پرسشنامه آثار سوگ هوگان -61 سوالی

  هوگان     آثار سوگ     مقابله با داغدیدگی     غم از دست دادن عزیزان     داغديدگی      پرسشنامه سوگ     سوگ  


پرسشنامه آثار سوگ هوگان -61 سوالی هوگانn

مشخصات فایل پرسشنامه آثار سوگ هوگان -61 سوالی

نام نویسنده:
هوگان
نام لاتین:
HGRC
سال انتشار:
تعداد سوالات:
61
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
5 درجه ای طیف لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه آثار سوگ هوگان -61 سوالی دارای مولفه های نا امیدی، رفتارهای وحشتزدگی، رشد شخصی، سرزنش و خشم، کناره گیری، در هم ریختگی می باشد.

قالب فایل سوالات پرسشنامه آثار سوگ هوگان -61 سوالی

روش نمره گذاری پرسشنامه آثار سوگ هوگان -61 سوالی به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسشنامه آثار سوگ هوگان -61 سوالی

سوگ، یکی از همگانی ترین واکنشهای انسانی است که در همه فرهنگها و گرو ههای سنی در پاسخ به انواع مختلف فقدان، به خصوص مرگ یک عزیز اتفاق می افتد(مالکینسون، 2001). وقتی فرد عزیز می میرد، نشان دادن واکنش سوگ طبیعی است و عموما نیازی به درمان ندارد. اما واکنشهای سوگ نابهنجار، ممکن است این حالت را پیچیده کند و به افسردگی و آسیبهای دیگر منجر شود(پروچسکا و نورکراس، 1387). بر اساس شواهد بالینی بسیاری از افراد داغدیده در معرض خطر نشانگان افسردگی، اختلالات اضطرابی، بیماری های جسمی، بدکارکردی سیستم ایمنی و افزایش احتمال مرگ و میر قرار دارند(تومیتا و کیتامورا، 2002).  درمانگران با استفاده از ابزارهای سنجش معتبر می توانند اطلاعات مفیدی در زمینه وضعیت کنونی داغدیده، پیش بیینی پیامدهای احتمالی، تشخیص افراد در معرض خطر و ارزیابی رویکردهای درمانی مناسب به دست آورند(تومیتا و کیتامورا، 2002). البته به دلیل اینکه بسیاری از وقایع پیش بینی نشده، فرآیند سوگ را تحت تاثیر قرار می دهند، توانایی این قبیل ابزارها برای پیش بینی دوره و ماهیت سوگ، قطعی نیست؛ لیکن نتایج نشان می دهند که استفاده از ابزارهای سنجش در پیش بینی آثار سوگ ، نسبت به یک حدث عالمانه بیشتر قابل اعتماد است(پارکس و پریگرسون، 2010).

در طی چند دهه گذشته، ابزارهای متعددی به منظور بررسی پیامدهای روان شناختی، رفتاری و جسمانی ویژه فرآیند سوگ و داغدیدگی به وجود آمده که به طور مستقیم بر  فرآیند سوگ و داغدیدگی[7] تمرکز کرده اند؛ با وجود این، بررسی های کیفی و کمی نشان می دهند که بیشتر ابزارهای موجود، ویژگیهای روان سنجی معتبری ندارند و صرفا به صورت اختیاری یا تصادفی و بر اساس دیدگاههای بالینی یا نظری سازندگان به وجود آمده اند(تومیتا و کیتاموا، 2002). به همین خاطر برای این منظور از پرسشنامه آثار سوگ هوگان استفاده می شود.

معرفی پرسشنامه آثار سوگ هوگان -61 سوالی

پرسشنامه سوگ هوگان(HGRC) یکی از ابزارهای معتبر در حیطه سنجش سوگ است و از این امتیاز برخوردار است که بر اساس مطالعات تجربی بر روی داغدیدگان تدوین گردیده و بنابراین نسبت به ابزارهایی که صرفا اساس نظری دارند، برتری قابل ملاحظه ای دارد(هوگان، 1988؛ به نقل از ییلدیریم، 2003). هوگان، گرینفیلد و اسکمیت(2001) بر این عقیده اند که زیرمقیاسهای پرسشنامه آثار سوگ هوگان علاوه بر ارائه اطلاعات معتبر و قابل اعتماد درباره الگوهای داغدیدگی بهنجار، نسبت به تغییرات فرآیند داغدیدگی، به عنوان تابعی از زمان نیز حساس هستند. پرسشنامه سوگ هوگان را برخی پژوهشگران به دلیل سهولت استفاده برای مراجعان و فرآهم کردن ارزشیابی چند بعدی از فرآیند مقابله با داغدیدگی، پیشنهاد کرده اند(گریوس[11]، 2009).

در مطالعه هوگان، گرینفیلد و اشمیث(....) ضرایب آلفای کرونباخ سیاهه سوگ هوگان 61 سوالی، برای خرده مقیاس ناامیدی 89/0، رفتار وحتشزدگی 90/0، رشد شخصی 82/0، سرزنش و خشم 79/0، کناره گیری 87/0 و در هم ریختگی 84/0 گزارش شده است. در پژوهشی دیگر نیز برای محاسبه اعتبار اولیه سیاهه آثار سوگ هوگان از روش همسانی درونی با محاسبه آلفای کرونباخ استفاده شد. ضریب اعتبار برای کل پرسشنامه سوگ هوگان 90/0 و برای خرده مقیاس ناامیدی 87/0، خرده مقیاسهای رفتار وحشتزدگی 86/0، خرده مقیاس رشد شخصی 82/0، خریده مقیاس سرزنش و خشم 79/0، خریده مقیاس کناره گیری 87/0 و خرده مقیاس درهم ریختگی 84/0 به دست آمد.

پرسشنامه سوگ هوگان شامل فهرستي از افکار و احساساتي است که شما ممکن است به دليل ازدست دادن يکي از عزيزانتان تجربه کرده باشيد....

پرسشنامه سوگ هوگان در قالب فایل WORD به همراه پرسشنامه لاتین و روش نمره گذاری و همچنین مقاله اصلی لاتین به محض پرداخت موفق قابل دانلود می باشد.

نمونه سوالات پرسشنامه آثار سوگ هوگان -61 سوالی :

یک نمونه از سئوالات هر خرده مقیاس پرسشنامه سوگ هوگان به شرح زیر است:

خرده مقیاس نا امیدی:امیدهایم بر باد رفته است.

خرده مقیاس رفتارهای وحشتزدگی:گاهی اوقات قلبم بی جهت تندتر از طبیعی می زند.

خرده مقیاس رشد شخصی: دیدگاه بهتری نسبت به زندگی دارم.

خرده مقیاس سرزنش و خشم:حس کینه توزی و انتقام دارم.

خرده مقیاس کناره گیری: احساس جدا شدن از دیگران می

قیمت به تومان:
11,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه آثار سوگ هوگان -61 سوالی

نام و نام خانوادگی:
شماره همراه:
آدرس ایمیل:
نظر شما:
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: