مقياس بخشودگی بين‌فردی احتشام زاده


مقياس بخشودگی بين‌فردی احتشام زاده  احتشام زادهn

مشخصات فایل مقياس بخشودگی بين‌فردی احتشام زاده

نام نویسنده:
احتشام زاده
نام لاتین:
IFI
سال انتشار:
1388
تعداد سوالات:
25
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
4 درجه ای لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

مقياس بخشودگی بين‌فردی احتشام زاده

قالب فایل سوالات مقياس بخشودگی بين‌فردی احتشام زاده

روش نمره گذاری مقياس بخشودگی بين‌فردی احتشام زاده به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی مقياس بخشودگی بين‌فردی احتشام زاده

با مرور پیشینه ی بخشودگی در خارج کشور، مشخص گردید که بخشودگی یک سازه ی گسترده است و دارای اشکال گوناگونی است. به عنوان مثال بخشودگی خود و دیگران، بخشودگی خانوادگی،  جستجوی بخشودگی، بخشودگی موقعیتی، صفت بخشودگی،....

در بررسی های اولیه پژوهشگر این تحقیق معلوم شد که در ایران پژوهش های اندکی در خصوص  بخشودگی انجام پذیرفته است و اکثر این پژوهش ها با استفاده از پرسشنامه بخشودگی خانوادگی پولارد ( 1998، هنجاریابی شده برای ایران توسط سیف و بهاری، 1380) صورت گرفته است. از آنجا که تاکنون هیچ پژوهشی در زمینه ی بخشودگی بین فردی (دیگران) در ایران با استفاده از مقیاس های متناسب با فرهنگ کشور صورت نگرفته است، ساخت و اعتباریابی مقیاسی با چنین ویژگی هایی لازم به نظر می رسد.

معرفی مقياس بخشودگی بين‌فردی احتشام زاده

برای سنجش بخشودگی بین فردی از پرسشنامه بخشودگی بین فردی احتشام زاده استفاده می شود که دارای 25 سوال است. برای ساخت پرسشنامه بخشودگی بین فردی، ابتدا پیشینه ی نظری مربوط  به بخشودگی مطالعه گردید. سپس با استفاده از دو مقیاس بخشودگی شامل خانوادگی (پولارد و همکاران،1998 ) و مقیاس رفع کدورت بین فردی (هارگریو و سلز، 1997) اجزاء اصلی تشکیل دهنده فرایند بخشودگی بین فردی مورد تاکید قرار گرفت. با مطالعه ی پیشینه ی مربوط بخشودگی و همبسته های روان شناختی این متغیر، مشخص شد که چند ویژگی شخصیتی عمده، از جمله روان نژند گرایی، توافق پذیری، برون گرایی، ویژگی خشم ، پرخاشگری و نشخوار ذهنی دارای همبستگی های قوی با، بخشودگی هستند. بدین ترتیب ساخت مقیاس بخشودگی بین فردی به شکل مقدماتی، براساس پیشینه ی نظری و استفاده از برخی ماده های موجود در مقایس بخشودگی خانوادگی و مقياس رفع کدورت بین فردی صورت گرفت.

بخشودگی هم به عنوان پاسخی به  خطاهای بین فردی و هم به عنوان یک صفت شخصیتی، سازه ای است که ممکن است سلامت و بهزیستی را افزایش دهد(پترسون وسلیگمن[1]، 2004). روان شناسی مثبت، جایگاه مفهومی پژوشهای بخشودگی است. پژوهشگران معتقدند که بخشودگی بر هیجانهای مثبت مانند امید(اشنایدر، 1994)، قدردانی و سپاسگزاری(امونز و مک کالوگ، 2003) و شادکامی(مایرز[2]، 1993) متمرکز است. بخشودگی عبارت از خصوصیتی است که بر اثر آن فردی که مورد آزار یا صدمه کسی قرار گرفته، از خطای فرد خاطی می گذرد. همچنین بخشودن، فرصتی مجدد برای جبران و بازسازی اعتماد است(مک کالگو و همکاران، 1998).

مختصری در مورد روش نمره گذاری مقياس بخشودگی بين‌فردی احتشام زاده

به منظور نمره گذاري پرسشنامه بخشودگی بین فردی احتشام زاده 25 ماده اي، براي چهار گزينه كاملاً مخالف(4)، مخالف(3)، موافق(2) و كاملاً موافق(1) در نظر گرفته شد. اين نمره گذاري براي سؤالات عامل سوم به شكل معكوس صورت مي گيرد. که سوالات آن در فایل همراه مشخص شده است. حداكثر نمره قابل اكتساب از اين مقياس 100 و حداقل 25 مي باشد.

 

نمونه سوالات مقياس بخشودگی بين‌فردی احتشام زاده :

1- هربار كسي را كه در حقم بدي كرده مي بينم،آتش خشم درونم شعله ور مي شود.

2- هنوز هم وقتي رفتار بد دوستي را كه به من ظلم كرده به خاطرمي آورم بشدت خشمگين ميشوم.

3- اگر يكي از اطرافيان رفتار ناشايستي نسبت به من نشان دهد، با اوقطع رابطه مي كنم.

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره مقياس بخشودگی بين‌فردی احتشام زاده

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: