 85درصد باشد.

-در هفته بیش از 3 شب در خواب مشکل داشته باشد.

-طول مدت زمان مشکل بی خوابی بیش از 6 ماه باشد.

-فرد حداقل یکی از موارد زیر را که قابل استناد به بدخوابی باشد، در ارتباط با فعالیتهای روزمره خود نشان دهد:خستگی، اختلال در عملکرد یا اختلالات خلقی.

-این اختلال خواب(پیامدهای آن) اختلال معناداری در کارکرد اجتماعی یا شغلی فرد ایجاد کند یا سبب پریشانی قابل ملاحظه ای در او گردد.

 

از آنجایی که در مطالعات متفاوت اثر سوء بی خوابی بر شرایط سلامت عمومی(3)، احساس رضایت از زندگی(4)، اخلاق(5) و کیفیت انجام وظایف و کار فرد(6، 7) نشان داده شده است و نیز با توجه به شیوع بالای اختلالات خواب در انواع بیماری ها، توجه بسیاری به سمت بررسی اختلالات خواب و بی خوابی، علل و عوامل مرتبط و درمان آن در طی 10 سال گذشته معطوف شده است(8) و طب خواب در طب نوین جایگاه ویژه ای یافته است، به گونه ای که در کشورهای پیشرفته کمتر بیمارستان و شهری را می توان یافت که به این مهم به طور جدی نپرداخته باشد(9). در تحقیقات اخیر، بر اساس نشانه های اختلال خواب، پرسشنامه خواب آلودگی اپوورث طراحی شده است تا کیفیت خواب را بررسی کند.

 

معرفی پرسشنامه خواب آلودگی اپوورت

پرسشنامه خواب آلودگی اپوورث توسط مری جونز در سال 1991 ساخته شده و یک پرسشنامه خودگزارشی است که فرد وقوع خواب آلودگی را در هر یک از آنها طبق یک مقیاس درجه بندی لیکرت از هرگز(صفر) تا زیاد(3) درجه بندی می کند.

روش نمره گذاری پرسشنامه خواب آلودگی اپوورت به طور کامل همراه با تفسیر نمرات حاصل از اجرای ابزار در داخل فایل توضیح داده شده است.

 

مشخصات فایل پرسشنامه خواب آلودگی اپوورث

منبع: دارد

تعداد سوالات: 8

مقاله همراه: 1

 

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه خواب آلودگی اپوورث

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: