پرسشنامه فراشناخت ولز و هاتون


پرسشنامه فراشناخت ولز و هاتون ولز و هاتونn

مشخصات فایل پرسشنامه فراشناخت ولز و هاتون

نام نویسنده:
ولز و هاتون
سال انتشار:
1991
تعداد سوالات:
30
قالب فایل پرسشنامه:
Word
روایی و پایایی:
دارد
روش نمره گذاری:
دارد
مقیاس نمره گذاری:
4 درجه ای طیف لیکرت
تفسیر:
دارد
تعریف مفهومی:
دارد
اسامی مولفه ها:

پرسشنامه فراشناخت ولز و هاتون دارای 5 مولفه خود آگاهی شناختی، اعتماد شناختی ، باورهای مثبت در مورد نگرانی ، باورهایی منفی در مورد کنترل ناپذيری افکار و و باورهايی در مورد کنترل افکار می باشد.

قالب فایل سوالات پرسشنامه فراشناخت ولز و هاتون

روش نمره گذاری پرسشنامه فراشناخت ولز و هاتون به طور کامل آماده شده است و در داخل فایل توضیح داده شده است.

تعریف مفهومی پرسشنامه فراشناخت ولز و هاتون

فراشناخت یک مفهوم چند وجهی است. این مفهوم در بر گیرنده ی دانش، فرآیندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت و یا کنترل می کنند (ولز"، ۲۰۰۹ ترجمه محمد خانی، ۱۳۹۲). فراشناخت، به ساختارها، دانش و فرآیندهای روانشناختی اشاره می کند که کنترل، تغییر و تفسیر افکار و شناختها سرو کار دارد. همچنین فراشناخت به عنوان آگاهی از این که فرد چگونه یاد می گیرد، آگاهی از چگونگی استفاده از اطلاعات موجود برای رسیدن به یک هدف، توانایی قضاوت درباره فرایندهای شناختی در یک تکلیف خاص، آگاهی از این که چه راهبردهایی را برای چه هدفهایی مورد استفاده قرار دهد، ارزیابی پیشرفت خود در حین عملکرد و بعد از اتمام عملکرد، تعریف شده است (سالاری فرو پور اعتماد، ۱۳۹۰). باورهای فراشناخت به بخشی از دانش فراشناخت اطلاق می گردد که باورهای شخص را در باره شناخت و تجربه های شناختی و هیجانی مرتبط می سازد (ولز، ۲۰۰۹ ترجمه محمد خانی، ۱۳۹۲). برای سنجش فراشناخت از پرسشنامه فراشناخت ولز و هاتون استفاده می شود.

باورهای فراشناخت در دو حیطه مثبت و منفی قرار می گیرند. باورهای فراشناخت منفی به کنترل ناپذیری و خطرناک بودن افکار و تجارب شناختی مربوط می شود و باورهای فراشناختی مثبت، از نگرانی، اندیشناک بودن، تهدید و راهبردهای مشابه برداشتی مثبت دارد و فواید و سودمندی های درگیر شدن در فعالیت های شناختی تشکیل دهنده نشانگان شناختی- توجهی را مشخص می کنند. همچنین باورهای فراشناختی منفی از وقایع شناختی مانند افکار و باورهای معمول، برداشتی منفی دارد و مختل شدن کنترل افکار و تفسیر منفی از وقایع را به همراه دارد (ولز، ۲۰۱۰). 

فراشناخت در مقایسه با شناخت یک پدیده جدید به حساب می آید. گفتگو درباره اصطلاح فراشناخت در دهه ۱۹۷۰ آغاز شد و جان فلاول نخستین کسی بود که بحث درباره فراشناخت را آغاز کرد و به تدریج تعداد زیادی از دانشمندان به آیین نوین تفکر در حوزه روان شناسی روی آوردند (آقازاده و احدیان ،۱۳۷۷). عموم محققان در این نکته اتفاق نظر دارند که فراشناخت به شناختن شناخت یا دانستن درباره دانستن گفته می شود. فراشناخت، آگاهی فرد از نظام شناختی خود است که مستلزم عملیاتی مانند صورت بندی، منظم کردن و هماهنگی فرایندهای شناختی میباشد (فلاول، ۱۹۷۶).

فراشناخت را می توان به دو بخش تواناییهای فراشناختی و تمایلات فراشناختی تقسیم نمود. توانایی های فراشناختی شامل؛ توانایی ارزیابی انواع استدلال (قیاسی و استقرایی)، راهکارهای حافظه، رویکرد حل مسأله، پیگیری هشیارانه فرایند تصمیم - گیری و استدلال، کشف خطاها و ناهماهنگی ها در شناخت، ارزیابی دانسته های فرد(شامل دانش راهکارها) و ادراک طبیعت دانش و فرایند دانستن (مانند نظریه - های شناخت شناسی و باورهای فرد در مورد قطعیت یا عدم قطعیت دانش) می باشد (کلازینسکی و رابینسون، ۲۰۰۰؛ کان، ۲۰۰۱).

برای سنجش فراشناخت ابزارهای متعددی ساخته و طراحی شده است که تعدادی از آنها عبارتند از: پرسشنامه دانش فراشناختی حل مسئله، پرسشنامه آگاهی فراشناختی مختاری و ریچارد، پرسشنامه حالت فراشناختی انیل و عابدی 20 سوالی، پرسشنامه باورهای فراشناختی کارت رایت، پرسشنامه فراشناخت و فراهیجان مثبت، پرسشنامه آگاهی فراشناختی، پرسشنامه فراشناخت ولز و هاتون می باشند

معرفی پرسشنامه فراشناخت ولز و هاتون

پرسشنامه فراشناخت ولز و هاتون یا پرسشنامه باورهای فراشناختی یک مقیاس ۳۰ سؤالی خود گزارش دهی است که حیطه های فراشناختی زیر را در پنج مقياس جداگانه اندازه گیری می کند: ۱- باورهای مثبت درباره نگرانی (به طور مثال: نگرانی که به من کمک می کند تا با مسائل مقابله کنم)، ۲- باورهای منفی درباره نگرانی که با کنترل ناپذیری و خطر مرتبط هستند (به طور مثال، وقتی نگرانی ام شروع می شود، نمی توانم جلوی آن را بگیرم)، 3- اطمینان شناختی ضعيف (به طور مثال، ناتوانی در کنترل دارم)، ۴- لزوم کنترل افکار (برای مثال، ناتوانی در کنترل افکارم، نشانه ضعف من است)، ۵۔ خود آگاهی شناختی (برای مثال، به نحوه کار کرد ذهنم توجه زیادی دارم) (ولز، ۲۰۰۰).

 

مولفه های پرسشنامه و سوالات هر مولفه و روش نمره گذاری به همراه تعریف مفهومی در داخل فایل پرسشنامه فراشناخت ولز و هاتون قرار گرفته است که به محض پرداخت موفق لینک دانلود آن در اختیار شما قرار می گیرد. 

مختصری در مورد روش نمره گذاری پرسشنامه فراشناخت ولز و هاتون

پرسشنامه فراشناخت ولز و هاتون بر پایه مدل کارکرد اجرایی خود نظم بخش ولز و متیوس (۱۹۹۶) درباره اختلال های هیجانی و الگوی فراشناختی اختلال اضطراب منتشر (ولز، ۱۹۹۷) ساخته شده است. سؤالات  پرسشنامه فراشناخت ولز و هاتون بر روی یک مقیاس لیکرتی از موافق نیستم (1) تا کاملا موافقم (۴) پاسخ داده می شود. 

قیمت به تومان:
5,000
اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی:

نکات قابل توجه:

  • به محض انجام پرداخت موفق، لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد.
  • کیفیت تمامی فایلها تضمین شده است و در صورت وجود نواقص در فایلها مبلغ پرداختی قابل برگشت است. توضیحات و مشخصات فایلهای ذکر شده است.
  • پرداختها از طریق درگاه واسط آرین پال و در محیطی کاملا ایمن انجام می شود و امکان پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب مقدور می باشد
  • پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

فرم ثبت نظرات شما درباره پرسشنامه فراشناخت ولز و هاتون

نام و نام خانوادگی:
 
شماره همراه:
 
آدرس ایمیل:
   
نظر شما:
 
کد زیر را وارد کنید:
 

نظرات کاربران: